سه‌شنبه 03 مهر 1403 - 21:56

کد خبر 640633

سه‌شنبه 03 مهر 1403 - 19:34:50


منطقه گردشگری کال جنی طبس آبرسانی می‌شود


تسنیم/ رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری‌وصنایع‌دستی شهرستان طبس گفت: آبرسانی منطقه گردشگری کال جنی انجام می‌شود و امسال با توجه به کمبود منابع خرید قسمتی از لوله و اتصالات مورد نیاز با اعتباری بالغ بر ۵۰۰۰ میلیون ریال از محل منابع ملی انجام شد.

محمد عرب، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری‌وصنایع‌دستی شهرستان طبس اظهار داشت: کال (دره) جنی، دره‌‌ای منحصر به ‌فرد در 27 کیلومتری شمال طبس و در حاشیه جاده طبس – بشرویه-مشهد قرار دارد. دره‌های فرسایشی در دل بیایان‌ها بر اثر عبور رودها، باران‌های فصلی شدید و سیلاب‌ها شکل می‌گیرند. بدین شکل که مسیر عبور سیلاب‌ها دچار فرسایش شده و به مرور دره‌هایی در دل بیابان‌ها ایجاد می‌شوند.کال (دره) جنی نیز به دلیل عبور آب و سیلاب‌های متعدد شکل گرفته است.

به گفته وی کال جنی یکی از ژئو سایت های منحصر به فرد ژئو پارک جهانی طبس نیز می باشد و با شماره 350 در فهرست آثار طبیعی ملی کشور به ثبت رسیده است. این دره با طول 9 کیلومتر از بخش غربی روستای ازمیغان شروع شده و با عبور از دامنه‌‌های غربی رشته کوه شتری، تا دشت طبس ادامه دارد. قدیمی‌‌ترین سنگ‌های این دره سنگ آهک‌های فسیل‌دار متعلق به 163 تا 145 میلیون سال پیش (ژوراسیک پسین، سازند اسفندیار) در بخش کوهستانی و جوان‌‌ترین سنگ‌های آن کنگلومرا و رسوبات آبرفتی متعلق به 2.5 میلیون سال پیش (کواترنری) در بخش دشت طبس است. ارتفاع دیواره‌‌های این دره در دشت طبس حدود 40 متر است و در بخش‌های کوهستانی به حدود 100 متر نیز می‌رسد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان طبس افزود: از جاذبه‌های تاریخی- فرهنگی این دره نیز می‌توان به خانه‌‌های باستانی گبر، متعلق به دوره ساسانی و قنات اشاره کرد. وجود این خانه‌ها و قنات‌ها با توجه به نوع رسوبات و جنس دیواره‌های دره، نشان‌دهنده به کارگیری دانش زمین‌‌شناسی مهندسی به شکلی کم نظیر توسط پیشینیان است. جاذبه‌های طبیعی دره به دلیل وجود جریان آب دائمی در بستر دره است که باعث رشد انبوهی از گیاهان مختلف و حضور جانوران متنوعی از جمله مارها، آگاماهای فلس درشت و مارمولک‌‌ها، کبوتر وحشی، کبک و جغد شده است.

عرب بیان کرد: این منطقه از جمله جاذبه‌های گردشگری شهرستان طبس می باشد که بسیار مورد توجه و استقبال گردشگران است و تاکنون دو مجوز در حوزه گردشگری برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این منطقه صادر شده که در حال تکمیل هستند و با رفع موانع به‌زودی به بهره‌برداری خواهند رسید.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط