یک‌شنبه 15 مهر 1403 - 01:58

کد خبر 545902

یک‌شنبه 17 تیر 1403 - 12:44:49


مطالبه مردم سمنان از رئیس‌جمهور منتخب، رفع مشکل جدی کم‌آبی


ایرنا/ مسعود پزشکیان رییس جمهور منتخب مردم ایران زمین، بارها در نشست‌ها و گفت‌وگوها بر نگاه کارشناسی و بهره‌گیری از خرد جمعی برای حل مشکلات تاکید داشت. حیاتی‌ترین مساله دارالمرحمه سمنان «کم‌آبی» است و رسیدگی به این موضوع مطالبه اصلی مردم این دیار محسوب می‌شود و چشم امید به درایت منتخبی دارند که حضورش حماسه ماندگار ملی را رقم زد.

مردم سمنان از سنین مختلف از نونهال، نوجوان و جوان گرفته تا پیشکسوتان و بزرگان و از اقشار مختلف، از رییس جمهور منتخب درخواست تامین آب پایدار برای این دیار از طریق انتقال آب بین‌حوضه‌ای دارند.

رای‌دهندگان سمنانی همه با هم یک صدا یک نظر دارند و می‌گویند «اگر رییس جمهور بودیم برای تقویت سرمایه‌های اجتماعی به وعده‌های خود عمل می‌کردیم و گره‌گشایی از مشکلات و در خواست‌های مردمی را در اولویت قرار می‌دادیم. اکنون از رییس جمهور منتخب می‌خواهیم برای رفع مشکل کم‌آبی سمنان با انتقال آب بین حوضه‌ای اقدامی عاجل انجام دهند تا مردم این دیار یک عمر دعاگویش باشند.»

طبق بررسی‌ها ۸۲۴ میلیون مترمکعب آب مصرفی استان سمنان از محل منابع آب زیرزمینی شامل چاه، چشمه و قنات و ۱۹۲ میلیون متر مکعب از محل منابع آب‌های سطحی شامل رودخانه و نهرها تامین می‌شود. با توجه به اینکه سمنان جزو نخستین استان‌های خشک کشور از لحاظ تامین بارندگی طی سال‌های گذشته است، دیگر خیلی نمی‌توان به تامین آب با حفر چاه‌ها به عنوان راهکار کوتاه‌مدت تکیه کرد و باید با راهکارهایی میان‌مدت مانند جمع‌آوری آب‌های سطحی با تسریع در ساخت آب‌بند و انتقال آب بین حوضه‌ای به عنوان راهکار بلندمدت، برای رفع مشکل کم‌آبی استان سمنان چاره‌اندیشی کرد.

با توجه به خشکسالی‌های اخیر، میزان بارندگی‌ها در سمنان حتی بارش‌های رگباری بهاری به قدری نیست که موجب تقویت سطح سفره های آب‌ زیرزمینی شود و فقط در حد رفع عطش است. بر این اساس، انتقال آب بین حوضه‌ای به عنوان راهکار بلندمدت و تنها راهکار رفع مشکل بحران کم‌آبی در این استان محسوب می‌شود.

برداشت‌های بی‌رویه از دشت‌های سمنان با توجه به خشکسالی‌های اخیر، افت سفره‌های آب‌ زیرزمینی، کم شدن آبدهی سالانه چاه‌ها و قنات‌ها و چشمه ها، ادامه خشکسالی‌ها و بارندگی کم، تامین آب در شهرها و روستاهای استان سمنان را با چالش جدی مواجه کرده است و با توجه به شرایط موجود، تامین آب پایدار نخستین مطالبه به حق مردم سمنان از رییس جمهور منتخب است.

«مردم استان سمنان تشنه هستند»

با توجه به وضعیت کم‌آبی در استان سمنان، حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی مطیعی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان در نشست‌های مختلف با بیان اینکه «مردم استان سمنان تشنه هستند» بر ضرورت رفع مشکل کم‌آبی این دیار تاکید کرد.

تامین آب پایدار برای سمنان اولویت نخست برنامه‌ریزی‌هاست، اما آنچه که در به سرانجام رسیدن رفع مشکل کم‌آبی این استان با انتقال آب بین حوضه‌ای کمک می‌کند، پیگیری ملی، عزم جدی و همراهی، وحدت و یکپارچی مسوولان و مردم در نقاط مختلف این دیار است.

ضرورت نگاه ملی برای رفع مشکل کم آبی سمنان

پیگیری نقش مهمی در تخصیص اعتبارات از ردیف‌های ملی برای رفع مشکل آب سمنان دارد و دستگاه‌های اجرایی می‌توانند با پیگیری و تلاش بیش از پیش خود در افزایش سهم این استان از اعتبارات ملی نقش‌آفرینی کنند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط