یک‌شنبه 25 شهریور 1403 - 17:03

کد خبر 616640

سه‌شنبه 13 شهریور 1403 - 17:34:00


چهار کاراکتر مشکل‌ساز آیفون که نباید آن‌ها را در گوشی تایپ کنید!


دیجی رو/ مطمئناً هیچ‌کس دوست ندارد که آیفون گران قیمتش با مشکلات و اختلالاتی روبرو شود، بنابراین اگر شما هم یکی از این نوع گوشی‌های هوشمند را دارید، بهتر است از تایپ کردن چهار کاراکتر خاصی که ممکن است باعث ایجاد مشکل در عملکرد دستگاه شوند، به شدت خودداری کنید!

براساس اظهارات یک پژوهشگر امنیتی در حوزه وب، این چهار کاراکتر به طور خاص عبارت‌اند از دو علامت نقل قول که به دنبال آن‌ها یک جفت دو نقطه قرار می‌گیرد (::”“) و اگر این ترکیب در نوار جستجوی برنامه تنظیمات گوشی تایپ شود، به گفته Techcrunch که این مسئله را به طور مستقل تأیید کرده است، می‌تواند باعث ایجاد اختلال در عملکرد Springboard آیفون شده و دستگاه را دچار مشکل کند.

در گوشی‌های آیفون، Springboard به سیستم مدیریت رابط کاربری اصلی دستگاه اشاره دارد که مسئول نمایش صفحه اصلی، سازماندهی و مدیریت آیکون‌های برنامه‌ها، و انجام وظایف مرتبط با جابجایی بین برنامه‌ها و نمایش ویجت‌ها است. به عبارت ساده‌تر، Springboard همان محیطی است که کاربران با آن بیشتر وقت خود را سپری می‌کنند، یعنی صفحه اصلی و تمامی صفحات برنامه‌ها.

هنگامی که مشکلی در Springboard رخ دهد، ممکن است باعث شود آیفون شما از نظر عملکرد به مشکل بر بخورد، مانند ریست شدن صفحه اصلی، بازگشت به صفحه قفل، یا حتی کرش کردن دستگاه. به همین دلیل، هرگونه اختلال در Springboard می‌تواند تأثیر جدی بر تجربه کاربری داشته باشد.

وب‌سایت PCMag هم که یکی از وب‌سایت‌های معتبر حوزه فناوری است، این موضوع را مورد بررسی قرار داده و آزمایشی را بر روی آن انجام داده است. نتیجه این آزمایش نشان داده که پس از وارد کردن این ترکیب خاص از کاراکترها، صفحه نمایش آیفون به طور کامل به رنگ سیاه درمی‌آید. سپس دستگاه برای چند ثانیه روی صفحه بارگذاری متوقف می‌شود، گویی که در حال راه‌اندازی مجدد است، و بعد از آن دوباره به صفحه اصلی قفل شده بازمی‌گردد، بدون اینکه کاربر بتواند کاری انجام دهد!

 
همچنین به هیچ وجه توصیه نمی‌شود که این ترکیب کاراکترها را زمانی که روی صفحه اصلی آیفون به سمت راست سوایپ می‌کنید و نوار جستجوی کتابخانه برنامه‌ها ظاهر می‌شود، تایپ کنید. در واقع، تایپ کردن کاراکترهای مذکور در نوار جستجوی کتابخانه برنامه‌ها نیز می‌تواند باعث بروز مشکلات مشابهی در عملکرد گوشی آیفون شود.

در همین حال، برخی از کاربران و متخصصان دیگر نیز اشاره کرده‌اند که استفاده از ترکیب :”“ به همراه هر کاراکتر دیگری نیز می‌تواند به صورت مشابه منجر به خرابی و اختلال در عملکرد دستگاه آیفون شود و این مسئله محدود به تنها چند کاراکتر خاص نیست، بلکه ممکن است در ترکیب‌های دیگر نیز مشکل‌ساز شود.

با این وجود، باید توجه داشت که این نوع اختلال‌ها به عنوان یک مشکل امنیتی شناخته نمی‌شوند و نباید در مورد امنیت دستگاه خود دچار نگرانی شوید. رایان استورتز (Ryan Stortz)، یکی از پژوهشگران برجسته در زمینه امنیت iOS، که این خطای نرم‌افزاری را به دقت بررسی و تحلیل کرده است، به طور واضح تأیید کرده که این مسئله جنبه امنیتی ندارد و به خودی خود نمی‌تواند منجر به نفوذ یا آسیب به داده‌های کاربر شود.

این اولین باری نیست که ترکیبی از حروف و نمادها به صورت تصادفی باعث بروز چنین مشکلاتی در آیفون‌ها می‌شود. به عنوان مثال، در سال 2015 نیز یک ترکیب خاص از نمادها و حروف عربی موجب شد که آیفون‌ها به طور ناگهانی خاموش شده و کاربران را با مشکل مواجه کنند. همچنین در سال 2018 نیز یک مورد مشابه با یک هجای زبان تلوگو هندی رخ داد که مشکلاتی را برای دستگاه‌های اپل ایجاد کرد.

علاوه بر این، در سال 2020 هم مشاهده شد که تایپ کردن کاراکترهایی به زبان سندی همراه با پرچم ایتالیا روی صفحه کلید، موجب خرابی و از کار افتادن موقت آیفون‌ها می‌شد! این نمونه‌ها نشان می‌دهند که چنین مشکلاتی از گذشته نیز وجود داشته‌اند و به طور دوره‌ای در سیستم عامل iOS مشاهده می‌شوند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط