پنج‌شنبه 12 مهر 1403 - 00:00

کد خبر 650019

چهارشنبه 11 مهر 1403 - 18:09:49


جهش تورمی «آموزش» در آستانه سال تحصیلی


اکو ایران/در شهریور 1403، بالاترین تورم ماهانه در میان تمام کالاها و خدمات، مربوط به «آموزش» بوده که به نظر می‌رسد به دلیل نزدیک‌شدن به فصل بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها باشد.

تورم ماهانه یکی از شاخص‌های کلیدی قیمتی است که نشان می‌دهد قیمت یک سبد یکسان از کالا و خدمات مورد استفاده خانوار در هر ماه به طور متوسط چند درصد نسبت به ماه قبل تغییر کرده است.
این شاخص هم برای کل کشور و هم به تفکیک گروه‌های کالایی مختلف اعلام می‌شود. در گزارشی که مرکز آمار به تازگی منتشر کرده مشخص شده که تورم ماهانه کل کشور در شهریور 1403 نسبت به مرداد کاهش یافته و به 1.7 درصد رسیده است. از میان گروه‌های کالایی، تورم اقلام غیرخوراکی بالاتر از خوراکی بوده است. در جزئیات این گزارش اشاره شده که تورم ماهانه دو نوع کالا نیز منفی شده که حکایت از کاهش قیمت این اقلام نسبت به مرداد ماه دارد.


جهش تورم آموزش در آستانه مهر
در بین اقلام خوراکی، بالاترین تورم ماهانه بعد از گروه «خوراکی‌های متفرقه» به صورت مشترک به «نان و غلات» و «نوشیدنی‌های غیرالکلی» تعلق گرفته است. تورم ماهانه این اقلام 2.1 درصد برآورد شده است. در مقابل، کمترین تورم ماهانه خوراکی‌ و دخانی 0.8 درصد بوده که به «روغن‌ها و چربی‌ها»، «سبزیجات و حبوبات» و «دخانیات» مربوط می‌شود. «میوه و خشکبار» نیز تورم منفی 0.4 درصدی را تجربه کرده که نشان می‌دهد قیمت این محصولات در شهریور امسال نسبت به مرداد 0.4 درصد کاهش یافته و ارزان‌تر شده است.
در حالی که معمولا «اجاره مسکن» بالاترین تورم ماهانه سبد غیرخوراکی را به خود اختصاص می‌داد، در شهریور ماه این عنوان به گروه «آموزش» رسیده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در کل سبد غیرخوراکی و خدمات، بالاترین تورم ماهانه 3.3 درصد و مربوط به گروه آموزش بوده است. به نظر می‌رسد این اتفاق متاثر در بازگشایی مدارس در اول مهر ماه و افزایش شهریه مدارس غیردولتی و هزینه خرید لوازم‌التحریر باشد.
در جایگاه دوم نیز «اجاره مسکن» قرار گرفته که تورم ماهانه آن 2.9 درصد برآورد شده است. «تفریح و فرهنگ» نیز شاهد تورم ماهانه 2.6 درصدی بوده‌اند و در جایگاه سوم «تورمی‌ترین‌ها» در سبد غیرخوراکی قرار گرفته‌اند. در مقابل، تورم ماهانه «خرید وسایل نقلیه» منفی 0.5 درصد برآورد شده که به دلیل ریزش قیمت خودروها در بازار آزاد طی شهریور ماه امسال است.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط