چهارشنبه 04 مهر 1403 - 18:55

کد خبر 641752

چهارشنبه 04 مهر 1403 - 16:51:45


کارخانه‌های خوراک آبزیان عامل انتشار بوی بد در شهرکرد


مهر/ مدیرکل محیط زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره به بوی بدی که شب‌ها در شهرکرد استشمام می‌شود، گفت: این بو ناشی از فعالیت کارخانه‌های خوراک آبزیان مستقر در شهرک صنعتی شهرکرد است.

سعید یوسف‌پور، مدیرکل محیط زیست چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: این بو ناشی از فعالیت کارخانه‌های خوراک آبزیان مستقر در شهرک صنعتی شهرکرد است.

وی تصریح کرد: اردیبهشت ۱۴۰۳ با پیگیری‌های محیط زیست استان و قاضی بنا بر این شد برای حل مشکل به جای تعطیلی بزرگ‌ترین کارخانه که ایجاد مشکل کرده است، دست‌اندرکاران اقدام به خرید دستگاه کنترل بو از خارج از کشور کنند.

مدیرکل محیط زیست چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه این کارخانه پنج خروجی دارد اما با وجود تحریم‌ها فقط توانستند یک دستگاه از خارج وارد کنند، افزود: بنابراین قاضی یک فرصت ۹ ماهه برای بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و تهیه فیلتر برای چهار خروجی دیگر کارخانه داد.

یوسف‌پور بیان داشت: با توجه به اینکه مدت زمان تعیین‌شده از سوی قاضی زیاد است، محیط زیست اعتراض خود را تقدیم دادسرا کرد و نهایتاً اعتراض ما در هشتم خردادماه رد شد و کارخانه تا بهمن‌ماه برای رفع مشکل فرصت دارد.

وی تاکید کرد: محیط زیست پیگیر وظایف قانونی خود هست و درخصوص هوای پاک که حق هر فردی است، مسامحه نمی‌کنیم.

مدیرکل محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: اندازه‌گیری‌ها درخصوص سیستم مورد استفاده برای خروجی کارخانه تولید خوراک ماهی نشان از آن دارد که تا ۸۰ درصد قابلیت کاهش بو را دارد، درحال حاضر دو دستگاه توسط شرکت‌های دانش‌بنیان ساخته شده و در مرحله نصب است.

یوسف‌پور مدیریت پسماند به‌ویژه پسماند شهری و روستایی را اولویت محیط زیست این استان دانست و عنوان کرد: با وجود صدور اخطارهای لازم به متولیان در این زمینه اقدامی در این راستا صورت نگرفته و اراده جدی برای حل موضوع پسماند وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته در سه جلسه استانی و یک کارگروه ملی مدیریت پسماند حضور داشتیم ادامه داد: متاسفانه غیر از شهرداری شهرکرد سایر متولیان مدیریت پسماند در این جلسه حضور نداشتند و چندان جدی گرفته نشد.

مدیرکل محیط زیست چهارمحال و بختیاری بیان داشت: اخیراً با حضور معاون دادستان کشور جلسه حفظ حقوق عامه و بیت‌المال تشکیل شد و بحث مدیریت پسماند به‌ویژه شهرکرد مطرح شد.

یوسف‌پور یادآور شد: شرکت «طبیعت‌پارک زاگرس»، از سال ۹۱ مجوز از صمت دریافت کرد اما بعد از گذشت مدتی اهداف این شرکت محقق نشد و مدیریت پسماند شهرستان شهرکرد و شهر شهرکرد با چالش مواجه شد، در نهایت این شرکت خلع ید و با قیمت کارشناسی ماشین‌آلات آن قیمت‌گذاری شد به این ترتیب زمین و ماشین‌آلات در اختیار شهرستان شهرکرد قرار می‌گیرد که بازیافت را مدیریت کند.

وی با بیان اینکه ۱۶۸ دهیاری و شهرداری درخصوص مدیریت پسماند به مراجع قضایی معرفی شدند، افزود: مدیریت نخاله‌های ساختمانی معضل دیگری است که در اکثر نقاط استان نامطلوب بوده و عدم مدیریت نخاله‌های ساختمانی و زباله‌ها علاوه‌براینکه محیط زیست را نازیبا کرده موجب آلودگی منابع آب‌های زیرزمینی نیز شده است.

مدیرکل محیط زیست چهارمحال و بختیاری عنوان داشت: این اداره به لحاظ اقدامات نظارتی بر شهرداری‌ها و دهیاری‌ها رتبه اول کشور را دارد و طی ۶ ماه امسال ۳۶۱ اخطاریه صادر، ۲۲۱ پرونده حقوقی تشکیل، ۱۷ رای محکومیت صادر و ۱۹ پرونده درحال بررسی است.

وی با تاکید بر اینکه اعتقاد ما بر این است که اصلی‌ترین سرمایه این استان علاوه‌بر مردم طبیعت و محیط زیست است گفت: بنابراین تک تک افراد مسئولیت مستقیم در حفظ آن دارند، ما نیز مکلفیم در راستای حفظ منابع آب و خاک و تنوع زیستی تلاش کنیم.

یوسف‌پور با بیان اینکه دفن سنتی زباله را پاسخگوی این استان نیست اضافه کرد: متاسفانه محل مناسبی برای دفن زباله‌ها وجود ندارد و دفن غیراصولی منجر به آلودگی منابع آب و همچنین افزایش زباله‌گردی می‌شود، از همین‌رو دادستانی در بحث مدیریت پسماند شهرها و روستاها ورود جدی دارد.

مدیرکل محیط زیست چهارمحال و بختیاری بیان داشت: در این استان سالانه ۲۵۰ هزار تن زباله عادی و روزانه ۷۵۰ تن به ازای هر نفر ۷۲۵ گرم شهری و ۶۵۰ گرم روستایی تولید می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد زباله‌ها در این استان به‌صورت سنتی دفن می‌شود گفت: ۱۰ درصد باقیمانده بازیافت می‌شود، همچنین در این استان ۱۲ بیمارستان با ۱۴ دستگاه اتوکلاو وجود دارد، به این ترتیب خنثی‌سازی زباله‌های ۱۱ بیمارستان با اتوکلاو انجام می‌شود.

یوسف‌پور زباله عادی بیمارستان‌ها را سالانه ۹۴۵ تن و زباله عفونی را یک هزار و ۳۲۵ تن عنوان و خاطرنشان کرد: در حوزه صنعتی ۲۸ هزار و ۲۰۰ تن و ۷۰۰ تن ویژه به‌صورت سالانه تولید می‌شود، میران پسماند در بخش کشاورزی سالانه یک میلیون و ۸۵ هزار تن است.

مدیرکل محیط زیست چهارمحال و بختیاری یادآور شد: پسماند در کل کشور چالش است، اما در این استان و استان‌های زاگرس‌نشین به لحاظ توپوگرافی و وضعیت طبیعی تهدیدها نسبت به سایر استان‌ها بیشتر است.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط