شنبه 21 مهر 1403 - 16:50

کد خبر 660639

شنبه 21 مهر 1403 - 14:55:00


صادرات زعفران به حدود ۵۰ میلیون دلار رسید


اکو ایران/در شش ماه نخست سال 1403، طبق آمار گمرک ایران بیش از 57 تن زعفران به ارزش 49 میلیون و 465 هزار دلار زعفران صادر شد.

مرور داده‌های گمرک ایران نشان می‌دهد؛ در شش ماه نخست سال ۵۷ و ۱۰۱ تن زعفران صادر شده است. در این مدت لیست زعفران همچون سال‌های اخیر در چهار گروه صادر شد. گروه اول و دوم، انواع پودر زعفران و انواع زعفران در بسته‌بندی‌های ۳۰-۱۰ گرمی است، گروه سوم زعفران آماده برای خرده فروشی در بسته‌بندی کمتر از ۱۰ گرمی و گروه چهارم زعفران در بسته‌بندی بیش از ۳۰ گرم صادر شده است.
در این مدت ارزش دلاری زعفران‌های ایرانی صادر شده برابر با ۴۹میلیون و ۴۶۵ هزار و ۹۶۰ دلار گزارش شده است.
اما میزان تولید زعفران در سال جاری چقدر بود؟ براساس داده‌های اعلامی شورای ملی زعفران عملکرد تولید زعفران در سالهای اخیر ۱.۵ تا ۳ کیلو گرم در هکتار است درحالی که این رقم در ۴۰ سال گذشته ۶ کیلوگرم بوده است. در واقع عملکرد زعفران در ۴۰ سال گذشته ۵۰ درصد افت کرده است.
برهمین اساس در سال گذشته به رغم توان تولید ۴۵۰ تا ۴۷۰ تن زعفران، ۲۳۸ تن زعفران در کشور تولید شد. امسال برآورد می‌شود، تولید با رشد ۲۰ درصدی نسبت به سال قبل به ۳۵۰ تن برسد. به گفته حسین زینلی مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی، این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۱۲ هزارتن رشد را نشان می‌دهد، اما نسبت به آنچه انتظار داشتیم مقدار کمتر است.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط