سه‌شنبه 10 مهر 1403 - 20:56

کد خبر 648878

سه‌شنبه 10 مهر 1403 - 19:17:59


کوچ پاییزه پرندگان در کهگیلویه و بویراحمد


ایرنا/ پاییز را به برگ‌ریزان و طبیعت هزار رنگش می‌شناسند اما اینجا در کهگیلویه و بویراحمد سومین فصل سال به علت مهاجرت پرندگان آسیایی را می‌توان بهار شاخه گردشگری پرنده‌نگری دانست.

پرندگان مهاجر آسیایی از گونه‌های انواع لک‌لک، حواصیل خاکستری و سفید و مرغابی سار، چنگر، کاکانی، پرستوی دریایی، گیلانشاه و بالکان هر ساله در نیمه دوم سال را در آبگیرهای و سواحل آب های کهگیلویه و بویراحمد می گذرانند و این مهم فرصتی برای پرنده‌نگری در طبیعت پاییزی این گوشه از زاگرس است.
پرنده‌نگری گونه‌ای سرگرمی است که مربوط به دیدن و بررسی پرندگان در طبیعت می‌شود. پرنده‌نگری بخشی از فعالیت بوم‌گردی (اکوتوریسم) به‌شمار می‌آید.
طول سواحل رودخانه های کهگیلویه و بویراحمد یکهزار و ۴۰۰ کیلومتر است و وجود مناطق گرمسیری و سردسیری در کنار اختلاف دمای ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتیگراد زمینه برای رونق پرنده نگری در گونه های مختلف آبزی و کنار آبزی در کهگیلویه و بویراحمد فراهم کرده است.
پرنده نگری (bird-watching) فعالیتی است تفریحی که در آن به مشاهده پرندگان در زیستگاه طبیعی خودشان پرداخته می شود، این شاخه از گردشگری بر خلاف دیگر شاخه های مشاهده حیات وحش (wildlife observation ) به شهرها و پارک های شهری نیز کشیده شده و از همین رو طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است.
آشنایی شهروندان با انواع گونه‌های پرندگان بومی و مهاجر و نحوه زیست آنان در زیستگاه، آشیان‌گزینی، تغذیه، زادآوری و بیان اهمیت و ارزش زیست محیطی پرندگان و نقش آنان در اکوسیستم‌های شهری و مهمتر از همه آرامش روحی و روانی از جذابیت های پرنده نگری است که زمینه مشارکت بیشتر شهروندان برای صیانت از این گونه های ارزشمند را فراهم می کند.
رفتن به طبیعت و تماشای پرندگان زیبا تفریحی است که ده‌ها سال پیش در بین مردم دنیا رواج یافت و علاقه مندان فارغ از نوع شغل یا تخصص با شوق و ذوق فراوان به این تفریح سالم می‌پردازند.

برخلاف تصور عامه مردم برای پرنده نگری لازم نیست پرنده شناس باشید، علاقه مندی به طبیعت کافی است؛ واضح است که زیبایی و رنگارنگی پرهای یک «قو» یا زیبایی آواز یک «هد هد» هر بیننده یا شنونده‌ای را تحت تاثیر قرار می‌دهد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط