چهارشنبه 04 مهر 1403 - 20:50

کد خبر 641760

چهارشنبه 04 مهر 1403 - 16:59:03


ادعای منابع اطلاعاتی اروپایی درباره پروژه مخفی تولید پهپاد روسیه در چین


ایسنا/ به ادعای ۲ منبع از یک آژانس اطلاعاتی اروپایی و اسناد مرتبط، روسیه یک برنامه تسلیحاتی در چین برای توسعه و تولید پهپادهای تهاجمی دوربرد برای استفاده در جنگ علیه اوکراین ایجاد کرده است.

به گزارش ایسنا، به ادعای یکی از این اسناد، شرکت «IEMZ Kupol» یکی از شرکت‌های تابعه شرکت تسلیحاتی دولتی روسیه Almaz-Antey، یک مدل پهپاد جدید به نام جی۳ (Garpiya-۳) را در چین با کمک متخصصان داخلی ساخته و آزمایش کرده است.

به نقل از خبرگزاری رویترز، شرکت IEMZ Kupol به وزارت دفاع روسیه اعلام کرده که می‌تواند پهپادهایی شامل جی ۳ را در مقیاس کارخانه‌ای در چین تولید کند که این تسلیحات می‌توانند در «عملیات ویژه نظامی» در اوکراین مورد استفاده قرار گیرند.

«فابین هینز»، یکی از محققان در موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک مستقر در لندن گفت، ارسال این پهپادها از چین به روسیه اگر مورد تایید قرار گیرد، یک تحول چشمگیر است.

وی مدعی شد: «اگر به آنچه که چین تاکنون ارائه کرده نگاه کنید، این کالاها عمدتا کالاهای ۲ منظوره بوده‌اند که شامل قطعاتی هستند که می‌توانند در سیستم‌های تسلیحاتی استفاده شوند. این همان چیزی است که تاکنون گزارش شده است.»

با این حال، «ساموئل بندت»، یکی از همکاران ارشد مرکز امنیت جدید آمریکا (CNAS)، یک اندیشکده مستقر در واشنگتن، گفت که پکن احتمالا تمایلی به قرار دادن خود در معرض تحریم‌های بین‌المللی به دلیل کمک به تلاش‌های نظامی مسکو ندارد و اطلاعات بیشتری برای این مساله نیاز است که چین نقش میزبان را در تولید پهپادهای نظامی روسیه ایفا می‌کند.

وی همچنین مدعی شد: «وجود رسمی کارخانه‌ای که برای روس‌ها پهپاد می‌سازد، چین را در معرض برخی از اثرات شدید تحریم‌ها قرار می‌دهد، بنابراین مشخص نیست که چین تا چه حد مایل به افشا یا انجام این کار است.»

بر اساس گزارش‌های IEMZ Kupol به وزارت دفاع روسیه، G۳ می‌تواند حدود ۲۰۰۰ کیلومتر را با بار ۵۰ کیلوگرمی طی کند. به گفته آنها، نمونه‌هایی از G۳ و برخی دیگر از مدل‌های پهپاد ساخت چین برای آزمایش‌های بیشتر با مشارکت کارشناسان چینی به این شرکت روسی تحویل داده شده است.

در این اسناد اما نیامده که متخصصان چینی پهپاد در این پروژه حضور دارند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط