دوشنبه 16 مهر 1403 - 00:04

کد خبر 654409

یک‌شنبه 15 مهر 1403 - 20:50:00


محمد خزاعی خطاب به برخی منتقدان وضعیت سینما: مغلطه نکنیم


خبرآنلاین/ رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه برخی با مغلطه می‌خواهند روند رو به رشد سینما را در حاشیه و محاق قرار دهند، خاطرنشان کرد: مغلطه‌ای که در برخی فضای رسانه‌ای و گعده‌های صنفی شکل گرفته و مدام هم به زبان‌های مختلف تکرار می‌شود همین است؛ فیلمساز، فیلمش را با معیار و نیاز جشنواره‌ها می‌سازد اما توقع دارد فیلمش به اندازه فیلم‌های کمدی بفروشد. اینجا باید گفت هدف گذاری فیلمساز از ابتدا اشتباه بوده است.
محمد خرایعی: تازه، برخی هم، اثر خود را به افق فستیوال‌ها، رانت‌، فاند و جوایز آن سوی آب‌ها می‌سازند در حالی که ما آثار درخشان و فیلمسازان بزرگ و معتبری داشته و داریم که هم زبان دنیا و جشنواره ها را بلدند و فیلمهایشان در جشنواره ها می‌درخشد و همچنین در میان مخاطبان عادی و داخلی هم بخوبی مورد استقبال قرار می‌گیرند.

اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی در ادامه این گزارش نوشت: محمد خزاعی در جمع مدیران ستادی سازمان سینمایی با ارزیابی و تحلیل چشم‌انداز فروش سینماها در سالجاری و روند رو به رشد شاخص مخاطبان سینما گفت: استقبال از فیلم‌های روی پرده مطابق پیش‌بینی‌ها رقم خورده است، ما در «دفترچه سیاست‌ها، رویکردها و برنامه‌ها» برای چهار ساله دولت سیزدهم حدود ۳۵ تا ۴۰ میلیون مخاطب پیش‌بینی کرده بودیم که این رقم، امروز در حال تحقق است و از ابتدای امسال تاکنون، آمار مخاطبان نزدیک به ۱۸ میلیون نفر رسیده است.

احیای سرمایه اعتماد مردمی به سینماها

وی با تاکید بر راهبرد « احیای سالن‌های سینما و اعتماد مردم» به عنوان یکی از اولویت‌ها در این دوره تصریح کرد: چشم‌انداز آماری استقبال مردم و خانواده‌ها از سینماها و فیلم‌ها، نشان می‌دهد که سینما به سبد نیازمندی‌های فرهنگی بخش قابل توجهی از مردم و جامعه بازگشته است.

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به فروش ۱۰۰۰ میلیاردی سالن‌های سینما طی سالجاری، آن را یک وضعیت قابل توجه و شاخص مطلوب توصیف و خاطرنشان کرد: نظر به روند امیدوارکننده گیشه سینماها در نیمه نخست سال، با توجه به تنوع و کیفیت فیلم‌هایی که در شش ماهه دوم سال به روی پرده خواهند رفت، پیش‌بینی می‌شود این رقم به عدد حدود دو هزار میلیارد تومان برسد؛ این در حالی است که در «دفترچه چشم انداز سازمان سینمایی» این رقم برای سال ۱۴۰۴ پیش‌بینی شده بود.

سینما در سفره فرهنگی شهرستان‌ها

خزاعی در ادامه با توضیح اینکه آنچه بیش از همه جلب توجه می‌کند استقبال چشمگیر و شاخص رشد مخاطبان از گوناگونی فیلم‌های اکران شده و تنوع جغرافیایی در سطح کشور است، گفت:  در بین ۴۰ سینمای پرمخاطب، به جز تهران، شهرهای شیراز، مشهد، کرج، اصفهان، رشت، ساری، قم، کرمانشاه ، اسلامشهر و... نیز دیده می‌شود که نشان می‌دهد استقبال از فیلم‌های سینمایی تا چه اندازه رشد داشته و چقدر سیاست توسعه سینما در این شهرها درست، اصولی و کارآمد بوده است. به نظر می‌رسد با توجه به سیاست‌های اعمال شده در توسعه زیرساخت‌ها و بهبود کیفیت اکران در شهرها و استان‌های مختلف، استقبال از اکران فیلم‌ها در سینماهای کشور ادامه پیدا خواهد کرد.

بسته‌های متنوع اکران

رئیس سازمان سینمایی در ادامه گفت: در میان ۱۵ فیلمی که در اکران شش ماهه نخست امسال پرفروش بودند فیلم‌های مختلف در ژانرهای گوناگون همانند: کمدی، تاریخی، اجتماعی، دفاع مقدس، کودک و نوجوان و ... به چشم می‌خورند که نشان می‌دهد در بسته اکران فیلم‌ها، تنوع ژانر و سلیقه مخاطبان رعایت شده و این خود، یکی از شاخصه‌ها برای اقبال گسترده بوده است. تگزاس ۳، تمساح خونی، مست عشق، خجالت نکش۲، پول و پارتی، سال گربه، بی‌بدن، قیف، مفت‌بر، یادگار جنوب، ملاقات با جادوگر، آسمان غرب، ایلیا در جستجوی قهرمان، قلب رقه، ساعت ۶  صبح، برخی از فیلم‌هایی هستند که آمار فروش ماهانه چشمگیری داشته‌اند.

 آمارها چه می‌گویند؟

خزاعی در ادامه تصریح کرد: جمع کل فروش ۴۰ سینمای اول کشور در شش ماهه اول سال با ۲۵۵سالن و ۳۹۰۳۱عدد صندلی ، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است. این ۴۰ سینما در مجموع توانسته‌اند حدود ۱۰ میلیون نفر را در شهرهای مختلف به سینماها بکشانند. همچنین، جمع کل فروش سینماها در شش ماه اول با ۷۳۴ سالن سینما و ۱۳۲۰۷۱ صندلی، رقم بیش از هزار میلیارد تومان بوده که نشان می‌دهد مجموع سینماهای کشور در مدت یاد شده موفق شده‌اند، حدود ۱۸ میلیون نفر مخاطب داشته باشند.

پیگیری طرح ملی توسعه زیرساخت سینمایی

خزاعی با بیان اینکه چشم‌انداز روشنی را برای آینده سینما پیش‌بینی می‌کند گفت: مطابق آمار و ارقام، به نظر می‌رسد چرخه اقتصادی سینما به حرکت درآمده و مخاطبان در گوشه و کنار کشور به فیلم‌های اکران شده روی خوش نشان داده‌اند. تقویت، نوسازی، تجهیز و بهبود کیفیت سالن‌های نمایش فیلم‌ها و نیز، افزایش تعداد سینماها و رشد کمی و کیفی سالن‌های سینما بر اساس «طرح ملی توسعه زیرساخت سینمایی» که در این دوره به صورت جدی تری پیگیری شده از جمله عوامل مهم ضریب اشغال بالای سینماها در شهرستان‌ها و بالطبع، پرفروش شدن فیلم‌ها بوده است.

وی افزود: طی سه سال گذشته، در سازمان سینمایی تلاش شده تا آشتی و وفاق تازه‌ای بین مردم و سالن‌های سینما شکل بگیرد که امروز این مهم محقق شده است که از نقطه بحرانی و نیمه‌تعطیل سینما در سال ۱۴۰۰ به وضعیت نسبتا، مطلوب امروز رسیدیم و این را مرهون همت و همراهی خانواده سینما و هم‌افزایی و مشارکت بخش‌های خصوصی و دولتی می‌دانیم.

یک اتفاق بزرگ

خزاعی در ادامه گفت: البته عده‌ای از منتقدان و سینماگران حاضر نیستند حقایق را ببینند و عینک‌شان را عوض کنند. واقعیت این است که دوستان ما در سازمان سینمایی با کمک بخش بزرگی از خانواده سینما کاری کردند که مخاطب دوباره به سالن‌های سینما بازگردد. این موضوع در تاریخ سینما، در دورانی که سینما در سایه کرونا، پساکرونا و بحران‌های متعدد، کاملا به حاشیه رفته بود، یک اتفاق و موفقیت بزرگ به شمار می‌آید.

وی اضافه کرد: شاید عده‌ای بگویند که در این دوره فیلم‌های کمدی عمده فروش‌ها را داشته‌ و با بزرگنمایی این بخش، دستاوردهای دیگر سینما را کتمان یا انکار کنند. در جواب این دوستان باید گفت؛ اولا، عناوین فیلم‌های پرفروش نشان می‌دهد که در کنار چند کمدی سالم و موفق، ده‌ها فیلم اجتماعی، خانوادگی، کودک، انیمیشن و دفاع مقدسی هم قرار دارد که بیشترین فروش را به خود اختصاص داده‌اند، ثانیا، اینکه خیلی از فیلم‌های کمدی در دوره‌های پیشین هم بوده‌اند که فروش نداشته و شکست خورده بودند. این‌گونه نیست که مخاطب به هر سطح از فیلم‌های کمدی روی خوش نشان دهد. سطح کیفی آثار کمدی در این دوره به اذعان بسیاری از منتقدان و اهل فن ارتقا پیدا کرده است.

به گفته وی، بسیاری از آثار سینمای کودک و نوجوان و فیلم‌های اجتماعی و آثار دفاع مقدس در این دوره رونق مضاعف گرفت و با استقبال خانواده‌ها و جامعه مواجه شد؛ متاسفانه، برخی به دلایل گوناگون حاضر نیستند این بخش از اقدامات موفق سینما را ببینند؛ درحالی که مجموعه این دستاوردها متعلق به کل خانواده سینماست.

جلوی خسارت‌ها و هزینه‌های ثانویه فیلم‌ها را گرفتیم

محمد خزاعی در ادامه با توضیح اینکه با اهتمام به رعایت استانداردها، مانع خسارت و هزینه‌های ثانویه برای فیلم‌ها و سینما شده‌ایم افزود: مهم‌ترین هدف ما این بود که سینما را از یک سینمای ناامیدکننده، فلک‌زده، سیاه و تخریبی به سمت سینمایی که از امید، اخلاق انسانی و عزت حرف می‌زند و منصفانه، ‌به وقایع پیرامونی نگاه می‌کند، سوق دهیم. در این دوره، اجازه جولان به فیلم‌هایی که بعضا، قصد تخریب و تحریف فرهنگ عمومی و تحقیر هویت و دستاوردهای ملی را داشتند، ندادیم و جای آن‌ها را، تولید آثار فرهنگی، دفاع مقدس، کودک و نوجوان، سینمای اجتماعی متعهد و... گرفت. در عوض از پایین آمدن فیلمها از روی پرده به هر دلیل و بهانه جلوگیری کردیم و با هر تعامل و تدبیری که بود اجازه ندادیم حتی یک فیلم از اکران پایین کشیده شود و صاحبان آثار متضرر شوند. در این میان، از اینکه چند فیلم کمدی هم، به حسب نیاز جامعه پرفروش شده‌اند آزرده نشویم و باید همه خانواده سینما شکرگذار این موقعیت و ظرفیت باشند و یادمان نرود که کسب و کار نیمه تعطیل سینمای کرونازده و بحران‌زده به شرایط امروز رسیده و وضعیتی فراهم شده تا سینما به مفهوم کلی آن، احیا شود و سینماگران در این فضا، از افق‌های آرمانی سینما حرف بزنند.

برای کدام مخاطب فیلم می‌سازید؟

رئیس سازمان سینمایی با ارائه تحلیلی درباره وضعیت و چگونگی تولید و اکران آثار مختلف سینمایی گفت: فیلمساز باید تکلیف خود را روشن کند که برای چه نوع مخاطبی فیلم می‌سازد؟ آیا برای مخاطب عام فیلم می‌سازد یا مخاطب خاص؟ یا برای جشنواره‌ها فیلم می‌سازد؟ سینماگری که برای جشنواره‌ها فیلم می‌سازد، نباید در چرخه اکران و تعامل با مخاطب عام توقع فروش بالا داشته و مدعی رقابت با فیلم‌هایی باشد که اساسا برای خواسته و ذائقه مخاطب عام فیلم می‌سازند.

مغلطه نکنیم!!

رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه برخی با مغلطه می‌خواهند روند رو به رشد سینما را در حاشیه و محاق قرار دهند، خاطرنشان کرد: مغلطه‌ای که در برخی فضای رسانه‌ای و گعده‌های صنفی شکل گرفته و مدام هم به زبان‌های مختلف تکرار می‌شود همین است؛ فیلمساز، فیلمش را با معیار و نیاز جشنواره‌ها می‌سازد اما، توقع دارد فیلمش به اندازه فیلم‌های کمدی بفروشد. اینجا باید گفت هدف گذاری فیلمساز از ابتدا اشتباه بوده است. تازه، برخی هم، اثر خود را به افق فستیوال‌ها، رانت‌، فاند و جوایز آن سوی آب‌ها می‌سازند در حالی که ما آثار درخشان و فیلمسازان بزرگ و معتبری داشته و داریم که هم زبان دنیا و جشنواره ها را بلدند و فیلمهایشان در جشنواره ها می‌درخشد و همچنین در میان مخاطبان عادی و داخلی هم بخوبی مورد استقبال قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: البته، وقتی از اقبال عمومی و فیلم‌های پرفروش حرف می‌زنیم به معنای آثار سطحی نیست. فیلم‌های پرفروش و پرمخاطب بسیاری، همین سال‌ها روی پرده رفته که آثار مسئله‌محور و عمیقی بوده‌اند. «علفزار»، «ملاقات خصوصی»، «بی‌بدن»، «غریب»، «مست عشق»، «آسمان غرب»، «بچه زرنگ» و ده‌ها فیلم دیگر اتفاقا، مخاطب از آنها استقبال کرده است. حتی بسیاری از آثار کمدی ما آثار قابل دفاعی هستند و از سطح و کیفیت محتوایی و نزاکت مقبولی برخوردارند. البته همچنان، به مراقبت بیشتری نیاز است.

نه مسئولان نه مردم و نه سینماگران فراموش نخواهند کرد در یکی از سخت‌ترین و پیچیده‌ترین برهه‌های اجتماعی ، سیاسی و امنیتی کشور ، این سینما بود که خط شکن شد و فضاهای تحریم و تخریب را شکست و جمعیتی چند ده میلیونی را طی دو سال روانه سالنهای سینما کرد و در فضای اجتماعی گرم ، صمیمی و پرنشاط ، دلها را به هم نزدیک کرده و دو قطبی‌ها را کاهش داد . حال اگر کسی بابت این خدمت بزرگ سینما و این جریان سازی و خط شکنی دلگیر است مشکل از مسئولان و دست اندرکاران سینمایی نیست و اتفاقا همه افتخار ما این است که سینما و جامعه را در مقطعی به هم پیوند زده‌ایم که بسیاری از دغدغه مندان فاتحه سینما را خوانده بودند.

محمد خزاعی اظهار امیدواری کرد با تداوم روند رونق سینما و استمرار اجرای طرح ملی توسعه زیرساخت‌های سینمایی و ارتقای فناوری‌های نوین از مصوبات شورای عالی سینما بیش از گذشته، شاهد رشد شاخص مخاطب و کیفیت فرهنگی و اجتماعی محصولات سینمایی باشیم.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط