دوشنبه 02 مهر 1403 - 11:46

کد خبر 596665

شنبه 27 مرداد 1403 - 19:57:00


مایکروسافت پس از 30 سال محدودیت حجم پارتیشن FAT32 را به 2 ترابایت افزایش داد


شهر سخت افزار/ پس از تقریباً 30 سال، مایکروسافت به زودی محدودیت حجم 32 گیگابایت را در پارتیشن‌های FAT32 خود برای ویندوز 11 حذف می‌کند و آن را به 2 ترابایت افزایش می‌دهد. این اعلامیه از طریق پست وبلاگ مربوط به بیلد جدید ویندوز 11 منتشر شده که در ادامه به جزئیات آن می‌پردازیم.

مایکروسافت در حال برنامه‌ریزی است تا محدودیت حجم 32 گیگابایتی برای پارتیشن‌های FAT32 در ویندوز 11 را حذف کند. در حالی که FAT از ظرفیت تا 2 ترابایت پشتیبانی می‌کند، ویندوز حدود 30 سال است که محدودیت دلخواه 32 گیگابایتی را برای آن اعمال کرده است.

تیم ویندوز در پست وبلاگی در روز پنجشنبه که جزئیات آخرین نسخه آزمایشی Windows 11 Canary را توضیح می‌دهد، اعلام کرد: «جایی که دیسک‌ها را از خط فرمان با استفاده از دستور «format» فرمت می‌کنیم، محدودیت اندازه FAT32 را از 32 گیگابایت به 2 ترابایت افزایش داده‌ایم.»



این محدودیت در حال حاضر تنها از طریق خط فرمان فرمت حذف می‌شود، بنابراین کادر محاوره‌ای موجود در بخش فرمت همچنان دارای محدودیت اندازه FAT32 خواهد بود؛ مگر اینکه مایکروسافت در نهایت تصمیم بگیرد این ویژگی ویندوز را که دهه‌ها فراموش شده بود، بروزرسانی کند.

محدودیت 32 گیگابایتی در ابتدا در طول توسعه ویندوز 95 یعنی بیش از 30 سال پیش اعمال شد. Dave Plummer، توسعه‌دهنده سابق ویندوز، اوایل سال جاری اعلام کرد که مسئول منوی بخش فرمت بوده که در دهه‌های گذشته تغییری نداشته است. همچنین وی کسی بوده که در ابتدا محدودیت 32 گیگابایتی را برای FAT32 انتخاب کرد.



پلامر طی پستی در شبکه اجتماعی X اعتراف کرد:

همچنین باید تصمیم می‌گرفتم که چه مقدار «slack cluster» بیش از نیاز است و این باعث شد که اندازه فرمت یک حجم FAT به 32 گیگابایت محدود شود. این محدودیت نیز یک انتخاب دلخواه بود که به عنوان یک تغییر جانبی به شکل دائم با ما همراه شده است.
ویندوز مدت‌هاست که از خواندن پارتیشن‌های FAT32 با اندازه حداکثر 2 ترابایت پشتیبانی می‌کند، اما تاکنون قادر به ایجاد پارتیشن در سیستم‌عامل بدون ابزار ثالث نبوده‌ایم. به گفته رسانه The Verge، شاید روزی مایکروسافت تصمیم بگیرد فرمت رابط کاربری گرافیکی را در بیلدهای بعدی ویندوز 11 به روز کند تا ساخت پارتیشن‌های کامل FAT32 برای همه آسان‌تر شود.

در حالی که محدودیت پارتیشن برای FAT32 در حال افزایش است، هنوز محدودیت اندازه 4 گیگابایت برای فایل‌های جداگانه ذخیره شده در FAT32 وجود دارد. FAT32 این روزها در مقایسه با جایگزین‌هایی مانند exFAT به طور گسترده استفاده نمی‌شود، اما هنوز در بسیاری از دستگاه‌های قدیمی که به درایوهای USB یا کارت‌های SD فرمت شده با FAT32 نیاز دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط