دوشنبه 23 مهر 1403 - 15:57

کد خبر 662797

دوشنبه 23 مهر 1403 - 11:51:26


آماده‌سازی ۵۰ اثر تاریخی فارس برای ثبت ملی


ایرنا/ مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس گفت: بیش از ۵۰ پرونده آثار تاریخی و فرهنگی فارس برای ثبت در فهرست  میراث ملی آماده‌سازی شده است.

محمدثابت اقلیدی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس اظهار کرد: فارس بیشترین میراث ملی را در خود جای داده و در زمان حاضر بیش از سه هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی و فرهنگی این استان در فهرست ملی به ثبت رسیده است.
وی با اعلام خبر ثبت ملی قلعه شاه‌نشین در شهرستان اوز درجنوب فارس ، ادامه داد: این بنا که یکی از آثار ارزشمند تاریخی اِوز است که به شماره ۳۴۲۱۹ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس بیان کرد: قلعه شاه‌نشین درارتفاعات شمالی روستای فیشور در رشته‌کوهی ممتد موسوم به کوه گچ ساخته‌شده و استقرار این محوطه مربوط به اوایل قرون تا قرون میانی اسلامی است.
ثابت اقلیدی گفت: بنابر اطلاعات شفاهی به‌دست‌آمده، این قلعه به دلیل سحت گذر و غیرقابل‌دسترس بودن و وسعت و بزرگی آن نسبت به دیگر قلعه‌های این منطقه، " شاه‌نشین" نام گرفته است.
وی اضافه کرد: قلعه شاه‌نشین اوز درگذشته کاربری نظامی، دفاعی و استقراری داشته که درگذر زمان متروک و تخریب‌شده است و در حال حاضر فاقد هرگونه کاربری است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس گفت: آثار ثبت ملی تحت حفاظت و نظارت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قرار دارند و هرگونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود برابر مواد ۵۵۸ لغایت ۵۶۹ پنجم قانون مجازات اسلامی، دارای تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده است.
وی افزود: مرمت و بازسازی این آثار تاریخی نیز تنها با تأکید و نظارت وزارت میراث فرهنگی امکان‌پذیر است.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط