شنبه 14 مهر 1403 - 23:43

کد خبر 545686

یک‌شنبه 17 تیر 1403 - 10:42:48


سارقان آب فارس در دام قانون؛ شناسایی چهار هزار و ۲۴۲ فقره استفاده غیرمجاز


ایرنا/ قطع یا بهینه‌سازی انشعاب‌های غیرمجاز و جریمه متخلفین افزون بر کاهش هدر رفت آب در شبکه‌های توزیع شهری و روستایی، افزایش محسوس کمیت و کیفیت آب را هم به دنبال خواهد داشت؛ بر همین اساس از ابتدای سال ۱۴۰۳ تاکنون چهار هزار و ۲۴۲ فقره استفاده غیرمجاز در فارس شناسایی و اعمال قانون شده که این تعداد رشد ۱۹۰ درصدی نسبت به مدت مشابه درسال ۱۴۰۲ را نشان می‌دهد.

انشعاب‌های غیرمجاز از مهم‌ترین چالش ها در حوزه آب به ویژه در فصل گرم تابستان محسوب می‌شود؛ معضلی که افزون بر تشدید کم‌آبی‌ها و تنش آبی، موجبات تضییع حقوق مشترکان قانونمند را فراهم می‌کند.
برای جلوگیری از این نوع اقدامات و مقابله با استفاده‌کنندگان غیرمجاز هر ساله گروه‌های نظارتی با هدف گشت‌زنی در محدوده‌های تعیین شده و شناسایی انشعاب‌های غیرمجاز تشکیل می‌شوند تا ضمن قطع این انشعاب‌ها و یا تبدیل آنها به انشعاب مجاز، امکان این‌گونه استفاده‌های غیرمجاز را کاهش دهند.
اقدامات نظارتی در قالب قطع یا بهینه‌سازی این انشعاب‌ها و جریمه متخلفین در سال‌های اخیر شرایطی را فراهم کرد که افزون بر کاهش هدر رفت آب در شبکه‌های توزیع شهری و روستایی، کمیت و کیفیت آب نیز به طور محسوسی افزایش یافت.
نتایج نظارت‌ها در سال ۱۴۰۱؛ صرفه‌جویی در یک هزار و ۶۲۴ هزار مترمکعب
در سال ۱۴۰۱ چندین فقره انشعاب غیرمجاز آب شُرب در شهرها و روستاهای ۱۲شهرستان فارس شناسایی و حذف شد و طبق اعلام مدیر عامل شرکت آبفا فارس در آن زمان ۲هزار و ۲۲۵ فقره انشعاب غیرمجاز به انشعاب مجاز تبدیل و ۴۵۳ انشعاب نیز به مراجع قضایی معرفی شد.
به گفته متولیان امر با شناسایی انشعابات غیرمجاز در سال ۱۴۰۱، بیش از یک هزار و ۶۲۴ هزار مترمکعب در مصرف آب شرب صرفه‌جویی شد.
پیگیری‌ها در سال ۱۴۰۲؛ شناسایی هشت هزار انشعاب غیرمجاز
از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا ۲۸ اسفندماه همان سال نیز ۱۴هزار و ۵۰۰ فقره تخلف در برداشت غیرقانونی آب و انشعاب غیرمجاز شناسایی و به انشعاب مجاز تبدیل شد که این تعداد رشد۲۳۴درصدی نسبت به سال قبل را نشان می‌داد.
بدین ترتیب طی ۲سال تعداد قابل توجهی انشعاب غیرمجاز آب در شهرستان شیراز شناسایی و به انشعاب مجاز تبدیل‌ شده است‌
اقدامات در سال ۱۴۰۳؛ شناسایی چهار هزار و ۲۴۲ فقره استفاده غیرمجاز
در حال حاضر هم مدیرعامل شرکت آبفا فارس اعلام کرده که از ابتدای سال ۱۴۰۳ تاکنون چهار هزار و ۲۴۲ فقره استفاده غیر مجاز، اعم از شیر برداشت‌ها و انشعابات غیرقانونی آب و فاضلاب، اعمال قانون شده که این تعداد رشد ۱۹۰ درصدی نسبت به مدت مشابه درسال ۱۴۰۲را نشان می‌دهد.
علی شبانی که معتقد است انشعاب‌های غیرمجاز افزون بر افزایش بی رویه مصرف آب سبب بروز خسارت‌هایی به شبکه توزیع و تأسیسات آبرسانی و تضییع حقوق مشترکین می‌شود، گفت: وصل انشعاب غیرمجاز تخلف محسوب می‌شود و دارای مجازات‌های قانونی است زیرا این اقدام افزون بر ایجاد اختلال در خدمات‌رسانی منظم، موجبات تضییع حقوق سایر مشترکین، احتمال آلودگی در شبکه‌های توزیع آب، کاهش عمر و افت فشار در شبکه توزیع به دلیل برداشت های بی‌رویه را فراهم می‌کند.
مدیرعامل شرکت آبفا فارس با ارائه تعریفی کلی از استفاده‌کنندگان غیر مجاز (سرقت آب) از آب شرب، درباره مجازات‌های قانونی این اشخاص گفت: این اصطلاح به آن دسته از اشخاص حقیقی یا حقوقی اطلاق می‌شود که بدون داشتن پروانه انشعاب از تأسیسات آبرسانی استفاده می‌کنند و یا مصرفی مغایر با کاربری تعیین شده، دارند.
وی افزود: از طرفی بر اساس فتاوی بسیاری از مراجع تقلید، استفاده غیرمجاز (سرقت آب) از آب، غیرجایز و حرام اعلام شده است.
به گفته رئیس هیأت مدیره شرکت آبفا فارس، بر اساس ماده یک قانون مجازات استفاده‌کنندگان غیرمجاز از آب، هر شخصی که بدون دریافت انشعاب قانونی آب، به استفاده از آن اقدام و یا با داشتن انشعاب قانونی، مبادرت به استفاده غیرمجاز کند افزون بر الزام به پرداخت بهای خدمات مصرفی و جبران خسارت و سایر حقوق مربوطه، مجازات‌هایی برای متخلف در نظر گرفته شده است.
او با هشدار به استفاده‌کنندگان از انشعابات غیرمجاز گفت: به منظور جلوگیری از اختلال در روند آب‌رسانی به مشترکین این شرکت، در سال ۱۴۰۳ شناسایی انشعابات غیر مجار با شدت و جدیت در دستور کار قرار گرفت.
شبانی ادامه داد: برای تمام کسانی که اقدام به وصل انشعابات غیرمجاز کنند، بدون اغماض پرونده قضایی تشکیل و برخورد جدی صورت خواهد گرفت.
مدیر عامل شرکت آبفا فارس درباره امکان واگذاری انشعاب قانونی به دارندگان انشعاب غیرمجاز نیز گفت: بر اساس ماده ۴ قانون مجازات استفاده‌کنندگان غیرمجاز از آب در صورت داشتن شرایط لازم، امکان واگذاری انشعاب به دارندگان انشعابات غیرمجاز قبلی وجود دارد، لذا کسانی که از اجرای قانون پیروی نکنند و بر استفاده از انشعابات غیرمجاز اصرار داشته باشند، به جبران خسارت، جزای نقدی و قطع انشعاب و برخورد قانونی محکوم می‌شوند.
آن طور که شبانی می‌گوید براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سه ماهه اول سال جاری، تیم‌های شناسایی انشعابات غیرمجاز، ضمن بررسی انشعابات مشترکین، موفق به شناسایی حدود چهار هزار و ۲۴۲ فقره انشعاب غیرمجاز و تبدیل بخشی از آن به انشعاب مجاز شده‌اند که این تعداد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رشدی ۱۹۰ درصدی را نشان می‌دهد.


پربیننده ترین

آخرین اخبار


سایر اخبار مرتبط