شنبه 31 شهریور 1403 - 16:14

کد خبر 49920

سه‌شنبه 19 اردیبهشت 1402 - 08:31:18


وزیر امور خارجه انگلیس راهی واشنگتن شد


ایرنا/ وزارت امور خارجه انگلیس با صدور بیانیه‌ای از سفر «جیمز کلورلی» به واشنگتن برای رایزنی با مقامات آمریکایی در خصوص آخرین تحولات جنگ اوکراین خبر داد.

وزیر امور خارجه انگلیس قرار است در جریان این سفر با آنتونی بلینکن همتای آمریکایی خود و شماری از اعضای ارشد کنگره از دو حزب جمهوری‌خواه و دمکرات دیدار کند.

رایزنی درباره تعهد انگلیس و آمریکا به حمایت از اوکراین محور گفت‌وگوهای رئیس دستگاه دیپلماسی انگلیس با مقامات آمریکایی عنوان شده است. طبق بیانیه وزارت امور خارجه انگلیس، «جیمز کلورلی بر اهمیت وجود یک جبهه بین المللی متحد و مستمر برای تضمین پیروزی اوکراین تاکید خواهد کرد.»

گفت‌وگو درباره توسعه مناسبات اقتصادی میان دو کشور از دیگر مسائلی است که وزیر امور خارجه انگلیس در جریان سفرش به واشنگتن پیگیری خواهد کرد. کلورلی پیش از سفرش به واشنگتن گفت که روابط انگلیس و ایالات متحده خواه برای دفاع از اوکراین باشد و خواه برای رونق مناسبات اقتصادی دو سوی آتلانتیک، به نفع مردم دو کشور است.

طبق برنامه اعلام شده، وزیر امور خارجه انگلیس روز سه شنبه با وزیر امور خارجه آمریکا دیدار و روز چهارشنبه با اعضای برجسته جمهوری خواه و دموکرات کنگره گفت‌وگو خواهد کرد.

این دومین سفر وزیر امور خارجه انگلیس به آمریکا طی چهار ماه گذشته است. وی اواخر دی‌ماه گذشته نیز با دستور کار رایزنی درباره طیف مختلفی از مسائل روابط دوجانبه و بین‌المللی از جمله اجرای حکم اعدام علیرضا اکبری جاسوس سرویس اطلاعات مخفی این کشور در ایران، راهی آمریکا شد.

روسای دستگاه دیپلماسی دو کشور پس از رایزنی های دو جانبه در واشنگتن، ادعاهای ضد ایرانی خود را از اعدام جاسوس انگلیسی تا برنامه هسته ای ایران و مذاکرات رفع تحریم ها تکرار کردند.

این سفر همچنین در آستانه برنامه مسافرت نخست وزیر انگلیس به واشنگتن برای دیدار با رئیس جمهوری آمریکا صورت می‌گیرد. ریشی سوناک از زمانی که قدرت را در انگلیس به دست گرفته درصدد توسعه روابط اقتصادی با آمریکا برای ترمیم اقتصاد بحران زده این کشور بوده است.

او در چندین نوبت بحث مناسبات اقتصادی فی‌مابین دو کشور را با جو بایدن پیش کشیده اما با اقبال مواجه نشده است. در جریان سفر رئیس جمهوری آمریکا به ایرلند شمالی برای شرکت در مراسم سالگرد پیمان جمعه نیک، قرار شد که مسائل تجاری در جریان سفر سوناک به واشنگتن پیگیری شود. طبق گزارش‌ها این سفر برای ماه ژوئن برنامه ریزی شده اما تاریخ دقیق آن اعلام نشده است.

این درحالیست که شرایط اقتصادی انگلیس بر اثر چندین بحران متوالی در بدترین شرایط نیم قرن گذشته قرار دارد و کشور به گفته رئیس بانک مرکزی دوره طولانی رکود اقتصادی را تجربه می‌کند. نرخ تورم از محدوده ۲ به ۱۰ درصد رسیده و انگلیس تنها کشور در حوزه اروپای غربی است که تورم دو رقمی را تجربه می‌کند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط