سه‌شنبه 03 مهر 1403 - 16:51

کد خبر 640102

سه‌شنبه 03 مهر 1403 - 12:45:32


مقایسه نوت‌بوک، اولترابوک و لپ‌تاپ؛ خرید کدام یک بهتر است؟


تکفارس/ در این مقاله قصد داریم به مقایسه نوت‌بوک، اولترابوک و لپ‌تاپ بپردازیم و شما را با ویژگی‌های آن‌ها آشنا کنیم تا بتوانید در زمان خرید انتخاب بهتری داشته باشید.

آیا می‌خواهید یک لپ‌تاپ جدید تهیه کنید؟ اگرچه لپ‌تاپ‌ها گزینه مناسبی برای افرادی هستند که به یک کامپیوتر قابل حمل نیاز دارند، اما تنها دستگاه موجود در بازار نمی‌باشند. علاوه‌بر لپ‌تاپ‌ها، نوت‌بوک‌ها و اولترابوک‌ها نیز با مشخصات متفاوتی در دسترس هستند که در ادامه به معرفی و مقایسه همه آن‌ها خواهیم پرداخت.

مقایسه نوت‌بوک، اولترابوک و لپ‌تاپ؛ خرید کدام یک بهتر است؟
نوت‌بوک: دستگاهی با کامپکت‌ترین طراحی


اگرچه برخی افراد از اصطلاحات “لپ‌تاپ” و “نوت‌بوک” به جای یکدیگر استفاده می‌کنند، اما این دو نام درواقع مخصوص دستگاه‌های متفاوتی هستند. نوت‌بوک‌ها معمولا دارای نمایشگر کوچک‌تر از ۱۵ اینچ و وزن کم هستند که می‌توانند امور پردازشی ساده را انجام دهند. این دستگاه‌ها در زمان عرضه شباهت زیادی به نت‌بوک‌ها با طراحی کامپکت داشتند که به کاربران اجازه می‌دادند علاوه‌بر وبگردی، ایمیل‌های خود را نیز بررسی کنید.

البته هردوی این کامپیوترها برخلاف تبلت‌ها دارای یک کیبورد فیزیکی بودند که آن‌ها را به دستگاه مناسبی برای انجام امور تایپی تبدیل می‌کرد. با این حال، تولید نت‌بوک‌ها به دلیل وجود محدودیت در اندازه و قدرت پردازشی آن‌ها در سال ۲۰۱۳ متوقف شد؛ اما روند تکامل نوت‌بوک‌ها ادامه یافت. شایان ذکر است که تفاوت‌های میان این دستگاه‌ها و لپ‌تاپ‌ها با گذشت زمان و پیشرفت‌های تکنولوژیکی کمتر شده‌اند؛ به‌طوری که اغلب نوت‌بوک‌های امروزی دارای پردازنده‌های قدرتمندتر و نمایشگرهای بزرگتری هستند.

این ویژگی موجب می‌شود تا آن‌ها تفاوت زیادی با لپ‌تاپ‌های معمولی نداشته باشند. علاوه‌بر این، وجود دستگاه‌های دیگر نیز موجب کمتر شدن تفاوت‌های میان نوت‌بوک‌ها و کامپیوترهای قابل حمل شده است. به عنوان مثال، کروم‌بوک‌ها در دسته نوت‌بوک‌ها قرار می‌گیرند و دستگاه‌های سبکی هستند که برای انجام امور ساده طراحی شده‌اند؛ همچنین سایر نوت‌بوک‌ها نیز به عنوان لپ‌تاپ‌های سبک شناخته می‌شوند. با این حال، برای تشخیص آن‌ها شاید نیاز باشد تا کمی بیشتر دقت کنید.

ویژگی‌های نوت‌بوک
قابل حمل بودن: نوت‌بوک‌ها معمولا از طراحی باریک بهره می‌برند و این ویژگی آن‌ها را به گزینه مناسبی برای آن دسته از افرادی تبدیل می‌کند که به دنبال دستگاهی قابل حمل و سبک هستند.
عملکرد مناسب: نوت‌بوک‌ها دارای قابلیت‌های نسبتا ساده و قدرت کافی برای وبگردی و استفاده از رسانه‌ها هستند. البته بسته به مشخصات نوت‌بوک، ممکن است در زمان اجرای نرم‌افزارهای سنگین مانند مجموعه‌های طراحی سه بعدی با مشکلاتی مواجه شوید.
قیمت ارزان: نوت‌بوک‌ها در مقایسه با لپ‌تاپ‌های بالارده مقرون‌به‌صرفه‌تر هستند. برای مثال، نوت‌بوک HP Stream 11 از یک نمایشگر ۱۱.۶ اینچی و ۴ گیگابایت رم بهره می‌برد که قیمت آن زیر ۲۰۰ دلار است. با این حال، بسیاری از برندها دیگر نوت‌بوک نمی‌فروشند اما می‌توانید مدل‌های دست این دستگاه‌ها را با تخفیف تهیه کنید.


چه زمانی به سراغ خرید نوت‌بوک برویم؟
درصورتی که به دنبال یک دستگاه مقرون‌به‌صرفه و سبک برای انجام امور پردازشی ساده هستید، نوت‌بوک‌ها بهترین گزینه برای شما هستند. این دستگاه‌ها به خصوص برای سالمندان و دانش آموزانی که به یک کامپیوتر ساده برای وبگردی، استفاده از برنامه‌های یادداشت‌برداری یا نوشتن ایمیل نیاز دارند، مناسب هستند. همچنین می‌توانید از یک نوت‌بوک کوچکتر به عنوان کامپیوتر دوم خود در سفر استفاده کنید.

اولترابوک: قدرت بیشتر در بدنه‌ای کوچک


نام اولترابوک برای اولین‌بار توسط شرکت اینتل ابداع شد و به دستگاه‌هایی گفته می‌شود که در مقایسه با نوت‌بوک‌ها قدرتمندتر هستند و دارای طراحی باریک و وزن کمی می‌باشند. این کامپیوترها همچنین دارای عملکرد و عمر باتری مناسبی می‌باشد که مانند نوت‌بوک‌ها قابل حمل هستند و در زمینه عملکرد شباهت زیادی به لپ‌تاپ‌های معمولی دارند.

ویژگی‌های اولترابوک
قابل حمل بودن: اولترابوک‌ها معمولا باریک هستند و حدود سه پوند وزن دارند. بنابراین، می‌توان آن‌ها را حمل کرد.
عملکرد مناسب: این دستگاه‌ها دارای عمر باتری طولانی، پردازنده‌های قدرتمند و حافظه SSD هستند که موجب می‌شود سنگین‌ترین امور را انجام دهند. با این حال، اولترابوک‌ها در مقایسه با لپ‌تاپ‌های گیمینگ یا لپ‌تاپ‌هایی که می‌توانند برنامه سنگین و پرمصرف را اجرا کنند، ضعیف‌تر هستند.
قیمت مناسب: اولترابوک‌ها با قیمتی مشابه لپ‌تاپ‌های معمولی یا بیشتر فروخته می‌شوند. قیمت این دستگاه‌ها به‌طور معمول از حدود ۱,۰۰۰ دلار آغاز می‌شوند؛ به عنوان مثال، اولترابوک LG Gram 17 با قیمت ذکرشده در دسترس است. با این حال، قیمت این نوع کامپیوترها می‌تواند به ۱,۷۰۰ دلار یا بیشتر افزایش یابد. Samsung Galaxy Book4 Pro نمونه خوبی از اولترابوک‌های بالارده است.


چه زمانی به سراغ خرید اولترابوک برویم؟
اگر به دستگاهی قدرتمند برای استفاده در زمان حرکت و جابه‌جایی نیاز دارید، اولترابوک گزینه خوبی برای شما است. بسیاری از اولترابوک‌ها برای مسافران، تاجران و سایر افراد حرفه‌ای طراحی شده‌اند که به دستگاهی مقاوم با عمر باتری طولانی نیاز دارند. البته ممکن است برای استفاده از قابلیت‌ها و طراحی کامپکت آن‌ها، هزینه زیادی بپردازید.

لپ‌تاپ: همه فن حریف و قدرتمند


لپ‌تاپ‌ها معمولا بزرگتر و کاربردی‌تر از نوت‌بوک‌ها هستند که مدل‌های مختلف آن‌ها می‌توانند نیازهای افراد گوناگون را برآورده کنند. برای مثال، درصورتی که یک گیمر هستید، ممکن است لپ‌تاپ گیمینگ ASUS ROG Strix G16 را انتخاب کنید. از سوی دیگر، اگر به یک لپ‌تاپ توانمند نیاز دارید که تعادل خوبی میان طراحی و عملکرد قدرتمند برقرار کند، می‌توانید به سراغ مک‌بوک ایر اپل بروید.

ویژگی‌های لپ‌تاپ
قابل حمل بودن: اگرچه لپ‌تاپ‌ها قابل حمل هستند اما در مقایسه با نوت‌بوک‌ها و اولترابوک‌ها حجیم‌تر و سنگین‌تر می‌باشند.
عملکرد قدرتمند: عملکرد لپ‌تاپ‌ها بسته به مدلی که انتخاب می‌کنید، می‌تواند بسیار متفاوت باشد. برخی لپ‌تاپ‌ها می‌توانند برنامه‌هایی که مصرف زیادی از منابع سیستم دارند، پشتیبانی کنند و تعدادی دیگر برای انجام کارهای سبک مناسب هستند. با این حال، لپ‌تاپ‌های گیمینگ به دلیل نیازهای سخت‌افزاری، عمر باتری بدتری نسبت به آن دسته از لپ‌تاپ‌هایی دارند که برای امور تولید محتوا طراحی شده‌اند.
قیمت مناسب: لپ‌تاپ‌ها با قیمت‌های مختلفی در دسترس هستند. برای مثال، شما می‌توانید دو لپ‌تاپ Acer Aspire 3 و Dell XPS 16 را به ترتیب با پرداخت ۳۰۰ و ۲,۰۰۰ دلار خریداری کنید.

چه زمانی به سراغ خرید لپ‌تاپ برویم؟
اگر به دنبال دستگاهی قدرتمند هستید که بتوانید با آن کارهای مختلفی را انجام دهید، لپ‌تاپ بهترین گزینه برای شما است. از آنجایی که لپ‌تاپ‌ها در رده بالاتری از سایر کامپیوترهای قابل حمل قرار می‌گیرند، می‌توان از آن‌ها برای انجام طیف وسیعی از کارها مانند ویرایش ویدیو، برنامه نویسی، توسعه بازی، تولید موسیقی، توسعه وب، نوشتن مطالب و غیره استفاده کرد.

خرید کدام یک بهتر است؟
انتخاب میان نوت‌بوک، اولترابوک و لپ‌تاپ به نیازها و بودجه شما بستگی دارد.

درصورتی که به یک دستگاه مقرون‌به‌صرفه و سبک برای انجام امور ساده مانند وبگردی، یادداشت‌برداری یا تماشای ویدیو نیاز دارید، نوت‌بوک گزینه مناسبی برای شما می‌باشد.
اولترابوک به دلیل دارا بودن طراحی کامپکت و قدرت زیاد برای افرادی مناسب است که علاوه‌بر قابلیت حمل، به قدرت بیشتر و عمر باتری طولانی‌تری نیاز دارند. به عنوان مثال، کسانی که معمولا در سفر هستند و تاجران حرفه‌ای از این دسته افراد می‌باشند.
اگر به دنبال دستگاهی همه فن‌حریف و قدرتمند هستید که بتوانید با آن هرکاری از گیمینگ و برنامه‌نویسی گرفته تا تولید محتوا را انجام دهید، لپ‌تاپ بهترین گزینه است که طیف وسیعی از مدل‌های آن متناسب با هر بودجه و نیازی در بازار وجود دارد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط