چهارشنبه 04 مهر 1403 - 20:58

کد خبر 641852

چهارشنبه 04 مهر 1403 - 18:43:40


افشای اولین گزارش شفافیت X پس از تصاحب ماسک؛ تغییرات شگفت‌انگیز و جنجالی!


سخت افزار/ ساعاتی پیش، شرکت X اولین گزارش شفافیت خود را از زمانی که ایلان ماسک این شرکت را که قبلاً توییتر نام داشت، در سال 2022 خریداری کرد، به اشتراک گذاشت.

پیش از اینکه ماسک این شرکت را بخرد، توییتر هر شش ماه یک بار گزارش‌های شفافیت منتشر می‌کرد. این گزارش‌ها عمدتاً شامل همان موضوعاتی بودند که در گزارش جدید X هم آمده است؛ یعنی ارائه آمار دقیق درباره حذف محتواها، درخواست‌های دولت‌ها برای دریافت اطلاعات و حذف محتواها و همچنین داده‌هایی درباره اینکه چه محتوایی گزارش شده و در برخی موارد به دلیل نقض سیاست‌ها حذف شده است.

آخرین گزارش شفافیت توییتر که موجود است، نیمه دوم سال 2021 را پوشش می‌دهد و 50 صفحه بود. (گزارش X کوتاه‌تر و 15 صفحه‌ای است، اما درخواست‌های دولت‌ها به‌طور جداگانه در وب‌سایت شرکت ذکر شده و به‌طور مرتب به‌روزرسانی می‌شوند تا با دستورات مختلف دولت‌ها سازگار بمانند.)

مقایسه گزارش 2021 با گزارش شفافیت کنونی X کمی دشوار است، زیرا روش اندازه‌گیری موارد مختلف توسط شرکت تغییر کرده است. به‌عنوان مثال، در سال 2021 تعداد 11.6 میلیون حساب گزارش شده بود. از این تعداد، 4.3 میلیون حساب مورد اقدام قرار گرفت و 1.3 میلیون حساب تعلیق شد. طبق گزارش جدید X، بیش از 224 میلیون گزارش از حساب‌ها و قطعات محتوای فردی ثبت شده، اما نتیجه این گزارش‌ها تعلیق 5.2 میلیون حساب بود.

برخی از آمارها در گزارش‌ها نسبتاً ثابت به نظر می‌رسند، مثل گزارش‌های مربوط به سوءاستفاده و آزارواذیت که پیش‌بینی می‌شد بالا باشد. از آن طرف، در برخی حوزه‌ها نیز تفاوت چشمگیری وجود دارد. به عنوان مثال، در گزارش 2021، حساب‌های گزارش‌شده به دلیل محتوای نفرت‌انگیز تقریباً نیمی از کل گزارش‌ها را تشکیل می‌دادند و 1 میلیون از 4.3 میلیون حسابی که مورداقدام قرار گرفته بود، شامل این دسته می‌شدند.

در گزارش شفافیت جدید X، شرکت اعلام کرده که تنها در مورد 2361 حساب به دلیل انتشار محتوای نفرت‌انگیز اقدام کرده است.

تغییرات جنجالی قوانین و سیاست‌های ایکس
اما این موضوع ممکن است به دلیل تغییر سیاست‌های X نسبت به زمانی که توییتر بود، باشد. تئودورا سکیداس، یکی از اعضای سابق تیم سیاست‌گذاری عمومی توییتر که به تأسیس کنسرسیوم تحقیقاتی تعدیل محتوا کمک کرده، مدعی است که این تغییرات ممکن است نحوه نمایش اعداد در یک گزارش شفافیت را تغییر دهد. به‌عنوان مثال، سال گذشته شرکت سیاست‌های خود را در مورد سخنان نفرت‌انگیز تغییر داد که قبلاً شامل مواردی مانند اشتباه جنسیتی و استفاده از نام قدیمی می‌شد و همچنین در نوامبر 2022 قوانین مربوط به اطلاعات نادرست در مورد کووید-19 را لغو کرد.

او می‌گوید: از آنجاییکه برخی از سیاست‌ها تغییر کرده‌اند، برخی محتواها دیگر نقض‌کننده نیستند. بنابراین اگر بخواهید تغییرات در کیفیت تجربه کاربران را بررسی کنید، ممکن است در یک گزارش شفافیت به‌درستی ثبت نشود. X همچنین از زمان تصاحب ماسک کاربران خود را از دست داده است و این موضوع درک واقعیت جدید این پلتفرم را پیچیده‌تر می‌کند.

پس از تصاحب شرکت در اکتبر 2022، ماسک اکثریت کارکنان بخش اعتماد و ایمنی و همچنین تیم‌های سیاست‌گذاری، یعنی افرادی که قوانین پلتفرم را تدوین و اجرا می‌کردند، را اخراج کرد. تحت رهبری ماسک، شرکت همچنین برای استفاده از API خود هزینه دریافت کرد که دسترسی محققان و سازمان‌های غیرانتفاعی به داده‌های X را دشوارتر کرد تا بتوانند آنچه واقعاً در پلتفرم رخ می‌دهد را بررسی کنند. این تغییرات نیز ممکن است یکی از دلایل تفاوت بین دو گزارش باشد.

سکیداس می‌گوید: ممکن است مقداری از محتواها را اجرا کرده باشند، اما اگر ظرفیت تغییر کرده باشد، اعداد ممکن است شدت تأثیر را به‌درستی نشان ندهند. زیرا ظرفیت برای بررسی دستی کاهش یافته است. در حالی که گزارش نشان می‌دهد بسیاری از حذف‌ها به‌صورت الگوریتمی انجام شده است، او اشاره می‌کند که با کاهش تعداد کارکنان، سیستم‌های خودکار ممکن است به‌طور منظم بررسی نشوند. سکیداس این موضوع را به‌ویژه برای مدافعان حقوق بشر، روزنامه‌نگاران، زنان، اقشار محافظت‌شده، گروه‌های نژادی، قومی، مذهبی و اقلیت‌ها بسیار مهم می‌داند. این موارد معمولاً توجه ویژه‌ای از سوی تیم‌های سیاست‌گذاری عمومی و تیم‌هایی که امنیت فضاها را در پلتفرم تضمین می‌کردند، دریافت می‌کردند.

بخشی از فلسفه ماسک برای شرکت، بر مبنای «مطلق‌گرایی آزادی بیان» بود، یعنی بازگرداندن حساب‌هایی که به دلیل انتشار اطلاعات نادرست و سخنان نفرت‌انگیز مسدود شده بودند. در طول تابستان، ماسک از حذف حساب‌هایی که دولت برزیل اعلام کرده بود به انتشار اطلاعات نادرست در مورد امنیت انتخابات کشور پرداخته‌اند، خودداری کرد که باعث شد این پلتفرم برای چند هفته در برزیل مسدود شود. جالب اینجاست که ترکیه کشوری بود که بیشترین درخواست‌های حذف محتوا را داشت و حدود 10000 درخواست برای نیمه اول سال 2024 ثبت کرد که X با 60 درصد آن‌ها موافقت کرد. برزیل در لیست پنج کشور با بیشترین درخواست‌های حذف محتوا قرار نگرفت.

اوایل این ماه، با دو ماه تا انتخابات ایالات متحده، X چند موقعیت شغلی در حوزه اعتماد و ایمنی منتشر کرد، اما احتمالاً تیم همچنان بسیار کوچک‌تر از زمان توییتر است.

مایکل عبود، سخنگوی شرکت، می‌گوید: شفافیت در قلب کار ما در X قرار دارد. به‌عنوان یک شرکت کاملاً جدید، ما وقت صرف کردیم تا به بهترین روش برای اشتراک‌گذاری شفاف داده‌ها در مورد اجرای سیاست‌هایی که جامعه ما را امن نگه می‌دارند، فکر کنیم. اکنون، در پی پیشرفت‌های عظیمی که به دست آورده‌ایم، مشتاقانه منتظریم تا کارهایی که هر روز انجام می‌دهیم را به اشتراک بگذاریم.

وقتی از عبود پرسیده شد که آیا گزارش‌های شفافیت بخشی از انطباق با قانون خدمات دیجیتال اتحادیه اروپا است، او به مجله WIRED گفت که این‌گونه نیست. او گفت: این بخشی از تمایل ما برای فوق‌العاده‌شفاف‌بودن است.


پربیننده ترین

آخرین اخبار


سایر اخبار مرتبط