دوشنبه 02 مهر 1403 - 12:50

کد خبر 638377

دوشنبه 02 مهر 1403 - 08:56:56


جزئیاتی از آرامستان جدید تهران


ایسنا/ مدیر مطالعات خدمات شهری و محیط زیست مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران جزئیاتی از آرامستان جدید تهران و مطالعات انجام شده برای این آرامستان را تشریح کرد.

فرهاد خسروانی در تشریح طرح جامع ارتقای عملکرد آرامستان بهشت حضرت زهرا (س) گفت: این پروژه شامل ۵ فصل است که در فصل اول به مطالعات پایه پرداخته شده و ابعاد مختلف سازمان مورد بررسی قرار گرفت و این ابعاد شامل ابعاد کالبدی، حمل و نقل، زیست محیطی، اقتصادی، مدیریتی و فقهی می‌شود.

خسروانی ادامه داد: فصول میانی به بحث چشم‌انداز و اهداف کلی طرح اختصاص دارد. فصول آخر، منتج از چشم‌انداز ۲۰ ساله‌ای است که برای این سازمان ترسیم شده و طی آن به راهبردها، سیاست‌ها و برنامه‌های اقدام می‌رسد که در نهایت پروژه‌های اجرایی برای سازمان طراحی و تدوین شد.

وی افزود: در طرح ارتقای عملکرد آرامستان، ۹ هدف کلی برای آرامستان بهشت حضرت زهرا(س) در نظر گرفته شده که منتج به ۲۹ راهبرد و ۶۲ سیاست شده است. همچنین ۱۵۲ برنامه اقدام و ۳۰ پروژه عملیاتی نیز تعریف شده است.
 
نیاز به ۷ میلیون قبر جدید برای ۵۰ سال آینده

مدیر مطالعات خدمات شهری و محیط زیست مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران با اشاره به فعالیت بیش از ۵۰ ساله آرامستان بهشت حضرت زهرا (س) و اندک ظرفیت باقی‌مانده از آن گفت: باتوجه به اینکه روزانه حدود ۱۸۰ نفر متوفی داریم، ظرفیت فعلی این آرامستان تا سال آینده تکمیل خواهد شد و برای ۵۰ سال آینده نیاز به ۷ میلیون قبر جدید خواهیم داشت.
 
زمین ۲۰۰ هکتاری در جنوب شرقی و در حریم شهر تهران برای آزامستان جدید تهران

مالکیت زمین به دست اوقاف است

وی در تشریح جزئیات آرامستان جدید تهران اظهار کرد: مکان جدیدی که برای ساخت آرامستان در نظر گرفته‌ شده، با مساحتی حدود ۲۰۰ هکتار، در جنوب شرقی و در حریم شهر تهران قرار دارد. طبق مطالعات و بررسی‌های انجام‌شده، با توجه به برخی محدودیت‌های جزئی در قسمت‌هایی از مساحت مذکور، تنها بخشی از این زمین که از جنبه‌های مختلف زیست‌ محیطی، مکانی و حمل‌ و نقلی، به‌ ویژه اتوبوسرانی مناسب است، برای آرامستان در نظر گرفته شده است. این بخش حدود یک‌هفتم ظرفیت تدفین آرامستان بهشت زهرا(س) را دارد.

مدیر مطالعات خدمات شهری و محیط زیست مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران در پایان گفت: با توجه به اینکه مالکیت این زمین به دست اوقاف است، با پیگیری‌های انجام شده توسط معاونت خدمات شهری و محیط زیست و سازمان بهشت زهرا(س)، امیدواریم وضعیت مالکیت و مکان‌یابی به زودی تثبیت شود تا بتوانیم با تمامی ظرفیت‌ها به خدمت‌رسانی ادامه دهیم.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط