شنبه 14 مهر 1403 - 22:40

کد خبر 546043

یک‌شنبه 17 تیر 1403 - 22:29:00


بزرگ‌ترین آرشیو پسورد تاریخ با ۱۰ میلیارد پسورد لو رفته ایجاد شد


شهر سخت افزار/ چه فکر می‌کنید اگر بدانید چند روز قبل بزرگ‌ترین نشت پسورد تاریخ اتفاق افتاده است؟ این نشت رمز عبور که توسط ObamaCare در یک فروم هکری مشهور RockYou2024 صورت گرفته، شامل 9,948,575,739 رمز عبور منحصربه‌فرد است که به صورت متن بدون رمزنگاری منتشر شده‌اند. به این ترتیب شاهد افشای تقریباً ۱۰ میلیارد رمز عبور هستیم که به‌خوبی نشان‌دهنده اهمیت و بزرگی آن است.

باید توجه داشت که علی‌رغم گستردگی تاریخی آن، RockYou2024 عمدتاً ترکیبی از پسوردهای قبلاً افشا شده است. این نشت حاصل ترکیب با آرشیو قبلی RockYou2021 با ۸.۴ میلیارد رمز عبور است.

بزرگ ترین آرشیو پسورد دنیا به نام RockYou2024 
طبق آنچه که اشاره شده، در فاصله دو آرشیو RockYou2021 و RockYou2024 حدود ۱.۵ میلیارد رمز عبور جدید به لیست پسوردهای افشا شده اضافه شده است. بر اساس ادعای هکر ObamaCare، برخی از این ۱.۵ میلیارد رمز عبور با کمک کارت گرافیک RTX 4090 اخیراً شکسته شده‌اند. پیشتر کارشناسان نسبت به قدرت بالای کارت گرافیک RTX 4090 در شکستن پسوردهای رمزنگاری شده هشدار داده بودند.

رسانه Cybernews در گزارش خود درباره این واقعه توصیه‌هایی را از تیم خود نقل کرده بود. تیم Cybernews در این باره می‌گوید:

«مهاجمان می‌توانند از ترکیب RockYou2024 با ۱۰ میلیارد رمز عبور برای هدف قرار دادن هر سیستمی که در برابر حملات brute-force محافظت نشده باشد، استفاده کنند. این شامل هر چیزی، از خدمات آنلاین و آفلاین گرفته تا دوربین‌های متصل به اینترنت و سخت‌افزارهای صنعتی می‌شود.
علاوه بر این، ترکیب با سایر پایگاه‌های داده‌ی  پسوردهای افشا شده در فروم‌ها و بازارهای هکری که شامل آدرس‌های ایمیل کاربران و سایر اطلاعات بانکی هستند، می‌تواند منجر به زنجیره‌ای از نشت‌ داده، کلاهبرداری مالی و سرقت‌ هویتی شود.»
کاربران باید طبق معمول اقدامات احتیاطی مناسب را انجام دهند، زیرا این پایگاه داده از سال ۲۰۲۱ به‌روزرسانی و نگهداری شده است. بر کسی پوشیده نیست که امنیت سایبری یک نبرد مداوم است.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط