شنبه 28 مهر 1403 - 08:16

کد خبر 662491

دوشنبه 23 مهر 1403 - 08:23:46


تقویم تاریخ/ شهادت عالم مجاهد "عطاءاللَّه اشرفی اصفهانی" توسط منافقین


راسخون/ شهادت عالم مجاهد "عطاءاللَّه اشرفی اصفهانی" پنجمین شهید محراب در باختران (1361ش)
آیت ‏اللَّه عطاءاللَّه اشرفی اصفهانی در سال 1283ش در خمینی ‏شهر (سده) اصفهان به دنیا آمد و پس از تحصیل مقدمات در زادگاهش و اصفهان به قم عزیمت نمود. وی در آنجا از محضر استادانی چون حضرات آیات عبدالکریم حائری یزدی، سید محمد حجت کوه کمره‏ای، سید صدرالدین صدر، سید محمد تقی خوانساری و امام خمینی(ره) بهره‏مند گردید و به اجتهاد رسید.
این عالم ربانی در سال 1335 حسب ‏الامر آیت ‏اللَّه بروجردی به کرمانشاه مهاجرت کرد و در حوزه جدیدالتأسیس آن به تدریس معارف اسلامی پرداخت. آیت‏اللَّه اشرفی پس از قیام مردمی 15 خرداد 1342 و به تبعیت از امام خمینی(ره)، مبارزات خود را در منطقه غرب کشور آغاز کرد و با نشر اعلامیه و نوار سخنرانی، زمینه گسترش قیام را فراهم آورد.
این عالم مجاهد در هدایت مردم و روشنگری علیه رژیم طاغوت نقش مهمی ایفا کرد و رهبری نهضت را در منطقه غرب ایران برعهده گرفت. وی پس از پیروزی انقلاب به نمایندگی امام(ره) و امامت جمعه کرمانشاه منصوب شد و به امور شرعی، اجتماعی و فرهنگی مردم همت گماشت. ایشان همچنین با آغاز جنگ تحمیلی، علی‏رغم کهولت سن، مسافت طولانی و راه‏های صعب‏ العبور را به عشق دیدار دلاورمردان جبهه توحید می‏پیمود و حضور ایشان، سبب دلگرمی رزمندگان می‏گردید.
آیت‏ اللَّه اشرفی در طول دوران نمایندگی حضرت امام در استان کرمانشاه، دو بار مورد سوء قصد قرار گرفت و سرانجام در روز جمعه 23 مهر 1361 شمسی پس از هشتاد سال جهاد، تقوا، پرهیزگاری و خدمت، در محراب عبادت نماز جمعه به دست منافقین کوردل به شهادت رسید. پیکر مطهر این عالم مجاهد پس از تشییع باشکوه در کرمانشاه و خمینی‏شهر، در گلزار شهدای تخت فولاد اصفهان به خاک سپرده شد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط