سه‌شنبه 10 مهر 1403 - 11:00

کد خبر 647900

سه‌شنبه 10 مهر 1403 - 07:56:21


واکاوی تفاوت‌های چمن در ورزشگاه نقش‌جهان


ایسنا/یک کارشناس چمن زمین فوتبال درباره ورزشگاه نقش جهان و چمن این ورزشگاه گفت: عوامل مختلفی بر روی چمن ورزشی اثرگذار هستند اما سایز رول چمن تاثیری روی این کیفیت ندارد.
حدود بیش از ۴۰ روز از آغاز عملیات بازسازی چمن ورزشگاه نقش‌جهان می‌گذرد که سخنانی در خصوص کیفیت چمن و نیاز دوباره به بازسازی آن مطرح شد.
محسن صالحی درباره بحث‌هایی که پیرامون چمن جدید ورزشگاه نقش‌جهان مطرح شده اظهار کرد: اظهار نظر دورادور و بدون بررسی دقیق و میدانی به نوعی بی‌انصافی است چراکه ممکن است ارزش کار عده‌ای که متخصص این کار بوده و در زمان‌های مختلف درگیر کار چمن این ورزشگاه هستند، نادیده گرفته شود.
وی درباره منطقه آب و هوایی اصفهان بیان کرد: منطقه اصفهان یک منطقه معتدل است اما در سال‌های اخیر و به دلیل تغییرات آب‌وهوایی درگیر زمستان‌های خیلی سرد و تابستان‌های خیلی گرم شده که البته این تغییرات در کل کشور مشهود است چنان که تابستان امسال ۱۵ مرکز استان در ایران به علت گرمای بسیار زیاد هوا تعطیل شد.
چه چمنی برای اصفهان مناسب است؟
صالحی با اشاره به انواع چمن‌های گرمسیری و سردسیری و چمن مناسب منطقه اصفهان ادامه داد: کاشت چمن سردسیری و گرمسیری در منطقه ما مرز مشخصی ندارد که بتوان با قطعیت معین کرد که به عنوان مثال چمن سردسیری برای این منطقه مناسب است یا چمن گرمسیری چرا که در این منطقه هم سرمای گزنده داریم و هم گرمای زیاد و برای چمن ورزشی هر دو انتخاب به شروطی امکان‌پذیر و یکسان است.
وی با اشاره به برگزاری لیگ ایران در طول پاییز و زمستان افزود: لیگ برتر ایران معمولا با پایان تابستان آغاز و در طول پاییز و زمستان و ابتدای بهار سال بعد برگزار می‌شود و ما اگر بخواهیم یک چمن بی‌دردسر برای برگزاری مسابقات و در یک استادیوم "فقط برگزارکننده مسابقات" داشته باشیم، باید چمن سردسیری انتخاب کنیم اما با توجه به اینکه این چمن در تابستان اسیر گرمای وحشتناک ورزشگاه نقش جهان خواهد شد باید تمهیدات لازم برای عبور از فصل سخت این چمن سردسیری را بیاندیشیم. 
این کارشناس چمن ورزشی تصریح کرد: تمهیداتی مثل زیرسازی سبک سندبیس (sand base) برای تهویه مناسب، استفاده از فن‌های مناسب و غیره از این جمله تمهیدات به شمار می‌رود.
شرایط استفاده از چمن گرمسیری در نقش‌جهان
وی ادامه داد: از طرف دیگر با توجه به گرمای بسیار سخت در فصل تابستان می‌توان چمن گرمسیری انتخاب کرد که خاستگاه آن مناطق گرم است و تحمل گرمای بالای ۵۰ درجه نقش جهان در ۱۰ روز از سال را دارد اما پس از گذران فصل گرما، باید توجه کرد که این چمن گرمسیری با کوتاه شدن طول روز و کاهش دما در اواخر شهریور و همزمان با هفته سوم و چهارم لیگ شروع می‌کند به فرآیند رفتن به خواب و در طول فصل پاییز و زمستان به خواب می‌رود. 
صالحی ادامه داد: بنابراین در این شرایط هم باید این تمهیدات ویژه از جمله سیستم گرمایش زیرسطحی مناسب (under heating) در طول پاییز و زمستان، تغذیه‌های فوق‌العاده، کاور زمین، کنترل ویژه برای بیماری‌های قارچی زیر کاور، نور مصنوعی و غیره را داشته باشیم.
مشکلات بهره‌برداری چمن در ایران
این کارشناس چمن ورزشی با بیان اینکه متاسفانه در ایران کسانی که چمن را احداث می‌کنند همان کسانی نیستند که از آن مراقبت می‌کنند، خاطرنشان کرد: متاسفانه در کشور ما حداکثر نگهداری پیمانکاران احداث چمن در حدی است که این چمن سبز شود و پیمانکار آن را تحویل دهد و تمام که این کار اشتباهی است. 
وی گفت: افراد انگشت‌شماری هستند که بتوانند چمن‌های گرمسیری، سردسیری، در بستر ماسه، در بستر گل رس و غیره را در مناطق مختلف به صورت اورهال (overhaul) نگه‌داری کنند. اگر کسی تصمیم می‌گیرد چمن گرمسیری یا سردسیری بکارد باید همان آدمی باشد که می‌تواند این چمن را حفظ و نگه‌داری کند.
صالحی ادامه داد: بنابراین با توجه به اقلیم اصفهان، کاشت چمن سردسیری یا گرمسیری بستگی به کسی دارد که قرار است این چمن را حفظ و نگه‌داری کند و ممکن است کسی در نگهداری چمن گرمسیری تخصص بیشتری داشته باشد یا کسی بتواند چمن سردسیری را بهتر نگهداری کند.
وی تصریح کرد: چمن‌های استاندارد ورزشی چمن‌هایی با بستر ماسه هستند چراکه بافت ماسه‌ای تهویه بهتری دارد و رفته رفته طی رشد چمن مواد آلی هم به آن بستر اضافه می‌شود که مقدار آن با توجه به عوامل مختلف از ۰.۵ درصد تا ۵ درصد متفاوت است؛ در تمام دنیا هم از این نوع چمن استفاده می‌شود.
تفاوت سایز چه تأثیری در موفقیت چمن دارد؟
این کارشناس چمن ورزشی درباره تفاوت سایز اسمال‌رول و بیگ‌رول در چمن بیان کرد: تفاوت میان بیگ‌رول و اسمال‌رول اصلا چیزی نیست که بخواهد در نگهداری و کیفیت چمن تاثیرگذار باشد به شرط آنکه هر کدام از اینها که قرار است کشت شود، توسط افراد متخصص پهن شود.
وی افزود: وقتی قرار است چمن بیگ‌رول نصب شود، تعداد درزگیری‌ها در حین عملیات پهن کردن چمن به حداقل می‌رسد البته در اسمال‌رول هم اگرچه درزها بیشتر می‌شوند اما مانند سایز بیگ‌رول که درزها به خوبی همپوشانی می‌شوند. اسمال‌رول هم می‌تواند به خوبی و بدون مشکل در آینده هم‌پوشانی شود و در هر دو مورد کیفیت چمن به تخصص و دقت تیم نصب و نگهداری مربوط می‌شود. 
تفاوت چمن‌های بیگ‌رول و اسمال رول
صالحی تصریح کرد: یک تفاوت تعیین‌کننده بین چمن بیگ‌رول و اسمال‌رول وجود دارد؛ جایی که چمن به عنوان خزانه در آنجا بریده می‌شود تا به ورزشگاه مقصد منتقل و در آن پهن شود، ممکن است یکپارچگی چمن خزانه آنقدر خوب نباشد که بتوان آن را مثلا در طول ۳۰ متر و عرض ۱.۲ متر به خوبی و یکپارچه برید و در این صورت مجبور می‌شویم رول را به ورزشگاه ببریم و جاهایی که آسیب دیده را ببریم و جای‌گذاری کنیم اما کار بهتر این است که چمن اسمال‌رول در خزانه بریده شود و جاهایی که اصلا نیاز به کشت نیست در همان خزانه بریده نشود. در واقع در چمن اسمال‌رول یکدستی بیشتری نسبت به بیگ‌رول خواهیم داشت.
چمن نقش‌جهان سندبیس است نه خاک رس
این کارشناس چمن‌های ورزشی در پاسخ به این سوال که «با توجه به تصاویر منتشر شده از ورزشگاه نقش‌جهان، به نظر شما بستر مورد استفاده گل رس است یا ماسه؟» بیان کرد: تشخیص از روی تصاویر کار راحتی نیست اما می‌دانم که چمن گذشته ورزشگاه نقش‌جهان سندبیس (sand base) بوده است.
وی اضافه کرد: عوامل مختلفی از جمله سیستم گرمایش زیرسطحی (under heating) در طول پاییز و زمستان، تغذیه چمن، کاور روی چمن، کنترل بیماری‌های قارچی زیر کاور، نور مصنوعی و غیره از جمله عوامل مختلف اثرگذار بر روی چمن ورزشی هستند اما سایز رول چمن تاثیری روی این کیفیت ندارد و بیگ‌رول و اسمال‌رول اگر توسط افراد متخصص نصب شود، هر دو کیفیت مطلوب و مناسبی دارند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط