دوشنبه 09 مهر 1403 - 12:06

کد خبر 646750

دوشنبه 09 مهر 1403 - 10:01:00


تجهیز تانک لئوپارد آلمان به پیشرانه رولزرویس و گیربکس ZF


پدال/ با خاتمه تولید پیشرانه اصلی تانک لئوپارد آلمان، قرار است پیشرانه‌های ساخت رولزرویس روی این تانک طراحی شده توسط پورشه نصب شوند.

شرکت پورشه در دوران جنگ جهانی دوم روابط نزدیکی با صنایع دفاعی آلمان داشته است. اگرچه دیگر چنین رابطه‌ای بین دو طرف وجود ندارد اما پورشه و کارکنانش برخی از مشهورترین جنگ‌افزارهای دنیا را طراحی کرده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به تایگر دهه ۴۰ و لئوپارد دهه ۶۰ میلادی اشاره کرد. تانک لئوپارد توسط پورشه طراحی شده و از پیشرانه‌های این شرکت نیز استفاده می‌کند. اولین بار در سال ۱۹۶۵ بود که این تانک تولید شد و همچنان نیز نیازهای حدود ۱۶ کشور از جمله آلمان، برزیل، یونان، ترکیه و اخیراً اوکراین را برآورده می‌سازد. به نظر می‌رسد ژرمن‌ها به دنبال ادامه استفاده درازمدت از لئوپارد هستند. اکثر نسخه‌های لئوپارد از پیشرانه‌ای با کد MB838 استفاده کرده‌اند؛ اما این نیروگاه ۱۰ سیلندر سوپرشارژردار دیگر تولید نمی‌شود.

اگرچه بهترین راهکار برای حل این مشکل جایگزین کردن نسخه فعلی لئوپارد با محصولی جدیدتر است اما اکثر ارتش‌های جهانی فاقد سرمایه لازم برای انجام چنین کاری هستند. به همین خاطر اگر بخواهید از یک پلتفرم نظامی برای چند سال آینده استفاده کنید باید یک قلب آهنین جدید برای آن در نظر بگیرید؛ و دقیقا همین اتفاق نیز برای لئوپارد افتاده و سه شرکت رولزرویس، FFG و ZF در حال کار روی چنین پیشرانه‌ای هستند.

پیشرانه جدید لئوپارد با نام ۸V199 از خانواده ۱۹۹ شناخته می‌شود و علاوه بر مدرن بودن قدرت بیشتری دارد. این نیروگاه آهنین می‌تواند قدرت ۱۰۷۳ اسب بخار تولید کند که ۲۲۵ اسب بخار بیشتر از پیشرانه فعلی تانک لئوپارد است. همچنین پیشرانه رولزرویس سبک‌تر بوده و مصرف سوخت کمتری دارد. مهم‌تر اینکه هزینه‌های تولید و نگهداری آن نیز کمتر است. پیشرانه‌های سری ۱۹۹ قبلاً در برخی وسایل نقلیه نظامی از جمله باکسر بکار رفته‌اند و قرار است نه تنها در تانک لئوپارد ۱ بلکه در نسخه‌های پشتیبان با نام ویسنت ۱ نیز نصب شوند. خانواده محصولات ویسنت ۱ شامل وسایل نقلیه مهندسی، تانک‌های مین‌روب و بیل مکانیکی‌ها هستند.

به عنوان بخشی از توافق بین سه شرکت یاد شده، کمپانی FFG در حال کار روی پکیج قدرت مناسب برای این پیشرانه جدید است. همچنین FFG باید سیستم‌های خنک کاری و اینترفیس جدیدی را برای پیشرانه تولیدی رولزرویس توسعه دهد. از طرف دیگر ZF نیز گیربکس ۴HP250 تانک لئوپارد را تأمین می‌کند. هدف این پروژه ارائه یک راه‌حل مناسب برای تولید پیشرانه‌ای تطبیق‌پذیر برای اکثر وسایل نقلیه یاد شده است. در حال حاضر هیچ‌یک از این شرکت‌ها اشاره‌ای به زمان تولید پیشرانه موردبحث و یا تعداد لئوپاردهای مجهز به آن نکرده‌اند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط