شنبه 24 شهریور 1403 - 18:56

کد خبر 612620

شنبه 10 شهریور 1403 - 08:59:00


حواشی دوج‌کوین؛ خطر جریمه سنگین از بیخ گوش ایلان ماسک گذشت


زومیت/ ایلان ماسک و شرکت تسلا در جریان پرونده‌‌ی شکایت سرمایه‌گذاران دوج‌کوین، بی‌گناه اعلام شدند.
 
ایلان ماسک و شرکت تسلا در پرونده‌ی دوج‌کوین برنده‌ی دعوای فدرال شدند؛ این پرونده آن‌ها را به کلاهبرداری از سرمایه‌گذاران با استفاده از دستکاری بازار و انجام معاملات داخلی متهم می‌کرد؛ طبق پرونده، ماسک به سرمایه‌گذاران میلیاردها دلار ضرر زده است.

قاضی منطقه‌ای منهتن ایالات متحده، آلوین هلرشتین، رای نهایی را صادر کرد و براساس آن ایلان ماسک و شرکت تسلا در پرونده‌ی دوج‌کوین بی‌گناه اعلام شدند و خطر جریمه‌ای سنگین از بیخ گوش ماسک گذشت. سرمایه‌گذاران ماسک را متهم کرده بودند که با استفاده از پست‌های شبکه‌ی اجتماعی ایکس، حضور در شبکه‌ی NBC در سال ۲۰۲۱ و شیرین‌کاری‌های تبلیغاتی باعث حرکت بازار شده و از دوج‌کوین کسب سود کرده است.

سرمایه‌گذاران همچنین معتقدند ماسک عمداً قیمت دوج‌کوین را بیش از ۳۶٬۰۰۰ درصد در طول دوسال افزایش داد و سپس باعث سقوط آن شد؛ به‌طوری‌که او و تسلا اغلب معاملات رمزارز مورد بحث را هماهنگ با بیانه‌های عمومی و فعالیت‌های ماسک درباره‌ی دوج‌کوین زمان‌بندی می‌کردند.

در ادعایی دیگر سرمایه‌گذاران گفتند ماسک در آوریل ۲۰۲۳، پس‌از جایگزینی لوگو پرنده‌ی آبی ایکس با لوگوی سگ دوج‌کوین، رمزارزهای شیبا اینوی خود را فروخت و باعث افزایش ۳۰ درصدی قیمت دوج‌کوین شد.

اما قاضی هلرشتین گفت توئیت‌های ماسک، مبنی‌بر این‌که دوج‌کوین ارز آینده‌ی زمین است یا این‌که می‌توان از آن برای خرید تسلا استفاده کرد، بیشتر آرزو و تبلیغی پر سروصدا بودند تا این‌که واقعی باشند. قاضی معتقد است هیچ سرمایه‌گذار عاقلی نمی‌تواند برای پیگیری ادعای تقلب در معاملات، به توییت‌ها تکیه کند.

هلرشتین اضافه کرد، درک دستکاری بازار و ادعاهای معاملات داخلی سرمایه‌گذاران ممکن نیست؛ او دعوی را قاطعانه رد کرد؛ به‌طوری‌که طرح دوباره‌ی آن ممکن نباشد. سرمایه‌گذاران ابتدا به‌دنبال خسارتی ۲۵۸ میلیارد دلاری بودند و در طول ۲ سال ۴ بار شکایت خود را اصلاح کردند.

الکس اسپیرو، وکیل ماسک در بیانیه‌ای ایمیلی گفت: «روز بسیار خوبی برای دوج‌کوین است.» برای رد دعوی، وکلای ماسک گفتند که توئیت‌های بی‌ضرر و اغلب احمقانه‌ی او اشکالی ندارد و هیچ مدرکی دال بر داشتن دو کیف پول برای انجام معاملات مشکوک یا این‌که ماسک یا تسلا تا به‌حال دوج‌کوین فروخته باشند وجود ندارد.

در نهایت برای یادآوری، ماسک توییتر را در اکتبر ۲۰۲۲ خرید و نام آن را به ایکس تغییر داد. طبق گفته‌ی مجله‌ی فوربس ایلان ماسک ۲۳۹٫۳ میلیارد دلار ثروت دارد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط