شنبه 31 شهریور 1403 - 09:16

کد خبر 60359

پنج‌شنبه 28 اردیبهشت 1402 - 14:35:00


کسی برای شواری رقابت تره هم خورد نمی کند


آخرین خودرو/ شرکت های خودروساز در حال انتشار بخشنامه های واریز وجه برای مرحله اول سامانه یکپارچه هستند و نکته جالب در مورد این بخشنامه ها، قیمت های اعلامی در آن ها است.
در روز های اخیر بارها در مورد قیمت خودروهای مونتاژی اخبار متناقضی منتشر شد. از یک طرف شورای رقابت همچنان از لیست قیمت های اعلامی خود دفاع می کند و خودروساز را ملزم به فروش با آن قیمت می داند و از طرف دیگر خودروساز لیست قیمت خودش را منطقی می داند و ادعا می کند که تنها با همین قیمت ها خودروی خود را عرضه خواهد کرد. مشخص نیست این بازی و یا دعوا چه زمانی می خواهد به نتیجه برسد و مردم هم در دوراهی قیمت ها سردرگم هستند. اما حالا چند خودروساز بخش خصوصی بخشنامه های واریز وجه و یا همان فراخوان منتخبین مرحله اول طرح یکپارچه را منتشر کرده اند که در آن ها خبری از قیمت های شورای رقابت نیست!
کسی صدای شواری رقابت را می شنود؟
انتشار بخش نامه های واریز وجه آن هم با قیمت های اعلامی خودروسازان بیانگر این است که شرکت های مونتاژکار اصلا کاری با مصاحبه های سخنگوی شواری رقابت ندارند و قرار نیست تغییری در قیمت های خود داشته باشند. این در حالی است که می دانیم شواری رقابت یک سازمان فراقوه ای است و قرار است نقش محکم و موثری در بازار داشته باشد. البته انتظار می رفت که عدم اطلاع رسانی درست و عدم انتشار یک بیانیه محکم از سوی این شوار باعث شده لیست قیمت اعلامی آن ها اصلا جدی گرفته نشود و فقط برای چند روز بازار را بهم بریزد. مهم ترین نکته این است که شواری رقابت از تخلف اعلام کردن فروش با قیمت هایی غیر از لیست منتشر شده پرهیز می کند و این دست خودروسازان را برای فروش با قیمت های مطلوب خود باز گذاشته است. نکته دیگر این است که شورای رقابت هنوز برای برخی خودروها قیمت گذاری نکرده اما فراخوان پرداخت آن ها در حال انتشار است که این هم از پارادوکس هایی است که تنها در بازار ایران می بینیم.
انتشار بخشنامه های واریز و بعد پرداخت وجه مشتریان باعث می شود تا عملا قیمت های مطلوب خودروسازان در بازار هم تثبیت شود و لیست شواری رقابت به جایی نرسد. باید دید حالا واکنش شواری رقابت به فراخوان های پرداخت برای اولویت های سامانه یکپارچه چه خواهد بود و اینبار سخنگوی این سازمان اینبار چه حرف های به ظاهر جذاب اما در عمل بی نتیجه ای را برای گفتن دارد.
نویسنده : محمدرضا پاداش


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط