دوشنبه 16 مهر 1403 - 14:47

کد خبر 655137

دوشنبه 16 مهر 1403 - 12:40:36


ثبت رویداد تندیس های برفی فریدونشهر در تقویم گردشگری


ایرنا/ رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان فریدونشهر گفت: رویداد تندیس های برفی، همراه با ۲ رویداد جشنواره کوچ عشایر و آیین عزاداری و سفره داری ماه محرم، در تقویم رویدادهای گردشگری کشوری ثبت شد.

علی جوزی خمسلویی،  رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان فریدونشهر ضمن بیان اینکه فرآیند ثبت رویدادها از مرحله جمع بندی و گردآوری مستندات تا آماده سازی، تدوین پرونده و ثبت آنها در سامانه و در نهایت رفع ایرادات و تصحیح نهایی برای ثبت، در حدود یکسال به طول انجامید، درباره جزییات این سه رویداد فرهنگی افزود: جشنواره تندیس‌های برفی هر ساله در ایام فصل زمستان و همزمان با بارش سنگین برف در منطقه نمونه گردشگری پیست اسکی فریدونشهر و بازگشایی این مجموعه با مشارکت شهروندان و گردشگران برگزار می‌گردد.
وی گفت: جشنواره کوچ عشایر بختیاری نیز در فصل بهار با گرم شدن هوا در ماه‌های اردیبهشت و خرداد و حرکت طوایف مختلف ایل بختیاری از مناطق قشلاقی به ییلاقات شهرستان فریدونشهر، در ۲ بخش مرکزی و موگویی برپا می‌شود.
رییس اداره میراث فرهنگی فریدونشهر ادامه داد: همچنین آیین عزاداری و سفره داری ماه محرم شهر برف انبار نیز که هر ساله مقارن با دهه اول ماه محرم در ۲ محله خمسلو و سنگباران برگزار می‌شود و میراث ارزشمندی است، از پیشینیان این منطقه بر جای مانده و با ساختار فامیلی و قومیتی این محله ها ارتباط تنگاتنگ دارد.
وی در رابطه با برگزاری رویدادهای فرهنگی دیگر در فریدونشهر بیان کرد: در ایام سال از نگاه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حدود ۱۰ رویداد برجسته در سطح شهرستان برگزار می‌گردد که علاوه بر استقبال توسط ساکنان مناطق مختلف شهرستان، مورد بازدید گردشگران مختلف از نقاط مختلف ایران قرار می گیرد.
رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فریدونشهر در ادامه اظهار کرد: شهرستان فریدونشهر یکی از مهمترین قطب‌های گردشگری کشور است و علاوه بر جاذبه‌های طبیعی فراوان، تنوع فرهنگی فراوانی نیز دارد که ریشه در ساختار پنج قوم ساکن در شهرستان ( گرجی، بختیاری، فارس، ترک و ارامنه ) دارد.
وی افزود: در حال حاضر، این شهرستان دارای ۲ بنای تاریخی و ۶۶ اثر طبیعی ثبت شده در فهرست آثار ملی ایران است که اخیراً سه رویداد هم در تقویم ملی گردشگری کشور به ثبت رسید.
جوزی در پایان افوزد: پرونده چهار اثر برجسته و ویژند طبیعی شهرستان یعنی آبشار پونه زار، آبشار دورک، منطقه نمونه گردشگری شاهان کوه و دشت لاله‌های واژگون کیوارستان نیز تدوین و به اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان و وزارتخانه ارسال شده است که امیدواریم در چند ماه آینده در فهرست آثار ملی طبیعی به ثبت برسد.
شهرستان فریدونشهر در غرب استان اصفهان و در فاصله ۱۸۰ کیلومتری تا مرکز استان قرار دارد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط