یک‌شنبه 25 شهریور 1403 - 16:57

کد خبر 616647

سه‌شنبه 13 شهریور 1403 - 16:49:11


۱۳ سد معیشتی در استان اردبیل تکمیل و راه‌اندازی شد


ایرنا/ رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل اعلام کرد: طی سه سال اخیر ۱۳ سد خاکی کوچک معروف به سدهای معیشتی با صرف یک‌هزار و ۵۳۰ میلیارد ریال اعتبار در استان اردبیل تکمیل و راه‌اندازی شده است.

نوبخت اژدری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اظهار داشت: مطالعات مکان‌یابی برای احداث ۷۲ سد معیشتی در مناطق مختلف استان اردبیل از سال‌های ۱۳۸۷ تا ۸۸ شروع شد ولی در نهایت عملیات اجرایی ۳۴ سد معیشتی نهایی شده و به مرحله اجرا رسید.
وی بیان کرد: از این تعداد تاکنون ۲۵ سد معیشتی به بهره برداری رسیده و مابقی سدها نیز هر کدام با ۱۰ تا ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی به دلیل کمبود اعتبارات راکده مانده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل سدهای معیشتی و کوچک را به علت فراهم کردن مهار آب‌های جاری در مناطق روستایی و تامین حداقل آب برای آبی کردن اراضی کشاورزی به عنوان سدی در برابر مهاجرت روستاییان به شهرها عنوان کرد و افزود: عزم سازمان جهاد کشاورزی برای حفظ تولید از طریق تامین آب اراضی خرد و کسب و کار کوچک کشاورزی است.
وی با اشاره به کاهش میانگین بارش سالانه استان از ۳۲۰ میلیمتر به ۲۵۰ میلیمتر اظهار کرد: این آمار نشان می دهد که استان اردبیل به سمت خشکسالی در حرکت است و بر همین اساس، باید شکل و روش استفاده از منابع آب و تولید کشاورزی نیز تغییر یابد.
اژدری میزان تولید سالانه آب در استان اردبیل را ۲ میلیارد و ۳۲۰ میلیون متر مربع اعلام کرد و گفت: از این میزان، یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب به بخش کشاورزی اختصاص می یابد که به علت هدر رفت آب در مسیر انتقال، تنها یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب آب به سر مزرعه می رسد.
وی میزان افت آب در سر مزارع و بهره‌‎وری آبیاری کشاورزی در استان اردبیل را ۴۰ درصد اعلام و بیان کرد: برای رفع نیاز مصرف آب کشاورزی، در کنار بهسازی و مرمت کانال‌های اصلی و فرعی، اراضی کشاورزی آبی استان نیز باید به سامانه های آبیاری مدرن تجهیز شود.



پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط