سه‌شنبه 10 مهر 1403 - 12:54

کد خبر 648163

سه‌شنبه 10 مهر 1403 - 10:49:53


ماجرای بستن مسیر ارتباطی قلعه رئیسی-دیشموک توسط مردم چه بود؟


ایرنا/ ساکنان ۲ بخش محروم ۵۰ هزار نفری چاروسا و دیشموک سال های زیادی است که با مسیر پرپیچ و خم ارتباطی قلعه رئیسی - دیشموک دست و پنجه نرم می کنند و همچنان چشم انتظار اقدام مسئولان هستند با اینکه خاکبرداری این مسیر توسط راهداری و حمل و نقل جاده ای با کمک بنیاد علوی سال‌های گذشته شروع شده اما عملیات اجرایی آن آنقدر کند پیش رفت تا جمعی از رانندگان به نشانه اعتراض مسیر را بستند.

سال های زیادی است که ۲ بخش قلعه رئیسی و دیشموک در شهرستان کهگیلویه به دلیل نبود امکانات رفاهی، محرومیت را با خود به یدک می کشند.
اگرچه در ۴۰ سال از عمر انقلاب اسلامی ،برای ایجاد زیرساخت های رفاهی این دو بخش تلاش های فراوانی صورت گرفته اما خدمات صورت گرفته در میان عمق محرومیت این مناطق گم شده است.
در این سالها مسئولان کشوری، استانی و شهرستانی در سفر به این بخش ها ، راه ارتباطی نامناسب را در شان مردم ندانسته و خواستار ارتقای شاخص توسعه راه ها شده اند.
وجودپیچ های خطرناک، عرض کم ، کمبود شانه در کنار جاده، نقاط حادثه خیز، دست‌انداز و چاله چوله های عمیق در مسیر ارتباطی قلعه رئیسی و دیشموک سالهای زیادی است که در عبور و مرور مردم به خصوص رانندگان خودروها اختلال به وجود آورده است و موجب شده سوانح رانندگی اتفاق بیفتد.
محور دیشموک - قلعه رئیسی از محورهای پر پیچ و خطرناک به شمار می‌رود. پیچ‌های خطرناک در کنار کوهستانی بودن و دره‌های عمیق خطرات پیش‌بینی نشده را به مراتب بالا برده است. در سال‌های گذشته حذف پیچ‌های خطرناک و عریض کردن بخشی از این مسیر در دستور کار قرار گرفت.
خاکبرداری این مسیر توسط راهداری و حمل و نقل جاده با کمک بنیاد علوی سال‌های گذشته در روستای انجیره شروع شد. با این حال در مدت دو سال گذشته، کمتر از ۳۰۰ متر آن عملیات اجرایی‌اش انجام گرفته است.
دستگاه‌های متولی نه تنها نتوانستند این پروژه را در مدت کم به بهره‌برداری برسانند، بلکه با طولانی شدن تکمیل این مسیر و عدم پیش‌بینی جاده جایگزین رانندگان و شهروندان دیشموکی را کلافه کرده‌اند.
در حالی وارد فصل پاییز می‌شویم که با کوچکترین بارشی مسیر دیشموک به مرکز شهرستان دشوار و حتی قطع خواهد شد. این مشکلات مربوط به زمان بارش‌ها نیست و در فصل تابستان نیز حجم گرد و خاک ناشی از خاکبرداری زندگی مردم این روستا را فلج کرده و کسی پاسخگوی وضعیت موجود نشد.
پس از گلایه‌ها شهروندان دیشموکی و عدم تسریع در روند این پروژه، روز گذشته جمعی از رانندگان خودروهای سبک و سنگین مسیر عبور و مرور را بستند و تنها راه شنیده شدن صدایشان را در بستن این مسیر دیدند.
گویا از ابتدا قرار بر این بود ترمیم و تکمیل این جاده کمتر از ۶ ماه به طول بینجامد که این امر محقق نشد تا وضعیت و گلایه‌های بخش محروم دیشموک شدت بگیرد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کهگیلویه و بویراحمد در این رابطه گفت: راهداری نظارت این محور را انجام می‌دهد و تأمین مالی توسط بنیاد علوی انجام می‌شود.
حمیدرضا پیمانجو افزود: پروژه تعطیل نبود و کار در حال انجام است و پروژه روند اجرایی را طی می‌کند، بنیاد علوی در حال کار هستند.
در حوزه راه‌سازی عملیات خاک‌کوبی، تسطیح و خاکبرداری زمانبر است و کار توسط پیمانکار تعطیل نشده است.
نشستی با پیمانکار این پروژه با حضور فرماندار و امام جمعه و بخشدار منطقه برگزار و قرار شد پیمانکار سریع تر این پروژه را خاتمه بدهد.پروژه مستلزم این است که عملیات خاکبرداری آن دنبال شود.
بخش های قلعه رئیسی و دیشموک در شهرستان کهگیلویه با یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد حدود ۲۵۰ کیلومتر فاصله دارند و سخت گذربودن راه ارتباطی این بخشها باعث محرومیت آنها شده است.این بخش ها حدود ۵۰ هزار نفر جمعیت دارند.
شهرستان کهگیلویه با جمعیتی نزدیک به ۱۳۱ هزار نفر دارای چهار بخش، چهار شهر، ۱۰ دهستان و ۳۴۶ روستای بزرگ و کوچک است.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط