دوشنبه 02 مهر 1403 - 11:45

کد خبر 638506

دوشنبه 02 مهر 1403 - 10:30:00


افزایش حدود یک درجه‌ای میانگین دمای هوای سال زراعی مازندران 


ایرنا/ طبق آمار هواشناسی میانگین دمای هوای سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ استان مازندران ۱۳.۴ درجه سلسیوس بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که ۱۱.۴ درجه سلسیوس بوده حدود ۲دهم درجه سلسیوس افزایش و نسبت به مدت مشابه سال قبل که۱۲.۶ درجه سلسیوس بوده، هشت دهم درجه سلسیوس افزایش داشته است.

میانگین دمای فصل تابستان امسال استان مازندران ۲۱/۲ درجه سلسیوس بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلند مدت که ۲۰.۱ درجه سلسیوس بوده، ۱.۱ درجه سلسیوس افزایش و نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۲۰.۷ درجه سلسیوس بوده، نیم درجه سلسیوس افزایش داشته است.

بنابر این گزارش میانگین دمای ۶ ماهه امسال مازندران ۱۷.۸ درجه سلسیوس بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که ۱۶.۵ درجه سلسیوس بوده، ۱.۳ درجه سلسیوس افزایش و نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۱۸.۲ درجه سلسیوس بوده، چهار درجه سلسیوس کاهش داشته است.

بر اساس خروجی های مدل اقلیمی پژوهشکده اقلیم شناسی سازمان هواشناسی کشور، پیش بینی فصلی بارش استان مازندران طی ماه های مهر تا نیمه دی ماه امسال نشان می دهد که در محدوده نرمال با گرایش به کمتر از نرمال است.

میانگین بارش تا نیمه مهر در محدوده نرمال، از نیمه مهر تا نیمه آبان نرمال تا کمتر از نرمال، از نیمه آبان تا نیمه آذر کمتر از نرمال و از نیمه آذر تا نیمه دی در محدوده نرمال و در مناطق شرقی کمتر از نرمال پیش بینی می شود.

همچنین پیش بینی تغییرات دمای هوای استان مازندران نیز نشان می دهد که میانگین دما از نیمه مهر تا نیمه دی امسال تا ۱ درجه بیش از نرمال است.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط