دوشنبه 02 مهر 1403 - 08:48

کد خبر 616114

سه‌شنبه 13 شهریور 1403 - 11:29:00


چین عبور کشتی خود را از آب‌های ژاپن مشروع دانست


ایرنا/ پکن به دنبال اعتراض توکیو به آنچه تعرض دریایی یک فروند کشتی نیروی دریایی چین به آب‌های ژاپن نامید، عبور این کشتی از منطقه مورد اشاره را مشروع و آن را ترانزیت دریایی خواند.

به نقل از خبرگزاری کیودو، چین روز گذشته (دوشنبه به وقت محلی) عبور یک فروند کشتی تحقیقاتی نیروی دریایی خود را که در روز شنبه گذشته (۱۰ شهریور جاری) از آب های جنوبی غربی ژاپن گذر کرده بود، توجیه و اعلام کرد که عبور کشتی مورد اشاره از این آب ها «کاملا مشروع» و این کشتی تنها در جهت حق عبور ترانزیتی خود اقدام کرده است.

بر اساس این گزارش، «مائو نینگ» (Mao Ning) سخنگوی وزارت امور خارجه چین در یک کنفرانس خبری گفت که منطقه دریایی بر اساس (تعریف) کنوانسیون سازمان ملل متحد درباره قوانین این حوزه، برای «دریانوردی بین المللی» است.

«یوشیماسا هایاشی» (Yoshimasa Hayashi) دبیر ارشد کابینه ژاپن نیز اعلام داشت که توکیو اعتراض خود را به پکن درباره حادثه دریایی روز شنبه به پکن تسلیم کرده و وعده داده است که ژاپن تحرکات نظامی چین در حوالی کشور خود را از نزدیک تحت نظر قرار خواهد داد.

بنابر این گزارش، این دهمین ورود کشتی تحقیقاتی نیروی دریایی چین به آب های ژاپن واقع در استان کاگو شیما از نوامبر ۲۰۲۱ میلادی تاکنون به شمار می رود.

به گزارش ایرنا، یک فروند کشتی متعلق به نیروی دریایی چین در تاریخ شنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۳ در آب های ژاپن شناسایی شد. این کشتی در نزدیکی جزیره «کوشینوئرابو» (Kuchinoerabu) از مجموعه جزایر «ساتسونان» واقع در استان جنوبی «کاگوشیما» (Kagoshima) ساعت ۶ صبح به وقت محلی وارد آب های ژاپن و ۲ ساعت بعد از جنوب غربی جزیره «یاکوشیما» خارج شد.

به دنبال این واقعه، وزارت امور خارجه ژاپن ابراز نگرانی و اعتراض شدید خود را به سفارت چین در توکیو اعلام کرد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط