شنبه 21 مهر 1403 - 14:47

کد خبر 660289

شنبه 21 مهر 1403 - 10:54:08


اجرای اپ‌های لینوکس در اندروید امکان‌پذیر می‌شود؟


زومیت/ گوگل در حال توسعه‌ی اپلیکیشنی برای اجرای نرم‌افزارهای لینوکسی در محیط اندروید است.

گوگل در حال توسعه‌ی یک اپلیکیشن ترمینال لینوکس برای اندروید است؛ اپلیکیشنی که رابط خط فرمان (CLI) را برای ارتباط با سیستم‌عامل لینوکس در محیط اندروید فراهم می‌کند. این اپلیکیشن می‌تواند از طریق گزینه‌های توسعه‌دهنده فعال شود و دبیان را در یک ماشین مجازی نصب کند.

اگرچه امروزه کارهای زیادی می‌توان در مرورگر وب انجام داد، برخی از کارها هنوز نیاز به نصب اپلیکیشن‌هایی دارند که در سیستم‌عامل وب‌محور Chrome OS موجود نیستند، به‌ همین دلیل گوگل اجازه می‌دهد تا نرم‌افزارهای لینوکسی را روی کروم‌بوک‌های خود نصب کنید.

گوگل پشتیبانی از لینوکس را به Chrome OS اضافه کرد تا توسعه‌دهندگانی که از کروم‌بوک‌ها استفاده می‌کنند، بتوانند اپلیکیشن‌های لینوکسی را اجرا کنند. برای مثال، پشتیبانی لینوکس در کروم او اس به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد که نسخه‌ی لینوکس Android Studio و IDE پیشنهادی برای توسعه‌ی اپلیکیشن‌های اندروید را در کروم‌بوک‌ها اجرا کنند.

در حالی که روش‌هایی برای اجرای برخی از برنامه‌های لینوکسی در دستگاه‌های اندرویدی وجود دارد، اما تمام این روش‌ها محدودیت‌هایی دارند و به‌طور رسمی از سوی گوگل پشتیبانی نمی‌شوند. خوشبختانه، گوگل بالأخره روشی رسمی برای اجرای نرم‌افزارهای لینوکس در محیط اندروید فراهم می‌آورد.


عکاس: Mishaal Rahman

به‌گفته‌ی برخی منابع، مهندسان گوگل از چند هفته پیش کار روی اپلیکیشن ترمینال جدیدی برای اندروید را آغاز کردند. این اپلیکیشن بخشی از چارچوب مجازی‌سازی اندروید (AVF) محسوب می‌شود و یک WebView دارد (بخشی از اپلیکیشن که به آن اجازه می‌دهد محتوای وب را به‌نمایش بگذارد) که به ماشین مجازی لینوکس از طریق یک آدرس IP محلی متصل می‌شود و امکان اجرای دستورات لینوکس را در اندروید فراهم می‌کند.


عکاس: Mishaal Rahman

پیش از این لازم بود اپلیکیشن ترمینال به‌صورت دستی فعال شود و سپس ماشین مجازی لینوکس را خودتان کانفیگ کنید؛ اما در روزهای اخیر، گوگل اپلیکیشن ترمینال را در اندروید یکپارچه‌سازی کرده و به بستری همه‌جانبه برای اجرای توزیع لینوکس در یک ماشین مجازی تبدیل کرده است.

گوگل اعلام کرده است که نسخه‌ی فعلی اپلیکیشن LinuxInstaller که دبیان را از طریق AVF در ماشین مجازی دانلود و پیکربندی می‌کند، به‌زودی «با اپلیکیشن ترمینال ادغام خواهد شد». این نشان می‌دهد که اپلیکیشن ترمینال به یک اپلیکیشن فراگیر تبدیل می‌شود که دانلود، پیکربندی، اجرا و ارتباط با دبیان را در ماشین مجازی فراهم می‌کند.

پچی که تنظیمات بیشتر را به اپلیکیشن ترمینال اضافه می‌کند، روی دستگاه‌هایی تحت عناوین Tangorpro و Komodo، کدنام‌های تبلت پیکسل و پیکسل ۹ پرو XL، آزمایش شده است. این موضوع نشان می‌دهد که اپلیکیشن ترمینال تنها به کروم‌بوک‌ها محدود نخواهد شد. مشخص نیست اپلیکیشن ترمینال چه زمانی منتشر شود، اما احتمالاً آن را در به‌روزرسانی اندروید ۱۶ سال آینده خواهیم دید.

افزودن پشتیبانی از نرم‌افزارهای لینوکسی، سودمندی اندروید را برای توسعه‌دهندگان به‌طور قابل‌ توجهی بهبود می‌بخشد و آن را به‌ پلتفرم دسکتاپی قابل‌ قبول‌تری تبدیل می‌کند، به‌ویژه که به‌تدریج نرم‌افزارهای بیشتری از آرم پشتیبانی خواهند کرد. از طرف دیگر، گوگل باید این کار را انجام دهد، زیرا Chrome OS به‌طور فزاینده‌ای شبیه به اندروید می‌شود.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط