چهارشنبه 04 مهر 1403 - 16:57

کد خبر 641630

چهارشنبه 04 مهر 1403 - 14:53:42


مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه: با تورهای غیرمجاز گردشگری برخورد می‌شود


ایرنا/ مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه معتقد است که باید با تورهای غیرمجاز گردشگری که خارج از عرف تورگردانی می‌کنند برخورد شود و به این منظور شناسایی افراد فعال این حوزه در دستور کار قرار گرفته است.

داریوش فرمانی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه در نشستی خبری به مناسبت هفته میراث فرهنگی و گردشگری در هتل پارسیان کرمانشاه بیان کرد: سال گذشته ۳۰۰ تورگردان غیرمجاز در کرمانشاه شناسایی شد و این عدد برای امسال ۶۰ نفر است.
وی البته تصریح کرد: چون قانون در این خصوص جرم انگاری نکرده است نمی توان با این افراد برخورد قاطع داشت و حتی از بُعد امنیتی هم برخورد به صلاح نیست.
فرمانی در توضیح چگونگی برخورد گفت: به عنوان مثال ۱۵۰ مکان غیرمجاز گردشگری در اورامانات شناسایی شده که تعرفه آب این افراد را می توان از مسکونی به تجاری تبدیل کرد.
ایجاد تشکل های حرفه ای در حوزه گردشگری و برون سپاری نظارت به این تشکل ها دیگر راهکار فرمانی برای اصلاح روند تورگردانی در چارچوب قانون و عرف بود.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به کوهستانی بودن منطقه اورامانات انعطاف در ضوابط حریم راه برای توسعه ساخت و سازهای گردشگری در این منطقه همانند آنچه که در جاده چالوس است را ضروری دانست و افزود: بیش از ۵۰ تقاضای ما به خاطر همین موضوع بلاتکیلف مانده است.
فرمانی در پاسخ به دغدغه یکی از خبرنگاران در خصوص ماندگاری کم گردشگر در کرمانشاه ضمن تایید این موضوع گفت: اداره میراث فرهنگی می تواند برگزار کننده رویدادهای گردشگری مانند جشنواره انار اورامانات و یا لیمو در قصرشیرین باشد اما گردشگر نیاز به فضاهایی مانند شهربازی، سرویس های بهداشتی و پارکینگ نیز دارد که در این زمینه مسوولان شهری باید پای کار بیایند.
وی در خصوص آمار ورود گردشگر به کرمانشاه نیز گفت: سال گذشته ۶۰۰ هزار نفر بلیط اماکن تاریخی ما را خریداری کردند و برآورد می کنیم که ۲ میلیون گردشگر وارد کرمانشاه شده اند.
مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان در خصوص رونق گردشگری در ایام اربعین نیز گفت: بازدید از اماکن تاریخی ما در این ایام ۱۲ درصد رشد داشته است.
فرمانی در ادامه این نشست خبری اشاره ای نیز به کشف بیش از چهار هزار مهر گلی در تپه تاریخی تیلینه کرمانشاه داشت و گفت: از این محوطه ۴۰۰ مهر سالم بدست آمده است که نشان می دهد اینجا انبار مواد غذایی مربوط به پنج هزار سال پیش بوده است و اعداد شمارش شده کشف شده می تواند پیش زمینه ای برای خط باشد.
وی افزود: این کشف می تواند کرمانشاه را در جایگاه نخستین خاستگاه پیدایش خط و کتابت قرار دهد.
این مسوول میراث فرهنگی استان اشاره ای نیز به محوطه ۳۰۰ هکتاری شهرک پردیس کرمانشاه به عنوان پایگاه پارینه سنگی داشت و گفت: متاسفانه فقط ۱۸۵ هکتار این محوطه آزاد است و در مابقی آن ساخت و ساز انجام شده است.
فرمانی در خصوص اهمیت این محوطه نیز گفت: قدیمی ترین آثار پارینه سنگی مربوط به ۲۰۰ هزار پیش است اما قدمت این محوطه به یک میلیون سال پیش بر می گردد که می تواند آنجا را به عنوان بزرگترین موزه پارینه سنگی در دنیا مطرح کند.
مدیرکل میراث فرهنگی استان اشاره ای نیز به مشکلات زیرساخت های اماکن تاریخی کرمانشاه داشت و گفت: یکی از کارهایی که ما انجام داده ایم تامین روشنایی محوطه تاریخی بیستون و چند مکان دیگر با اعتبار ۱۲ میلیارد تومان بود.
وجود چهار هزار و ۲۰۰ اثر ثبت شده ملی، ۲ اثر ثبت شده جهانی و ده‌ها اثر گردشگری که هنوز به ثبت نرسیده‌اند، حاکی از استعداد بالای کرمانشاه در بخش گردشگری است.
بیستون و طاق بستان، معبد آناهیتا، طاق گرا، گور دخمه اسحاق وند، تکایای بیگلربیگی و معاون الملک، بوستان کوهستان، بازار سنتی، سراب‌های نیلوفر، هرسین، صحنه، روانسر، غار قوری قلعه، غار پراو، کاروانسراهای شاه عباسی و ماهیدشت و آبشار پیران از مهم‌ترین آثار تاریخی و طبیعی گردشگری در استان کرمانشاه است.
در استان کرمانشاه ۲۶ هتل، پنج هتل آپارتمان، ۲۰ میهمانپذیر، ۱۸ مجتمع خدمات رفاهی و ۴۴ اقامتگاه بوم گردی فعالیت می‌کند.
استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۲ هزار و ۵۹۵ روستا و ۳۵ شهر دارد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط