دوشنبه 02 مهر 1403 - 11:56

کد خبر 596650

شنبه 27 مرداد 1403 - 17:56:00


ورود ARM به دنیای گیمینگ؛ کارت‌های گرافیک مخصوص بازی ARM در راه‌اند


شهر سخت افزار/ معماری توسعه داده شده توسط ARM در محصولات بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری مثل اسنپدارگون کوالکام و SoC‌های سری M اپل یافت می‌شود. اکنون شنیده‌‌ها حاکی از آن است که این شرکت در حال توسعه GPU جدیدی با هدف رقابت با انویدیا، ای ام دی و اینتل در بازار کارت‌های گرافیک گیمینگ است.

سوئیسِ دنیای فناوری
شیوه عمل ARM با دیگر شرکت‌های حوزه تراشه تفاوت دارد. این شرکت خودش هیچ محصولی وارد بازار نمی‌کند بلکه معماری تراشه و حق استفاده از طرح‌های اختصاصی (IP) خودش را در اختیار دیگر شرکت‌‌ها قرار می‌دهد. به این ترتیب شما هیچ محصولی با برند ARM در بازار پیدا نمی‌کنید اما شرکت‌های زیادی از جمله کوالکام، اپل، مدیاتک و حتی انویدیا معماری توسعه داده شده توسط این شرکت را در محصولاتشان به کار می‌گیرند.

بر اساس گزارش Globes، تیمی ۱۰۰ نفره از مهندسان سخت‌افزار و نرم‌افزار آرم درگیر کار روی پروژه‌ای هستند تمرکز اصلی آن گیمنگ خواهد بود. با این وجود دور از انتظار نیست که محصول نهایی دارای سخت‌افزار شتاب‌دهنده هوش مصنوعی نیز باشد.

در حال حاضر مشخص نیست که محصول نهایی این پروژه به شکل کارت گرافیک جدا نیز عرضه خواهد شد یا خیر. به هر حال با وجود رشد چشمگیر بازار PC و لپتاپ، توسعه کارت گرافیک جدا که بتواند در کنار پردازنده‌های X86 و ARM مورد استفاده قرار گیرد یا به عنوان گرافیک مجتمع در APUها مبتنی بر معماری ARM به کار رود منطقی به نظر می‌رسد.

البته این پروژه اولین تجربه ARM در توسعه GPUهای مخصوص بازی نیست. این شرکت پیش از این پردازنده‌های گرافیکی پرچمدار Immortalis و نسخه ارزان‌تر MALI را توسعه داده است که از قابلیت‌هایی مثل رهگیری پرتو و فناوری تغییر مقیاس Accuracy Super Resolution (ASR) مشابه DLSS انویدیا و FSR ای ام دی پشتیبانی می‌کند.

در حال حاضر بیشتر کارت‌های گرافیک دسکتاپ تنها با پردازنده‌های X86 سازگاری دارند و بکارگیری این GPUها در سیستم‌های مجهز به پردازنده‌های ARM دردسرهای زیادی دارد. به همین دلیل توسعه کارت گرافیک سازگار با پردازنده‌های ARM‌ برای افزایش سهم بازار این پردازنده‌ها در بازار PC و لپ‌تاپ ضروری به نظر می‌رسد.

در ماه‌های گذشته کوالکام با عرضه APUهای لپ‌تاپ Snapdragon X اولین حضور موفق پردازنده‌های مبتنی بر معماری ARM در بازار PC را رقم زد، همچنین خبرهایی مبنی بر همکاری انویدیا و مدیاتک برای توسعه تراشه‌ای با قابلیت اجرای ویندوز منتشر شده است.

به نظر شما پردازنده‌های مبتنی بر معماری ARM‌ می‌توانند به سلطه معماری X86 بر بازار PC پایان دهند؟ 


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط