دوشنبه 02 مهر 1403 - 12:52

کد خبر 638590

دوشنبه 02 مهر 1403 - 10:44:45


افزایش صد هکتاری سطح زیرکشت کلزا در اسکو


ایرنا/ مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اسکو گفت: سطح زیر کشت کلزا در این شهرستان با صد هکتار افزایش از ۳۰۰ به ۴۰۰ هکتار رسیده است.

ابوالفضل فرشبافیان، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اسکو اظهار کرد: کشت کلزا در شهرستان اسکو در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته و این محصول ارزشمند که به عنوان طلای زرد کشاورزی شناخته می‌شود، نقش مهمی در خودکفایی کشور در حوزه روغن‌های خوراکی ایفا می‌کند.
وی ادامه داد: افزایش سطح زیرکشت نشان از استقبال کشاورزان از کشت این محصول و حمایت‌های دولت در این زمینه دارد ضمن اینکه کشت کلزا در تناوب با گندم و جو باعث بهبود خاک، کاهش آفات و بیماری‌ها و در نهایت افزایش عملکرد این محصولات می‌شود.
وی با اشاره به اینکه کشت کلزا در شهرستان اسکو به صورت قراردادی است، ادامه داد: عملکرد محصول کلزا در شهرستان اسکو ۲ تن تولید در هر هکتار است.
فرشبافیان بیان کرد: یکی از مهم‌ترین مزایای کشت کلزا تولید روغن خوراکی با کیفیت بالا است که می‌تواند نیاز کشور به واردات روغن را کاهش دهد و همچنین توسعه کشت کلزا به صورت مستقیم و غیرمستقیم منجر به ایجاد اشتغال در مناطق روستایی می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: با وجود مزایای فراوان کشت کلزا، این محصول نیز با چالش‌هایی مانند نوسانات قیمت، کمبود آب و نبود صنایع روغن‌کشی مدرن مواجه است و برای رفع این چالش‌ها، نیاز به حمایت بیشتر دولت از کشاورزان، توسعه زیرساخت‌های آبیاری و ایجاد صنایع روغن‌کشی در مناطق کلزا خیز است.
فرشبافیان افزود: کشت کلزا در شهرستان اسکو نشان از حرکت رو به جلوی کشاورزی این منطقه در جهت تولید محصولات با ارزش افزوده بالا و کاهش وابستگی به واردات است و با توجه به پتانسیل‌های موجود، انتظار می‌رود که این روند در سال‌های آینده نیز ادامه داشته باشد و شهرستان اسکو به یکی از قطب‌های تولید کلزا در کشور تبدیل شود.
اسکو از شهرستان های غربی آذربایجان و در ۴۴ کیلومتری تبریز واقع است.
میزان کلزای تولید شده در آذربایجان شرقی در سال زراعی جاری چهار هزار و ۴۴۶ تن است که سه هزار و ۸۹۶ تن از سوی تعاون روستایی استان و ۵۵۰ تن باقی مانده نیز توسط ۲ شرکت بخش خصوصی به ارزش ۱۹۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال به صورت نقدی خریداری شده است.
نرخ خرید تضمینی کلزا در سال جاری ۳۵۰ هزار ریال با افت ۲ درصد ناخالصی و ۱۰ درصد رطوبت اعلام شده است.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط