چهارشنبه 04 مهر 1403 - 16:59

کد خبر 116256

چهارشنبه 14 تیر 1402 - 21:44:57


دماوند در ادبیات


آخرین خبر/کوه دماوند مظهر پایداری و امیدواری و نماد ملی ایران است و در اساطیر ایران جایگاه ویژه‌ای دارد. به خصوص در شاهنامه فردوسی و اساطیر سامی بارها و بارها از دماوند و داستان‌هایش روایت‌های جذابی نوشته شده است. شهرت آن بیش از هر چیز در این است که فریدون از شخصیت‌های اساطیری ایران، ضحاک را در غار/دخمه‌‎ای در کوه دماوند به بند کشیده‌ است و آنجا زندانی‌ست تا روزی بند خود بگسلد و کشتن خلق آغاز کند تا سرانجام به دست گرشاسپ کشته شود.

هنوز هم بعضی از ساکنین نزدیک این کوه باور دارند که ضحاک در دماوند زندانی است و معتقدند که بعضی صداهایی که از کوه شنیده می‌شود، ناله‌های هموست. ولی به طور یقین صداهای سهمگین ریزش شبانه‌روزی در یخچال‎‌هایش  یکی از دلایل صداهای شنیده شده از کوه است. غیر از کتاب‌های فوق، در تاریخ بلعمی و تاریخ طبرستان هم مطالب زیادی در این باره می‌توان یافت.


دماوند عکس از مجید قهرودی


دماوند در تاریخ
در دوران پهلوی، نقش کوه دماوند و خورشید در حال تابش از پشت آن، بخشی از نشان رسمی ایران را تشکیل می‌داد. همچنین تصویر قله دماوند رو و پشت اسکناس‌های مختلفی چه در دوران پهلوی -سال‌های 1317 و 1325- روی 1000 ریالی و چه در دوران بعد انقلاب روی اسکناس 10000 ریالی در سال 1371  و ایران چک 500000 ریالی در سال 1397 چاپ شده است.

این سال‌ها حضور کوهنوردان بیش از حد ظرفیت منطقه، به خصوص در رخ جنوبی و همچنین بهره‌برداری پوکه معدنی در اطراف این اثر طبیعی ملی و چرای بیش از حد دام، از مهم‌ترین عوامل تهدیدکننده در تخریب آن به‌شمار می‌آیند. البته شایعه وقف بودن بخش‌هایی از قله دماوند هم بازتاب‌های گسترده‌ای داشت که گزارش‌های متناقضی در مورد آن وجود دارد.

موسیقی ملی کوه دماوند هم در روز جشن تیرگان در سال ۱۳۹۱ با صدای سالار عقیلی در بین ۹ هزار نفر رونمایی‌ شد.

 



پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط