چهارشنبه 04 مهر 1403 - 20:01

کد خبر 641772

چهارشنبه 04 مهر 1403 - 17:08:40


فقط طلا حریف تورم شد


همشهری/سکه طرح جدید با 5/15 و طلا با 3/15درصد رشد، بیشترین بازده را در ‌نیمه نخست سال ثبت کردند.

آمار‌ها نشان می‌دهد در نیمه نخست امسال تنها دارایی‌ا‌ی‌ که توانسته بازدهی بیش از تورم داشته باشد، طلا و سکه بوده است. با وجود این در 6ماه‌ اول امسال میزان رشد قیمت طلا و سکه در ایران کمتر از نرخ جهانی طلا بوده است.
به‌گزارش همشهری، طبق تازه‌ترین گزارش مرکز آمار نرخ تورم روند نزولی دارد. با این حال هنوز هم ارقام ثبت شده در شاخص تورم بالاتر از سطح میانگین تاریخی اقتصاد ایران است. در چنین شرایطی یکی از موضوعاتی که برای مردم اهمیت زیادی پیدا کرده ‌ سرمایه‌گذاری در دارایی‌هایی است که از آنها در برابر تورم محافظت کنند. این رویه‌ای است که در اغلب نقاط دنیا دنبال می‌شود و مردم اغلب به‌دلیل وقوع ریسک‌های اقتصادی و تورم تلاش می‌کنند از طریق سرمایه‌گذاری در سایر بازار‌ها از کاهش ارزش دارایی‌های مالی‌شان به‌دلیل تورم جلوگیری کنند. حالا آنطور که تازه‌ترین آمار‌ها از بازار دارایی‌ها نشان می‌دهد هیچ بازاری در 6ماه نخست امسال به جز طلا و سکه نتوانسته بازدهی بیشتر از تورم به‌دست بیاورد و این رویه‌ای است که از 2سال پیش شروع شده و در این دوره فقط طلا توانسته پوششی در برابر نرخ تورم باشد. شواهد میدانی نشان می‌دهد که حجم تقاضا برای خرید طلا توسط مردم افزایش یافته و با آنکه قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده، اما مردم اغلب در ارقام پایین تلاش می‌کنند با خرید طلا از نوسان‌های اقتصادی در امان بمانند.

‌آمار‌ها چه می‌گویند؟
آن‌طور که تازه‌ترین اطلاعات از نوسان قیمت‌ها در بازار دارایی‌ها نشان می‌دهد در نیمه نخست امسال قیمت هر سکه طرح جدید دست‌کم 5/15درصد و هر گرم طلای 18عیار و به موازات آن مثقال طلا 3/15درصد افزایش یافته است. این میزان رشد بیشتر از نرخ تورم است؛ چراکه در همین دوره شاخص قیمت مصرف‌کننده 15درصد افزایش داشته است. البته بررسی دقیق‌تر آمارها نشان می‌دهد با وجود رشد 5/15درصدی قیمت طلا در نیمه نخست سال، این میزان رشد کمتر از نرخ رشد قیمت هر اونس طلا در بازار‌های جهانی بوده و این امر می‌تواند این نظریه را که قیمت طلا و سکه حباب دارد، باطل کند. برخی با محاسبه قیمت دلار در بازار آزاد و تفاوت آن با نرخ طلا و سکه معتقدند قیمت طلا به‌ویژه سکه حباب دارد. این محاسبات بدون توجه به سرکوب قیمت ارز محاسبه می‌شود.

‌بازده مسکن بیشتر از قیمت دلار
آمار‌ها همچنین نشان می‌دهد که در نیمه نخست امسال میانگین قیمت هر مترمربع مسکن در تهران بیش از 7/8درصد افزایش یافته و این به‌معنای آن است که مسکن بعد از طلا و سکه بیشترین بازده را داشته، اما با این حال نرخ رشد آن کمتر از شاخص تورم است. این اطلاعات همچنین نشان می‌دهد که قیمت هر متر مسکن در تهران بیشتر از بازده بازار ارز بوده است. در این مدت قیمت هر دلار آمریکا 8/2درصد افت کرده که نشان‌دهنده احاطه بازارساز بر بازار ارز است. بانک مرکزی در طول ماه‌های گذشته اقدامات گسترده‌ای ‌برای کنترل قیمت ارز آغاز کرد و تاسیس و گسترش فعالیت مرکز مبادله ارز و طلا یکی از این راهکارها بود که نشان می‌دهد این راهکار‌ها در ثبات قیمت ارز نقش مؤثری داشته‌اند.

‌سهامداران؛ زیان‌دیده‌های بزرگ
هرقدر خریداران طلا در نیمه نخست امسال توانسته‌اند سودی بیشتر از تورم به‌دست بیاورند، ‌ طبق آمار‌های موجود سهامداران با زیان‌های سنگینی مواجه شده‌اند. اطلاعات مربوط به شاخص کل بورس تهران که بیانگر میزان بازده سرمایه‌گذاری در بورس است ‌ نشان می‌دهد که این شاخص در نیمه نخست سال 5/4درصد افت داشته است. با این حال این همه ماجرا نیست وچنانچه نرخ تورم را هم در ارقام خود محاسبه کنیم متوجه می‌شویم میزان زیان سهامداران بسیار بیشتر از این میزان و نزدیک به 20درصد است. ماجرا اما وقتی جدی‌تر می‌شود که میزان زیان سهامداران را با شاخص کل هم وزن که ارقام دقیق‌تری را به ما نشان می‌دهد، محاسبه کنیم. این شاخص در 6ماه‌ نخست امسال 4/7درصد افت داشته است و با درنظر گرفتن تورم 15درصدی در نیمه نخست امسال متوجه می‌شویم که سهامداران هزینه‌های زیادی را از محل سرمایه‌گذاری در بورس متحمل شده‌اند و نشان می‌دهد که میزان زیان سهامداران در نیمه نخست سال به‌طور میانگین دست‌کم 5/22درصد بوده است.

سود سپرده‌گذاری در بانک چقدر است؟
در این گزارش به مقایسه سودآوری بازارهای دارایی شامل ارز، طلا، مسکن و بورس با نرخ تورم در نیمه اول امسال پرداختیم؛ یعنی بازارهای غیرقابل پیش‌بینی و دارای ریسک. به همین دلیل، نرخ سود سپرده‌های بانکی را در این مقایسه نیاوردیم، چراکه سود بانکی رقم ثابت و بدون ریسکی محسوب می‌شود. با این حال، از آنجا که سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری 6ماهه 17درصد است، می‌توان گفت که در نیمه اول امسال سود سپرده‌گذاری در بانک‌ها از همه بازارهای دارایی بالاتر بوده است.‌

‌ربع سکه و سکه طرح قدیم بر خلاف بقیه
با ‌ آنکه بازدهی قیمت سکه طرح جدید و طلا در نیمه نخست امسال بیشتر از تورم بوده است، اما بازده قیمت ربع سکه که در یک دوره ارقام عجیب و غریبی را ثبت کرد در همین مدت کمتر از تورم بوده است. طبق آمار‌های موجود قیمت ربع سکه در 6ماه‌ اول امسال 2/13درصد و سکه طرح قدیم 2/9درصد افزایش داشته که به‌ترتیب 8/1 و 8/5درصد کمتر از تورم است.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط