شنبه 31 شهریور 1403 - 10:53

کد خبر 636189

شنبه 31 شهریور 1403 - 09:14:28


جراحی اختلال نخاعی مادرزادی برای اولین‌بار در کردستان انجام شد


ایرنا/ جراح و متخصص مغز و اعصاب بیمارستان کوثر سنندج گفت: برای اولین بار در استان، جراحی ضایعه مادرزادی نخاع دوشاخه شده(دیاستوماتومیلیا) به روش پایش عصبی نورو مانیتورینگ، با موفقیت در این بیمارستان انجام شد.

دکتر لقمان بارانی، جراح و متخصص مغز و اعصاب بیمارستان کوثر سنندج با اعلام این خبر اظهار کرد: بیمار خانم ۵۷ ساله سنندجی که به علت ناهنجاری مادرزادی نخاع دو شاخه شده "دیاستوماتومیلیا"، دچار ضعف اندام تحتانی و انحراف ستون فقرات شده بود به بیمارستان کوثر سنندج مراجعه کرد و مورد عمل جراحی قرار گرفت.
وی افزود: این عمل ۶ ساعت طول کشید که طی آن، دیواره استخوانی بین دو شاخه نخاع، تحت هدایت مستمر نورو مانیتورینگ برداشته و در نهایت دو شاخه نخاع به صورت یک شاخه ترمیم شد.
جراح و متخصص مغز و اعصاب بیمارستان کوثر سنندج، این عمل را یکی از سخت ترین و پیچیده ترین اعمال جراحی اعلام کرد که برای نخستین بار در کردستان به انجام رسید.
به گفته دکتر بارانی، تشخیص دیاستوماتومیلیا توسط یک جراح ارتوپدی انجام می شود و ابتدا وی پس از مصاحبه با بیمار در مورد علائم و تاریخچه پزشکی، شکایات جسمی را بر اساس معاینه دیداری و تکنیک های مختلف بررسی می کند.
وی اضافه کرد: این بیماری با ترکیبی معمول از سه علامت اسکولیوز" انحراف ستون فقرات"، تغییرات پوستی در ناحیه بالای ستون فقرات و ناهنجاری در اندام تحتانی قابل تشخیص است.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط