شنبه 14 مهر 1403 - 23:32

کد خبر 653143

شنبه 14 مهر 1403 - 21:09:26


مالکی: اگر اسرائیل خواسته باشد حمله کند، این‌بار حملات ایران شدیدتر خواهد شد


انتخاب/ فداحسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس می گوید: اگر اسراییل خواسته باشد در مقام حمله به ایران عمل کند، حملات ایران نسبت به شب‌های گذشته، شدیدتر خواهد شد. اگر اسراییل در همین حد اکتفا کند و اقدامی انجام ندهد، جمهوری اسلامی آمادگی دارد و تداوم عملیات را به عملکرد اسراییل واگذار می‌کند. 

ایران شامگاه سه‌شنبه با هدف پاسخ به ترور اسماعیل هنیه، رهبر حماس و سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله و عباس نیلفروشان، از فرماندهان ارشد سپاه بیش از ۱۸۰ موشک به سوی اسرائیل پرتاب کرد. عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس معتقد است که اگر اسرائیل بخواهد به ایران حمله کند، حملات تهران این بار، شدیدتر خواهد شد.
به جهت بررسی موضوع فوق، «انتخاب» گفتگویی انجام داده با فداحسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، که در ادامه مشروح آن را می‌خوانیم:

گام بعدی ایران و اسراییل در پاسخ‌های نظامی به یکدیگر چه خواهد بود؟ در صورت پاسخ اسراییل، ایران چه سناریویی در پیش دارد؟

گام بعدی به عملکرد اسراییل بستگی دارد. اگر اسراییل خواسته باشد در مقام حمله به ایران عمل کند، حملات ایران نسبت به شب‌های گذشته، شدیدتر خواهد شد. اگر اسراییل در همین حد اکتفا کند و اقدامی انجام ندهد، جمهوری اسلامی آمادگی دارد و تداوم عملیات را به عملکرد اسراییل واگذار می‌کند. انتظار ما از سازمان ملل این است که از افراطی‌گری‌های نتانیاهو جلوگیری کند. نتانیاهو مجدد افراطی‌گری را در جنوب لبنان آغاز کرده است. آن‌ها جز به آشوب کشیدن منطقه، هدف دیگری ندارند.

نظر مجلس و رئیس جمهور نسبت به تحولات اخیر و پاسخ نظامی ایران چیست؟

ما در جلسه فوق‌العاده‌ای که با رئیس جمهور داشتیم، موضوعات مهمی را مطرح کردیم و ابعاد مختلف حمله بررسی شد. برای ایران، افراطی‌گری‌های نتانیاهو دیگر قابل تحمل نیست.

پس از پایان تنش با پاسخ نظامی و یا بدون پاسخ نظامی، منطقه وارد چه دوره‌ای می‌شود؟ آیا خاورمیانه وارد یک نبرد سنگین اما کوتاه مدت می‌شود؟

متأسفانه صهیونیست‌ها منطقه را در آستانه یک آشوب و بحران قرار دادند. تمام کشور‌های منطقه مثل ایران و روسیه و چین و پاکستان درگیر این صحنه هستند. صهیونیست‌ها فکر نکنند که به تنهایی می‌توانند منطقه را به جایی ببرند که ایران و ترکیه را درگیر کنند. کل خاورمیانه در حال حاضر درگیر تنش است و اقدامات ددمنشأنه بسیاری در این بین رخ داده است. ایران نسبت به این مسائل، حساسیت دارد. ما یک منطقه‌ی با ثبات می‌خواهیم که قدرتمندترین نقطه جهان از نظر انرژی است، اسراییل یک منطقه پرآشوب می‌خواهد تا یک نقطه بحرانی ایجاد شود.

برخی از نیرو‌های داوطلب مردمی نیز در این بین خواستار حضور در لبنان شده‌اند، دولت و مجلس چه برنامه‌ای در این خصوص دارند؟

این موضوع یک اتفاق خاص است که در دستور کار قرار ندارد. شورای عالی امنیت ملی و ستاد کل نیرو‌های مسلح ابتکار عمل را به دست دارند. ساختار حزب الله به گونه‌ای است که از سال‌های گذشته برای هر کدام از واحد‌های خودشان آدم‌های متفاوت را آموزش داده‌اند. هرکدام از فرماندهانشان به گونه‌ای شهید شود، یک فرد دیگر به سرعت جایگزین می‌شود. ما از این بابت اصلاً نگران نیستیم. درست است که خلاء سید حسن سنگین است اما در واقعیت، پیش‌بینی خیلی از مسائل را انجام داده‌اند.

آینده خاورمیانه شاهد چه صف‌بندی‌هایی خواهد بود؟

همین الان شکل‌گیری جبهه‌ی جدید برعلیه اسراییل به وجود آمده است. این جبهه مختص به ایران و ترکیه و روسیه و پاکستان نیست. خیلی از کشور‌های فراتر از منطقه هم در قالب این جبهه قرار دارند. صحبت‌های خیلی از روسای جمهور کشور‌های دنیا را در سازمان ملل گوش کنید، هرکدام با ادبیات خودشان اقدامات اسراییل را محکوم کردند. قطعاً جبهه‌ای قوی در مقابل اسراییل ایجاد خواهد شد.


پربیننده ترین

آخرین اخبار


سایر اخبار مرتبط