شنبه 18 آبان 1404 - 09:48
استانداردهای جدید ایمنی عابر پیاده چگونه طراحی خودروها را نرمتر میکند؟
پدال/ اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراههای آمریکا (NHTSA) با پیشنهاد استانداردهای جدید ایمنی عابر پیاده، خودروسازان را به طراحی ایمنتر برای کاهش آسیبهای جدی و مرگبار در تصادفات با عابران ملزم میکند.
افزایش ۵۷ درصدی تلفات عابران پیاده در آمریکا از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۲، اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراهها (NHTSA) را واداشت تا در سپتامبر ۲۰۲۴ استاندارد جدید ایمنی وسایل نقلیه موتوری فدرال را پیشنهاد دهد. این استاندارد با هدف کاهش خطر آسیبهای جدی و مرگبار در تصادفات عابران پیاده برای خودروهای سواری با وزن ناخالص تا ۴.۵ تن اعمال میشود. استاندارد پیشنهادی بر کاهش تأثیرات بخش جلویی خودرو بر سر عابران تمرکز دارد و مشابه سیاستهای موجود در اروپا و آسیا است اما با چارچوبی متناسب با نیازهای آمریکا طراحی شده است.
چالشهای طراحی و واکنش خودروسازان
خودروسازان آمریکایی از طریق اتحادیه نوآوری خودرو در برابر این مقررات مقاومت نشان دادهاند. بااینحال، NHTSA میتواند بهصورت مستقل عمل کند و ممکن است این اعتراضات را نادیده بگیرد. البته چالشهای قانونی ممکن است اجرای این استانداردها را محدود کند اما خودروسازان در حال آمادهسازی خود هستند. مایکل سیمکو، رئیس طراحی جهانی جنرال موتورز، میگوید:
ما استودیوی معماری داریم که طراحان و مهندسان در آن همکاری میکنند و از همان ابتدا روی این مسائل کار میکنیم، نه اینکه منتظر تصویب قوانین بمانیم.
مثال تاریخی
در سال ۱۹۸۶، لامبورگینی کانتاش برای بازار آمریکا با سپرهایی زشت و اضافی عرضه شد تا استانداردهای ضربه سپر را رعایت کند. سپر جلویی شبیه سبیل و سپر عقبی مانند دیوار دندانهدار به نظر میرسید. میتجا بورکرت، رئیس طراحی لامبورگینی از سال ۲۰۱۶، میگوید:
این سپرهای عظیم واقعاً عجیب بودند. اگر امروز چنین راهحلی ارائه کنم، احتمالاً اخراج میشوم!
چالشهای طراحی در خودروهای مختلف
این استانداردها برای خودروهای با ابعاد و سگمنت متفاوت بهطور یکسان اعمال نمیشوند. برای مثال، در شاسیبلندها و پیکاپهای فول سایز با دماغههای مرتفع، طراحی برای کاهش ضربه به عابران دشوار است. در مقابل، خودروهای کمارتفاع مانند سوپراسپرتها با چالش اعمال طراحیهای زیبا در اطراف ساختارهای ایمن مواجهاند.
تجربه لامبورگینی
لامبورگینی در طراحی رِوئلتو استانداردهای ایمنی عابر پیاده را رعایت کرد. بورکرت توضیح میدهد که دو ورودی هوا روی کاپوت حذف شدند، زیرا ساختار زیرین آنها کاپوت را غیرقابلتغییرشکل میکرد. همچنین، دریچهها و ورودیهای خارجی برای جلوگیری از گیر کردن سر کودک در تصادفات با قطر ۱۰ سانتیمتر تنظیم شدند. حتی نشان لامبورگینی روی کاپوت ۷ میلیمتر بالا آمد تا استانداردهای ایمنی رعایت شود. بورکرت میافزاید:
حتی خودروهای نسخه محدود ما، مانند اینونسیبل کوپه و آئوتنتیکا رودستر، این استانداردها را رعایت میکنند. به همین دلیل این خودروها بسیار گران هستند، زیرا خریدار هزینه کل توسعه طراحی و تحقیق و توسعه را پرداخت میکند.
خلاقیت در برابر محدودیتها
قوانین ایمنی عابر پیاده، بهویژه در اروپا، لبههای تیز را با حداقل شعاع انحنای ۲.۵ میلیمتر محدود میکنند که برای برندهایی مانند لامبورگینی با طراحی تیز و برنده چالشبرانگیز است. بااینحال، بورکرت معتقد است این مقررات مانع هویت طراحی برندهای سوپراسپرت نمیشوند:
لامبورگینی، فراری، مازراتی، پاگانی، مکلارن، همه ما هنوز DNA طراحی خود را حفظ میکنیم.
سیمکو نیز میگوید:
وظیفه ما تبدیل محدودیتها به مزیت است. اگر طراحی به دلیل فیزیک و مقررات ضعیف باشد، طراح کارش را درست انجام نداده است.
پربیننده ترین
-
عکس مسی درآمد؛ آخرین توپ طلا با آرایشگر ویژه!
-
10 جایزه 5 میلیون تومانی برای کاربران آخرین خبر (مهلت شرکت در مسابقه تا 9 آذر تمدید شد.)
-
10 جایزه 5 میلیون تومانی برای کاربران آخرین خبر (مهلت شرکت در مسابقه تا 9 آذر تمدید شد.)
-
چراغ قوه همه کاره ( پاور بانک، شیشه شکن و ... )
-
هشدار آبفای کشور به مردم؛ هیچ ماموری فعلا برای قرائت کنتور آب مراجعه نمیکند
-
آخرین وضعیت راهها در چهارمین روز از سال جدید؛ محور چالوس از شنبه دوباره بسته میشود
-
جارو شارژی !! دیگه نگران نظافت ماشین نباشید
-
زنده؛ بیرانوند در یک قدمی استقلال
-
"دنا پلاس اتومات" بخریم یا "تارا اتومات؟"/ مقایسه اختصاصی "آخرینخودرو" از دو خودروی پرطرفدار
-
فشار آبرو چند برابر کن ....
-
فرمانده کل قوا: ملت ایران در مقابل جنگ تحمیلی محکم میایستد همانگونه که در مقابل صلح تحمیلی نیز محکم خواهد ایستاد
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (16)
-
5 نشانه ضعیف شدن ریه ها و بهترین روش تقویت آن چیست؟
-
لندکروزر یا ۲۰۶؟ / مقایسه جالب "آخرینخودرو" به بهانه سخنان جنجالی میرسلیم
-
پایان زودهنگام گنبد آهنین؟ اسرائیل مجبور به جیرهبندی موشکها شد
-
سپ، برترین شرکت در خاورمیانه شد
-
واکنش عراقچی به تجاوز امروز آمریکا به تأسیسات هستهای فردو، نطنز و اصفهان
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (28)
آخرین اخبار
-
از سوریه تا تهران؛ چرا فعالیت کانونهای تولید ریزگرد امسال شدیدتر است؟
-
فراموشی، فرصتی برای شروع دوباره!
-
دو کودک قربانی بازی با مین جنگی شدند
-
آمار هلیکوپتر در رده باشگاهی؛ دوران اوج هاشمیان در بوخوم
-
تست دوپینگ یک کشتیگیر مدالآور جهانی مثبت شد
-
عکس/ «ای ایران بخوان» بر روی دیوارنگاره میدان انقلاب تهران
-
فیفا کدام تیم را پولدار کرد؟
-
آغاز پرداخت کمک هزینه اجاره به حادثه دیدگان حملات اخیر به تهران
-
الجولانی عازم امارات شد
-
آفریقای جنوبی: ضدیتی با آمریکا نداریم
-
مصوبه استقلال؛ جذب بازیکن فقط با تایید ساپینتو
-
هشدار سفارت آمریکا در بیروت به شهروندان خود درباره سفر به لبنان
-
رئیس جمهور وارد آستارا شد
-
افزایش دمای هوای استان
-
اختصاص ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل طرح راهآهن میانه-اردبیل
سایر اخبار مرتبط
نظرات
ثبت نظر
مهمترین اخبار
آغاز پرداخت کمک هزینه اجاره به حادثه دیدگان حملات اخیر به تهران
دوشنبه 17 تیر 1404 - 14:44:00
اختصاص ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل طرح راهآهن میانه-اردبیل
دوشنبه 17 تیر 1404 - 14:20:09
جزئیات سومین مرحله کالابرگ الکترونیکی به روایت آمار
دوشنبه 17 تیر 1404 - 13:34:36
خسارت سالانه ۲ میلیارد دلاری ماینرهای غیرمجاز به کشور
دوشنبه 17 تیر 1404 - 13:14:59
شاخص کل بورس بعد از یک هفته بالاخره سبز شد
دوشنبه 17 تیر 1404 - 12:41:00