سه‌شنبه 10 مهر 1403 - 21:01

کد خبر 648851

سه‌شنبه 10 مهر 1403 - 18:47:35


دشت «اصفهان-بُرخوار»، بحرانی‌ترین فرونشست ایران را دارد


ایرنا/ رئیس اداره منابع آب شهرستان بُرخوار گفت: دشت ممنوعه «اصفهان - بُرخوار» در میان ۶۰۹ دشت کشور، از لحاظ فرونشست و میزان جمعیت ساکن در آن، بحرانی‌ترین وضعیت کشور را دارد.

سعدی قادری، رئیس اداره منابع آب شهرستان بُرخوار اعلام داشت: برای جلوگیری از افزایش این چالش، صیانت و حفاظت از منابع آب، رعایت الگوی کشت، کشت تک محصولی و کم آب‌بَر ضروریست.
وی که در جلسه شورای حفاظت از منابع آب این شهرستان سخن می‌گفت، اضافه کرد: همچنین اجرای برنامه‌های مدیریت توأمان آب و برق و احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی، همکاری بیش از پیش همه دستگاه‌ها و کشاورزان برای مقابله با پدیده خشکسالی و مصرف بهینه آب را می‌طلبد.
رئیس اداره منابع آب بُرخوار خاطرنشان کرد: با توجه به گزارش هواشناسی و پیش بینی کاهش بارش‌ها در ‌پاییز و زمستان و تغییر اقلیم در کشور و استان، سازگاری با تغییر اقلیم، راهکاری اساسی برای توسعه پایدار این شهرستان محسوب می شود.
کارشناس هواشناسی استان در این جلسه گزارشی از پیش بینی هواشناسی برای استان و شهرستان ارائه و بیان کرد: پاییز کم بارش و خشکی برای استان و شهرستان پیش بینی شده است.
حسین معینی معاون سیاسی، امنیتی و امور اجتماعی فرمانداری شهرستان نیز در این نشست گفت: با توجه به پیش بینی کاهش بارش‌ها و ادامه خشکسالی‌ها و اُفت شدید منابع آب زیرزمینی، تشکیل جلسه مدیریت بحران و سازگاری با کم‌آبی، نصب کنتورهای هوشمند، آموزش کشاورزان، توسعه گلخانه‌ها و کمک به فعالان این صنعت ضرورت دارد.
دشت اصفهان - بُرخوار با مساحت بیش از سه هزار و ۷۷۵ کیلومترمربع واقع در شمال شرقی حوضه آبریز گاوخونی از دشت‌های ممنوعه و بحرانی کشور بدلیل برداشت‌های بی‌رویه آب در سال‌های گذشته و خشکسالی‌ مستمر به شمار می‌رود.
شهرستان بُرخوار با حدود ۱۳۰ هزار نفر جمعیت در ۱۰ کیلومتری شمال شرقی اصفهان قرار دارد.



پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط