یک‌شنبه 22 مهر 1403 - 14:47

کد خبر 661745

یک‌شنبه 22 مهر 1403 - 12:45:09


ضرورت مراقبت‌های دوچندان پوستی در چهارمحال و بختیاری


باشگاه خبرنگاران/ معاون مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: با توجه به اینکه این استان در ارتفاع بالایی قرار دارد و جزو مناطق خشک و سرد است مراقبت‌های پوست و مو در این منطقه اهمیت دوچندانی پیدا می‌کند.

سمیه جوادی، معاون مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری در خصوص مراقبت‌های پوست و مو در فصل پاییز و زمستان به ویژه در مناطق سردسیر و کوهستانی، اظهار کرد: مردم چهارمحال و بختیاری به سبب ارتفاع بالا از سطح دریا، بیشتر از مردم سایر نقاط کشور در معرض تابش نور خورشید قرار دارند از همین رو برای جلوگیری از بروز بیماری‌های پوستی، مراقبت‌های لازم را در این خصوص به کار گرفت و این موضوع در فصل سرد سال نیز اهمیت بالایی دارد.
وی افزود: تصور بر این است که در فصل پاییز و زمستان نیاز به استفاده از ضد آفتاب کمتر از فصل تابستان است در حالی که تغییر فصول تفاوتی در استفاده از ضدآفتاب ندارد.
به گفته جوادی، از آنجا که پوست برای حفظ طراوت و جوانی خود نیاز به یک گرمای نسبی دارد از همین رو رطوبت‌رسانی به آن به ویژه در فصل سرما بسیار مهم است و توصیه می‌شود برای حفظ رطوبت پوست تمام افراد حتی کسانی که پوست چرب دارند از آبرسان‌های مناسب استفاده کنند.
وی با اشاره به اینکه شدت تابش اشعه UV از نوع B در پاییز و زمستان بیشتر از فصل تابستان است تصریح کرد: به همان شدت که در فصل تابستان نسبت به استفاده از ضدآفتاب‌ها توصیه می‌شود در فصل زمستان هم باید به آن توجه داشت چرا که آفتاب در فصل سرما سوزان‌تر است و به پوست آسیب زیادی وارد می‌کند.
جوادی بیان داشت: برای حفاظت از پوست و مو بهتر است که از حفاظ‌ها نظیر دستکش و کلاه استفاده شود چرا که کلاه در خصوص جلوگیری از سرماخوردگی کارایی چندانی ندارد، اما در خصوص تامین گرمای نسبی بدن برای حفظ رطوبت پوست و مو اثربخش است.
وی با تاکید بر اینکه باید از حمام‌های طولانی‌مدت با آب داغ در فصل سرما جلوگیری شود اظهار کرد: آب داغ چربی‌های طبیعی پوست را از بین می‌برد و از این طریق سطح دفاعی پوست خراب شده و زودتر آسیب می‌بیند.
جوادی در خصوص مراقبت‌های تغذیه‌ای در خصوص مراقبت از پوست و مو در فصل سرما گفت: در این فصل با توجه به اینکه سطح پوست با لباس بیشتر و از جمله کلاه پوشیده می‌شود از همین رو آفتاب‌گیری افراد کمتر شده و برای تامین آن نیاز به مصرف مستمر ویتامین D است.
وی افزود: تابش آفتاب یکی از عوامل شکل‌گیری سرطان پوست است از همین رو برای جلوگیری از بروز این ضایعه لازم است تا مراقبت‌های لازم در این خصوص از جمله مصرف آبرسان و ضدآفتاب در کنار هم، به کارگیری حفاظ‌های مکانیکی و قرار نگرفتن در معرض تابش مستقیم آفتاب را به کار گرفت.
گفتنی است؛ شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری با ۲ هزار و ۶۶ متر ارتفاع از سطح دریا، بلندترین مرکز استان در ایران است و از همین رو به بام ایران مشهور شده است.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط