جمعه 30 شهریور 1403 - 19:11

کد خبر 41079

دوشنبه 11 اردیبهشت 1402 - 11:31:00


سال 1402 را با این کتاب‌ها شروع کنید!


بازار/سال جدید همیشه به ما انگیزه و فرصت تغییر می‌دهد. اگر شما هم چنین حسی دارید و دوست دارید در سال جدید تغییر کنید، کتاب‌ها را از یاد نبرید و در هدف‌گذاری سال جدیدتان مطالعۀ کتاب‌های بیشتری را بگنجانید. کتاب‌ها به شما کمک می‌کنند رویاهای بزرگ‌تری در ذهن بسازید، اهداف‌ درستی تعیین کنید و زندگی کامل‌تری را تجربه کنید.

اما اگر نمی‌دانید که سال 1402 را با کدام کتاب‌ها شروع کنید، با توجه به نزدیک‌شدن روزهای برگزاری نمایشگاه کتاب مجازی - در این مقاله قصد داریم چند کتاب خوب به شما معرفی کنیم که از مطالعه‌شان لذت می‌برید.

قبل از اینکه لیست کتاب‌ها را بخوانید اینفوگرفیک زیر در رابطه با خرید با تخفیف ۳۰٪ از نمایشگاه کتاب را مطالعه کنید.

معجزه‌های خواربارفروشی نامیا اثر کیگو هیگاشینو


همۀ ما در زندگی دغدغه‌هایی داریم، مشکلات خانوادگی، ناامیدی و سرخوردگی و ترس از آینده‌ای مبهم ممکن است هر روز هفته ذهن ما را درگیر خود کند. گاهی حتی متوجه می‌شویم هیچ‌کس نیست که حرف ما را بفهمد و درک کند و یا توصیه‌هایی به ما بکند. اما در کتاب معجزه‌های خواربارفروشی نامیا همه چیز متفاوت است. مغازۀ مرموزی در این کتاب وجود دارد که کافی‌ست نامه‌ای در آن بیندازید و منتظر جواب آن بمانید. البته هیچ‌کس نمی‌داند که جوابی که برای نامه‌اش دریافت می‌کند از زمان حال نیست و سه پسر دله‌دزد آن را نوشته‌اند!

کیگو هیگاشینو نویسندۀ ژاپنی رمان‌های جنایی و معمایی و مدیر انجمن جنایی‌نویسان ژاپن این بار در کتاب جدیدش خوانندگان را به یک مغازۀ خواربارفروشی جادویی می‌کشاند. این ماجرای باورنکردنی از زمانی شروع می‌شود که سه پسر پس از دزدی‌شان در تاریکی نیمه‌شب به مغازه‌ای متروکه پناه می‌برند و قصد دارند صبح آن‌جا را ترک کنند. آن‌ها نمی‌دانند که قدم به مغازه‌ای جادویی گذاشته‌اند و زمانی که نامه‌ای پیش رویشان می‌بینند نمی‌دانند که قرار است وارد سفری اکتشافی و عجیب شوند. آن‌ها با دریچۀ زمانِ مغازۀ خواروبار فروشی بینش خود را با کسانی به اشتراک می‌گذارند که به دنبال راهنمایی هستند و تا صبح زندگی هیچ‌یک از آن‌ها دیگر مثل قبل نخواهد بود. معجزه‌های خواربارفروشی نامیا کتابی متفاوت و هیجان‌انگیز در ژانر رئالیسم جادویی است که تا امروز بیش از 14 میلیون نسخه از آن در سراسر دنیا به فروش رفته است.


چرا از تاریخ درس نمی‌گیریم اثر پی اچ لیدل هارت


فیلسوفان و تاریخ‌شناسان جهان دربارۀ نظریۀ تاریخ مطالب زیادی نوشته‌اند، اما هیچ‌کدام به اندازۀ کتاب «چرا از تاریخ درس نمی‌گیریم»، اثر لیدل هارت، مختصر و خواندنی نیست. بی. اچ. لیدل هارت مورخ نظامی و استراتژیست بریتانیایی بود. او این کتاب را به عنوان خلاصه‌ای از تاریخ جنگ نوشت، او در این کتاب برعکس عمل کرده است و به جای این‌که به مخاطب بگوید چه درس‌هایی را می‌تواند از تاریخ یاد بگیرد، به او می‌گوید که چه درس‌هایی را نمی‌تواند از تاریخ بیاموزد.

لیدل هارت با شروع جنگ جهانی اول تحصیلاتش را در دانشگاه کمبریج رها کرد و افسر ارتش بریتانیا شد. در سال 1920 او کتابچۀ راهنمای رسمی آموزش پیاده نظام ارتش را نوشت و مشاور نظامی تایمز بین سال‌های 1935 تا 1937 بود. بنابر گزارش دانشنامۀ بریتانیکا، نوشته‌های هارت در آلمان بیش از فرانسه یا انگلستان تأثیرگذار بوده است. چرا از تاریخ درس نمی‌گیریم حاصل یک عمر مطالعه و تأمل و تجربۀ لیدل هارت در زمینۀ تاریخ است که خودش شاهد حوادث مهم نیمۀ اول قرن بیستم و درس‌های تاریخی اعصار پیشین بود.

نوشابۀ زرد اثر منصور ضابطیان


قبل‌تر ها فقط دو نوع نوشابه در سوپرمارکت‌های ایران پیدا می‌شد: مشکی و زرد. البته نوشابه‌ای که به نام «زرد» شناخته می‌شد، در اصل نارنجی‌رنگ بود! این نوشابه طعم گس جالبی داشت و چون در کانادا تولید می‌شد نامش کانادا درای بود. نوشابۀ زرد بعد از انقلاب با سر و شکلی متفاوت به حضورش در بازار ایران ادامه داد.

این مقدمه را گفتیم تا بدانید که چرا منصور ضابطیان نام جدیدترین سفرنامه‌اش را که شرح سفرش به کاناداست، «نوشابۀ زرد» گذاشته و عکس یک نوشابۀ نارنجی‌رنگ برای طرح جلد آن انتخاب کرده است.

اما ضابطیان چطور از کانادا سر در آورد؟

پسردایی پدرش که برای زندگی به کانادا رفته بود برای پدرش نامه می‌نوشت و ضابطیان نیز عاشق تمبرهای روی نامه‌ها بود. او این تمبرها را از روی نامه‌ها می‌کَند و جمع می‌کرد تا بتواند با این تمبرها به دوستانش پُز بدهد! زمانی که منصور ضابطیان سفر کردن به کشورهای مختلف را شروع کرد و تجربیاتش را در سفرنامه‌های مختلفش با علاقه‌مندان به اشتراک گذاشت، همیشه دلش می‌خواست به کانادا سفر کند اما همه‌گیری کرونا کارش را خراب کرد.

در آخر او موفق شد دو سال پس از همه‌گیری کرونا به کانادا سفر کند. او تصمیم گرفت در سفرش به مونترال در استان کبک و تورنتو در استان اونتاریو برود و بعد ماجرای سفرش و عکس‌های دیدنی‌اش را در کتاب نوشابۀ زرد با مخاطبین به اشتراک گذاشت. از دیگر سفرنامه‌های خواندنی و جذاب منصور ضابطیان می‌توان به «مارک و پلو»، «برگ اضافی»، «سباستین»، «چای نعنا»، «موآ»، «بی‌زمستان»، «سه رنگ» و «استامبولی» اشاره کرد.

خاطرات یک ابله سیاسی اثر یاسمینا تشانویچ


ساعاتی پس از آغاز بمباران یوگسلاوی به دست ناتو در سال 1999، خبرنگار یاسمینا تشانویچ که در یوگسلاوی زندگی می‌کرد، ایمیلی از یکی از دوستانش در سوئد دریافت کرد که می‌خواست بداند حال او چگونه است. یاسمینا فرصتی برای نوشتن نداشت، بنابراین قسمتی از دفتر خاطراتش را برای دوستش فرستاد. دوست او، نویسنده آنا والدز بود و این بخش از دفتر خاطرات یاسمینا را در وب‌سایت مجله‌ای که برای آن مطلب می‌نوشت منتشر کرد. ظرف یک‌هفته، این یادداشت و دیگر یادداشت‌های یاسمینا در بیش از پنجاه وب‌سایت منتشر شد و هزاران نفر در سراسر دنیا از طریق ایمیل آن را برای هم ارسال کردند.

پس از آن «خاطرات یک ابله سیاسی» اولین بار به صورت کتاب در آرژانتین منتشر شد و این روایت دست اول و نادر از زندگی روزمره در یک منطقۀ جنگی به 11 زبان زندۀ دنیا ترجمه شد.

یاسمینا در یادداشت‌‌هایش برای آنا می‌نویسد که با وجود حملات هوایی همسایگان شجاعانه به زندگی ادامه می‌دهند، زنان جوانی هستند که به رغم همۀ تهدیدها نمایش‌های باله را برگزار می‌کنند و او تعریف می‌کند که مردم چطور در بحبوحۀ جنگ و درگیری به زندگی خود ادامه می‌‌دهند.

زنان برتر از ما اثر جنی چاماس


وقتی اسم بلندپروازی و رسیدن به موفقیت در زمینۀ شغلی به میان می‌آید همه به یاد مردان می‌افتند! از نظر بسیاری بلندپروازی مخصوص مردان است و برای همین زنان بلندپرواز با چالش‌هایی باورنکردنی روبه‌رو می‌شوند. بنابراین جنی چاماس نویسندۀ فرانسوی که خود نیز با این چالش روبه‌رو شده بود، تصمیم گرفت در کتابی متفاوت به بلندپروازی زنان بپردازد. او در کتاب «زنان برتر از ما» به داستان زنانی پرداخته که در برهه‌ای از زندگی مجبور شدند بین کار و زندگی شخصی یکی را انتخاب کنند و بسیاری از خواسته‌هایشان در زمینۀ شغلی را به فراموشی بسپارند. اما جنی چاماس معتقد است زنان می‌توانند بین کار و زندگی‌شان تعادل برقرار کنند و لازم نیست که یکی‌شان را انتخاب کنند.

از نظر جنی چاماس بلندپروازی صفتی بی‌نظیر است که ما را به سمت اهداف‌مان سوق می‌دهد و باعث می‌شود در برابر سختی‌های زندگی کم نیاوریم. گرچه از نظر چاماس رسیدن به تعادل در زندگی و کار در دنیای امروز برای زنان بسیار سخت است اما او در کتاب زنان برتر از ما به علاقه‌مندان نشان می‌‌دهد که زنان بلندپرواز چگونه فکر می‌کنند و چطور می‌توانند بدون قربانی کردن تعادل و پیشرفت در زندگی شخصی، به اهداف زندگی حرفه‌ای‌شان دست یابند. اگر نمی‌دانید چگونه بلندپروازی‌های‌تان را در زندگی شخصی و حرفه‌ای با هم تطبیق دهید، اگر زنی هستید که از توقع‌های اطرافیان به ستوه آمده‌اید و نمی‌دانید با کمبود زمان و شک و تردیدهای‌تان چه کنید به سراغ تمرین‌‌‌ها و راهنمایی‌های پیشنهادی کتاب زنان برتر از ما بروید چون با کمک آن‌‌ها می‌توانید تغییراتی بزرگ در زندگی‌تان به وجود آورید.

برندگان اثر فردریک بکمن


کتاب جدید فردریک بکمن که با کتاب‌های «مردی به نام اُوِه» و «مردم مشوش» به شهرت رسید منتشر شد. این کتاب پس از انتشار پرفروش‌ترین کتاب نیویورک تایمز در سال 2022 شد. فردریک بکمن در این کتاب به موضوعات عاشقانه، شانس دوباره و خداحافظی پرداخته است. داستان برندگان مثل دو کتاب دیگر بکمن، از شهری به نام خرس شروع می‌شود. مایا اندرسون و بنجی اویچ، دو شخصیت جوان داستان که برای زندگی، ماجراجویی و شروع زندگی‌ای تازه به جنگل رفته‌ بودند دوباره به خانه و شهر خرس برمی‌گردند.

دو سال از اتفاقاتی که هیچ‌کس نمی‌خواهد به آن‌ها فکر کند می‌گذرد. همه سعی کرده‌اند به زندگی ادامه دهند اما چیزی وجود دارد که این امکان را از آن‌ها می‌گیرد. آن‌ها دائماً از خود می‌پرسند که حاضرند چه چیزی را فدای جامعه‌شان کنند؟ حالا ویرانی طوفانی وحشیانه، رقابت قدیمی بین شهر خرس و شهر همسایه را دوباره شعله‌ور می‌کند، رقابتی که همیشه هنگام بازی هاکی روی یخ جان می‌گرفت. در حالی‌که ساکنان شهر برای غلبه بر گذشته تلاش می‌کنند، دوباره با چالش‌هایی سخت و عجیب روبه‌رو می‌شوند. آیا مردم بالاخره می‌توانند به نتیجه‌ای برسند؟ آیا می‌توانند خانواده و شهر خود را حفظ کنند؟

برای تهیه کتاب‌هایی که در این مقاله معرفی شده‌اند و به صورت کلی کافیست به سایت سیبوک مراجعه کنید. همچنین میتوانید اسم کتاب مد نظر را با عبارت سیبوک در مرورگر خود جستجو کنید.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط