یک‌شنبه 15 مهر 1403 - 02:18

کد خبر 653114

شنبه 14 مهر 1403 - 20:38:53


گوناگون/ آیا این چهره واقعی عیسی مسیح است؟


روزیاتو/ به تازگی دانشمندان ایتالیایی پس از کشف اینکه پارچه معروف به «کفن تورین» مربوط به دوران زندگی حضرت عیسی (حدود دو هزار سال پیش) است، خبرساز شدند.
حالا هوش مصنوعی تصویر تازه‌ای از چهره عیسی بر این اساس ایجاد کرده است.
وبسایت میل‌آنلاین از ابزار هوش مصنوعی «مرلین» پرسیده است:
آیا می‌توانی تصویری واقعی از چهره عیسی مسیح بر اساس چهره روی کفن تورین بسازی؟


نتیجه تولیدشده توسط هوش مصنوعی نشان می‌دهد عیسی مسیح چهره‌ای سفید، چشمانی آبی و درشت، ریش مرتب و جای خاری روی صورتش داشته است.
کفن تورین که در یک کلیسا در مرکز شهر ایتالیا نگهداری می‌شود، یکی از مقدس‌ترین یادگارهای مسیحیت به شمار می‌رود.
به گفته تیم اندرسن، محقق مؤسسه فناوری جورجیا که در این تحقیق دخالتی نداشته، «گفته می‌شود این کفن همان پارچه‌ای است که بدن مصلوب‌شده عیسی هنگام دفن در آن پیچیده شده بود».
هنگامی که کفن تورین برای اولین بار در دهه ۱۳۵۰ به نمایش گذاشته شد، به‌عنوان کفن واقعی تدفین عیسی که بدن مثله‌شده او پس از مصلوب شدن در آن پیچیده شده بود، معرفی شد.

 این پارچه که به عنوان «کفن مقدس» هم شناخته می‌شود، تصویری کم‌رنگ از جلو و پشت بدن یک مرد ریش‌دار را بر روی خود دارد. بسیاری از مسیحیان باور دارند که به‌طور معجزه‌آسایی بدن عیسی روی این پارچه نقش بسته است.
به نظر می‌رسید تحقیقاتی که در دهه ۱۹۸۰ انجام شدند، این نظریه را رد کنند؛ زیرا محققان در این پژوهش کفن تورین را به دوره قرون وسطی، یعنی صدها سال پس از مرگ عیسی نسبت دادند.
اما محققان ایتالیایی با تکنیکی جدیدی که شامل استفاده از اشعه ایکس برای بررسی قدمت مواد مختلف است، تأیید کرده‌اند که این پارچه حدود ۲ هزار سال پیش، یعنی در زمان زندگی عیسی ساخته شده است.
این یافته‌های شگفت‌انگیز این نظریه را تقویت کرده اند که الگوی کم‌رنگ و خون‌آلود مردی با دستان بسته، از بدن عیسی به جا مانده است.
این پارچه تصویری محو و قهوه‌ای رنگ از جلو و پشت بدن مردی لاغر با قدی حدود ۱۷۰ تا ۱۸۰ سانتیمتر را به تصویر می‌کشد.
علامت‌های روی بدن نیز با زخم‌های به صلیب کشیده شدن عیسی که در انجیل ذکر شده، مانند جای خار روی سر، زخم‌های روی پشت و کبودی‌های روی شانه‌ها همخوانی دارد.
به گفته تاریخ‌نگاران، صلیبی که عیسی روی شانه‌هایش حمل می‌کرده، حدود ۱۳۰ کیلوگرم وزن داشته و این وزن باعث کبودی‌های شانه‌های او شده بود.
در انجیل آمده که رومی‌ها عیسی را شلاق زدند که این موضوع با زخم‌های پشت بدن این مرد هماهنگ است. همچنین رومی‌ها قبل از به صلیب کشیدن عیسی، تاجی از خار را روی سرش قرار دادند.
این تحقیقات جدید برخلاف یافته‌های دهه ۱۹۸۰ است که کفن تورین را به دورانی بسیار دورتر از زمان زندگی عیسی نسبت داده بودند.
در آن زمان، گروهی از محققان بین‌المللی با استفاده از تاریخ‌گذاری کربنی، یک تکه کوچک از کفن را بررسی کردند و نتیجه گرفتند که این پارچه در دوره‌ای بین سال‌های ۱۲۶۰ و ۱۳۹۰ میلادی، یعنی در قرون وسطی، ساخته شده است.
با این حال، نویسندگان این تحقیق جدید ادعا می‌کنند که تاریخ‌گذاری کربنی معتبر نیست؛ زیرا این پارچه در طول قرن‌ها به آلودگی‌هایی دچار شده که قابل پاک شدن نیستند.

علاوه بر این، هیچ توضیحی برای چگونگی جعل شدن این پارچه با فناوری‌های قرون وسطایی وجود ندارد.
در واقع، شواهد نشان می‌دهند که هیچ‌یک از تکنیک‌های شناخته‌شده جعل در این پارچه به کار نرفته اند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط