دوشنبه 09 مهر 1403 - 15:11

کد خبر 647109

دوشنبه 09 مهر 1403 - 13:03:37


صفر ستاره ایمنی برای کراس اوور چینی آمریکایی «شورولت گروو»


/ شورولت گروو (Groove) یک کراس‌اوور کوچک و نسبتاً ناشناخته‌ است که حدود چهار سال پیش با قیمت پایه ۱۲ هزار دلار معرفی شد. این خودروی اقتصادی در اصل نسخه‌ای تغییر برند یافته از مدل چینی بائوجون ۵۱۰ است و توسط جوینت ونچر SAIC-GM-Wuling تولید می‌شود. با وجود قیمت رقابتی این کراس‌اوور دو رگه اکنون در زمینه ایمنی با چالشی جدی روبرو شده است.
 
امتیاز ناامیدکننده برای شورولت گروو در تست تصادف
به گزارش ، نتایج تست تصادف شاخه لاتین انکپ ثابت می‌کند که شورولت گروو از لحاظ ایمنی هیچ حرفی برای گفتن ندارد، چرا که حتی در کسب یک ستاره ایمنی ناکام باقی مانده است. به گفته انکپ لاتین، گروو در تصادف از نمای روبرو به دلیل سازه ناپایدار و ضعیف نمی‌تواند به خوبی از قفسه سینه، زانو و پاهای راننده محافظت کند. به همین خاطر این خودرو به امتیاز صفر ستاره ایمنی رسیده است. 
 
در تست تصادف جانبی نیز گروو عملکرد بسیار ضعیفی از خود به نمایش گذاشته، زیرا میزان تغییر شکل بدنه در قسمت کابین قابل توجه بوده است. عملکرد پرانتقاد شورولت گروو در شرایطی رقم خورده که این کراس‌اوور به صورت استاندارد از چهار کیسه هوای ایمنی سود می‌برد. اما در مقابل خبری از سیستم‌های کمک رانندگی پیشرفته (ADAS) حتی به عنوان آپشن در این خودرو نیست. در بخش حفاظت از عابرین پیاده، این کراس‌اوور چینی آمریکایی عملکرد ضعیف و حداقلی را در حفاظت از سر نشان داده است. حفاظت از پایین ران ضعیف و حفاظت از پایین پا خوب و حداقلی ارزیابی شده است.

اگر بخواهیم بیشتر وارد جزئیات شویم، باید بگوییم در بخش حفاظت از سرنشینان بزرگسال امتیاز ۳۹.۴۲ درصد، در بخش حفاظت از سرنشینان خردسال امتیاز ۶۸.۵۷ درصد، در بخش حفاظت از عابرین پیاده امتیاز ۳۶.۳۷ درصد و در بخش سامانه‌های کمکی امتیاز ۵۸.۱۴ درصد به شورولت گروو اعطا شده است.

استفان برودزیاک رئیس شاخه لاتین انکپ، در واکنش به این نتایج گفته: «ما از شورولت می‌خواهیم که فوراً نواقص ایمنی جدی گروو را رفع کند. آزمون‌های لاتین انکپ نشان داده که این خودرو دارای سازه ضعیف و حفاظت حداقلی برای سرنشینان بالغ است، ایمنی عابرین پیاده ضعیف بوده و خبری از سامانه‌های ایمنی پیشرفته در آن نیست. ما به مصرف‌کنندگان توصیه می‌کنیم تا زمان اعمال بهبودهای معنادار و آزمون مجدد، از خرید این خودرو خودداری کنند.»

مقایسه با خودروهای ارزان‌قیمت دیگر
برخی معتقدند که نمی‌توان انتظار داشت یک خودروی ارزان‌قیمت به اندازه مدل‌های گران‌قیمت و مجهز به تجهیزات ایمنی بیشتر، ایمن باشد. اما این به معنای آن نیست که همه خودروهای ارزان‌قیمت امتیاز صفر ستاره ایمنی را در تست تصادف کسب کنند. به عنوان مثال، داچیا ساندرو که یک خودروی ارزان و اقتصادی است، در آزمون‌های یورو انکپ توانسته دو ستاره کسب کند. مدل برقی داچیا اسپرینگ هم که در چین تولید می‌شود، موفق به کسب یک ستاره ایمنی شده است.

در هر حال واقعیت تلخ این است که برای کاهش هزینه‌های تولید، همیشه مصالحه‌هایی صورت می‌گیرد. اما سود حاصل از فروش این محصولات ارزان‌قیمت ممکن است به دلیل هشدارهای سازمان‌های ایمنی خودرو و اطلاع‌رسانی در مورد خطرات تصادفات با این خودروهای صفر ستاره، تحت تأثیر قرار گیرد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط