یک‌شنبه 25 شهریور 1403 - 17:03

کد خبر 616639

سه‌شنبه 13 شهریور 1403 - 21:21:00


مقایسه مزدا ۳ پریمیوم ادیشن و نیسان سیلفی مکس ادیشن؛ کدام سدان ژاپنی بهتر است؟


/ مزدا ۳ پریمیوم ادیشن و نیسان سیلفی مکس ادیشن دو سدان جذاب ژاپنی وارداتی هستند و ما در این مطلب قرار است این دو را مقایسه می کنیم.

بعضی از سدان‌های کامپکت در عصر اوج‌گیری کراس اورها نیز کماکان جذاب و پرطرفدار ظاهر شدند. مزدا ۳ به همراه نیسان سیلفی در این دسته قرار می‌گیرند که خوشبختانه بالاخره نسل جدید آنها نیز در سال ۱۴۰۳ به بازار ایران معرفی شد در ادامه به می‌پردازیم تا افرادی که قصد خرید یک سدان کامپکت وارداتی دارند انتخاب آگاهانه‌تری میان یکی از این دو محصول محبوب ژاپنی داشته باشد.

درباره مزدا ۳ پریمیوم ادیشن 2024 و نیسان سیلفی مکس ادیشن
مزدا ۳ پریمیوم ادیشن در اصل محصول سال ۲۰۱۹ است و چهارمین نسل از خودروی سدان محبوب شرکت مزدا محسوب می‌شود. این سدان کامپک ژاپنی در سال ۲۰۰۳ جانشین مزدا ۳۲۳ شد و نسل های اول و دوم آن در کشورمان از سوی گروه بهمن به بازار آمد. در سال ۱۴۰۳ نیز بالاخره شرکت آفتاب خودرو پای نسل چهارم مزدا ۳ را با نسخه پریمیوم ادیشن به جاده‌های کشورمان باز کرد.

نیسان سیلفی نیز یک سدان کامپکت است که تاکنون چهار نسل آن از اوایل قرن ۲۱ میلادی به بازار آمده که آخرین عضو آن متولد سال ۲۰۱۹ است. این خودرو در سال ۲۰۲۳ فیس لیفت شده و با همان شمایل جدید و در قالب نمونه هیبرید ای-پاور درقالب نسخه مکس ادیشن توسط شرکت نامی خودرو طی سال‌ ۱۴۰۳ به بازار ایران راه پیدا کرده است.

ویدیوی معرفی مزدا ۳ پریمیموم ادیشن

ویدیوی معرفی نیسان سیلفی مکس ادیشن

مقایسه طراحی بدنه
انصافاً هر دو سدان ژاپنی مورد نظر دارای استایل جذاب و جوان پسند هستند که قطعا مورد پسند بخش زیادی از متقاضیان قرار خواهد گرفت. در این میان به نظر می‌رسد مزدا ۳ مدل ۲۰۲۴ انحناهای اغواگرانه تری دارد و از سوی دیگر سیلفی نیز با خطوط شکسته و زوایای خشن‌تر خود، قاطعیت و ستیزه جویی بیشتری را ارایه می‌دهد.

در مجموع هر دو ماشین ژاپنی طراحی بدنه زیبایی و جوان پسندی ارایه می‌دهد که البته در این بین احتمالاً شمار بیشتری از مشتریان به دلیل خاطره خوش مزدا و نام نیک آن در ایران، تمایل بیشتری به سمت شمایل این محصول وارداتی آفتاب خودرو نشان خواهند داد.

مقایسه مشخصات فنی
اختلاف بین نوع قوای محرک این دو ماشین وارداتی تقریبا از زمین تا آسمان مریخ است؛ چراکه سیلفی مکس ادیشن در واقع یک ماشین برقی است که به صورت سرخود سیستم موتور برق بنزینی دارد. یعنی از یک موتور احتراقی سه سیلندر تنها به عنوان منبع شارژ باتری لیتیومی به ظرفیت ۳۸ کیلووات استفاده می‌کند. در نتیجه موتور برقی این خودرو قادر است ۱۳۴ قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر را به گیربکس اتوماتیک تک سرعته و سپس چرخهای جلو برساند. شتاب صفر تا صد این ماشین ژاپنی حدود ۹.۵ ثانیه و مصرف سوخت ترکیبی آن برابر ۴.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.

اما مزدا ۳ ۲۰۲۴ همانند روال معمول از یک موتور بنزینی چهار سیلندر تنفس طبیعی به قدرت ۱۵۵ اسب بخار و ۲۰۲ نیوتن متر نیرو دریافت می‌کند . گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته AT نیز قدرت موتور را به محور چرخ‌های جلو منتقل می‌کند تا شتاب صفر تا صد مزدا ۳ پریمیوم ادیشن چیزی نزدیک به ۸.۵ ثانیه باشد. این سدان اسپرت خانوادگی حدود ۶.۱ لیتر به طور متوسط سوخت در ۱۰۰ کیلومتر می‌سوزاند.

خودرونیسان سیلفی هیبریدمزدا ۳ پریمیوم ادیشن
موتور۳سیلندر- ۱۲سوپاپ – اتمسفریک + موتور برقیبنزینی- ۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – تنفس طبیعی
حجم موتور۱.۲ لیتر۲ لیتر
توان خروجی۱۳۴ اسب بخار – ۳۰۰ نیوتن متر۱۵۵ اسب بخار – ۲۰۲ نیوتن متر
گیربکستک سرعته اتوماتیک۶ سرعته اتوماتیک AT
انتقال قدرتدیفرانسیل جلودیفرانسیل جلو
شتاب ۰-۱۰۰۹.۵ ثانیه۸.۵ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی۴.۱ لیتر در۱۰۰کیلومتر۶.۱  لیتر در۱۰۰کیلومتر
بیشترین سرعت۱۷۵ کیلومتربرساعت۲۱۶ کیلومتربرساعت
وزن۱۴۸۰ کیلوگرم۱۴۳۴ کیلوگرم
حجم باک۴۱ لیتر۵۱ لیتر
ابعاد بدنه۱۴۴۵-۱۸۱۵-۴۶۴۹ میلیمتر۱۴۴۰-۱۷۹۵-۴۶۶۰ میلیمتر
فاصله محوری۲۷۱۲ میلیمتر۲۷۲۵ میلیمتر
حجم صندوق۵۶۰ لیتر۴۵۰ لیتر

سیستم تعلیق در هر دو سدان ژاپنی از نوع مستقل مک فرسون در جلو و محور پیچشی نیمه مستقل در عقب است که شاید نتواند انتظارات را به ویژه در بحث پایداری و هندلینگ به اندازه نمونه‌های مجهز به سیستم مالتی لینک در عقب، برآورده کند.

بنابراین در مجموع مزدا ۳ پریمیوم ادیشن ماشین چابک‌تری است و به دلیل برخورداری از موتور تنفس طبیعی و گیربکس معمولی AT، دردسرهای تعمیراتی کمتری نسبت حریف هایبرید خود برای مالک به دنبال می‌آورد.

مقایسه طراحی کابین و فضای داخلی
سبک طراحی داخلی مزدا سه وارداتی کاملا متمایز به نظر می‌رسد و شخصیت ویژه‌ای به این محصول مزدا می‌دهد. به ویژه انحناهای داشبورد و جانمایی دریچه‌های تهویه به همراه سبک سه شاخه غربیلک فرمان جلوه جذابی به این محیط بخشیده است.

در سوی دیگر سبک داشبورد نیسان سیلفی نیز ماهیت تقریبا اسپرت و جذاب دارد که به ویژه دریچه‌های سه گانه تهویه ما را به یاد محصولات مرسدس بنز می‌اندازد. بهره‌گیری از ترکیبات پلاستیک نسبتا باکیفیت به همراه مواد نرم و روکش های چرم مصنوعی باعث ارتقا کیفی کابین این دو سدان ژاپنی شده و آن ها از این حیث تقریبا شانه به شانه یکدیگر قرار می‌دهد‌.
میزان فضای داخل کابین در هر خودرو نسبتا جادار است اما شاید سرنشینان ردیف دوم سیلفی احساس راحتی بیشتری از ناحیه سر و زانوها داشته باشند.

ضمن آنکه صندوق عقب ۵۶۰ لیتری نیسان سیلفی نیز در مقایسه با صندوق ۴۵۰ لیتری مزدا ۳ قطعا موجب کاربردپذیری بهتر سدان نامی خودرو خواهد شد.

مقایسه امکانات و تجهیزات
میزان امکانات ارایه شده در این دو سدان ژاپنی تقریباً در یک رده برآورد می‌شود و تنوع نسبتا بالایی از انواع سیستم های هشداردهنده راداری، دستیار کمکی رانندگی بین خطوط، کروز کنترل هوشمند، تنظیم برقی صندلی راننده، ترمز اضطراری و… در آنها وجود دارد. در این بین وجود شیفتر تعویض دنده در مزدا سه می‌تواند برای عاشقان رانندگی هیجانی، نکته‌ای مثبت تلقی شود.

خودرونیسان سیلفی مکس ادیشنمزدا ۳ پریمیوم ادیشن
کروز کنترلدارد (تطبیقی)دارد (تطبیقی)
کنترل پایداریدارددارد
کنترل شروع حرکت در سربالاییدارددارد
رادار خط خواندارددارد
سیستم کمکی رانندگی بین خطوطدارددارد
سنسور پارک عقبدارددارد
نوربالا اتوماتیکدارددارد
سنسور باد تایرهادارددارد
ترمز پارک برقی و اتوهلددارددارد
ترمز اضطراری اتوماتیکدارددارد
دیلایتدارددارد
اتولایتدارددارد
فرمان برقیدارددارد
دکمه های کنترل روی فرماندارددارد
نمایشگر مالتی مدیادارددارد
دوربین عقبدارددارد
دوربین ۳۶۰ درجهنداردندارد
کیسه هوادارد (۶ عدد)دارد (۷ عدد)
تهویه اتوماتیکدارددارد
تنظیم برقی صندلی رانندهدارددارد
تنظیم برقی صندلی سرنشین جلونداردندارد
سردکن صندلی جلونداردندارد
گرمکن صندلی جلونداردندارد
شارژر وایرلسدارددارد
دنده پشت فرمانندارددارد
اتوپارکنداردندارد
آینه‌های تاشو برقیدارددارد
تنظیم برقی آینه‌های جانبیدارددارد
سانروفدارددارد
سقف پانورامانداردندارد

نتیجه‌گیری؛ مزدا ۳ پریمیوم ادیشن ارزنده تر است یا نیسان سیلفی مکس ادیشن؟
 به عنوان نتیجه مقایسه مزدا ۳ پریمیوم ادیشن و نیسان سیلفی مکس ادیشن می‌توان گفت اگر به دنبال یک سدان جذاب‌تر از لحاظ طراحی ظاهری همراه با شتاب بیشتر، پیچیدگی فنی کمتر، امکانات متنوع و هندلینگ کمی بهتر هستید، مزدا ۳ پریمیوم ادیشن وارداتی آفتاب خودرو می‌تواند انتخاب اول شما باشد. ضمن آنکه احتمالاً بازار خرید و فروش این خودرو نسبت به حریف هیبریدی در ایران پررونق‌تر دنبال شود و درنتیجه هنگام فروش دردسر کمتری برای تبدیل آن به پول نقد خواهید داشت.

اما نیسان سیلفی نیز به نوبه خود طراحی ظاهری و داخلی جذاب ارائه می‌دهد، کیفیت ساخت بالایی دارد، به عنوان یک خودرو هیبریدی از مصرف سوخت پایین برخوردار است، امکانات بسیار مناسب و کافی در اختیار کاربران خود می‌گذارد و صندوق عقب آن نیز بسیار جادارتر از مزدا ۳ است. پس اگر چنین معیارهایی جزو اولویت‌های شما محسوب می‌شود و مشکلی با پیچیدگی فنی قوای هیبریدی این خودرو ندارید، قطعاً نیسان سیلفی مکس ادیشن نیز گزینه جذابی در بازار فعلی ایران به عنوان یک سدان کامپکت خانوادگی به حساب می‌آید.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط