سه‌شنبه 24 مهر 1403 - 19:53

کد خبر 664448

سه‌شنبه 24 مهر 1403 - 17:25:40


صمصامی: مطرح کردن بحث ساخت «بمب اتم» آتو دادن دست این و آن است 


خبرآنلاین/ صمصامی، نماینده تهران با انتقاد از نامه نمایندگان برای ساخت بمب اتم تاکید می کند با تجهیزات و تسلیحات فعلی هم در منطقه جنبه بازدارندگی را ایجاده کرده ایم.

قالیباف مجدداً لباس خلبانی را پوشید، این دفعه به مقصد بیروت. شهری که قسمت جنوبی آن همین چند وقت پیش توسط اسرائیل بمباران شد و دبیرکل حزب الله و یکی از فرماندهان سپاه به شهادت رسیدند. حالا در فضای متشنج بعد از حمله، قالیباف به ضاحیه رفته و با مردم حاضر در محل گفتگو می‌کند.
اقدامی که از نظر حسین صمصامی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی توانسته به مردم ناامید این منطقه امید بدهد تا جایی که از ترک ضاحیه منصرف شدند و در آنجا ماندگار شدند. 
همکاری و هماهنگی میان دیپلماسی دولت و پارلمان نکته دیگری است که این نماینده مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین مطرح می‌کند و می‌گوید این همکاری تحت تاثیر مواردی نظیر درخواست برخی نمایندگان برای ساخت بمب اتم قرار نمی‌گیرد.
صمصامی از ساخت بمب اتم دفاع نمی‌کند حتی نقد هم می‌کند و یادآو می‌شود وقتی به اندازه‌ای قدرتمند هستیم که توانستیم بازدارندگی را حفظ کنیم چرا مواردی را مطرح کنیم که فشار جهانی بر وی ما افزایش پیدا کند؟

در ادامه گفتگو با حسین صمصامی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی را می‌خوانید:

**

*آقای صمصامی! در شرایطی که فضای منطقه متشنج است شاهد سفر هیئت پارلمانی به کشورهای منطقه و همچنین حضور قالیباف در بیروت هستیم، از طرفی رئیس مجلس در اتحادیه مجالس کشورهای آسیایی به دنبال آتش بس در غزه است، به نظر شما این دیپلماسی پارلمانی تا چه اندازه با دولت همسو است؟

وقتی در نماز جمعه موسوم به نصر به رقم همه تهدیدهایی که اسرائیل انجام می‌دهد، رهبری در فضای باز نماز می‌خواند و این جمعیت به صحنه می‌آیند و در آن مشارکت می‌کنند، نشان دهنده یک پیروزی بزرگ علیه جریانی است که اسرائیل علیه مردم مظلوم فلسطین راه انداخته است.
علاوه بر این نشان می‌دهد همه این تهدیدهایی که انجام می‌دهد هیچ هستند، یعنی هر اندازه تهدیدهای بیشتری انجام می‌دهد مردم بیشتر وارد صحنه می‌شوند. در حقیقت وقتی رهبری به این ترتیب خودش را سپر همه تهدیدها می‌کند، باید طبیعی باشد که رئیس مجلس هم خودش به بیروت برود و حتی خودش هم خلبان آن هواپیما باشد.
لذا وقتی رهبری ما در نماز جمعه به این صورت می‌ایستد ما از کسی ترس و واهمه‌ای نداریم و در کنار مردم لبنان و فلسطین هستیم و این خودش قوت و دلگرمی برای آن مردم است و روحیه می‌دهد. این دیپلماسی پارلمانی هم در اصل در همین جهت جلو می‌رود که این خیلی عالی است، به این معنی که باید شاکر خدا باشیم که همچین رهبری و مسئولینی داریم که به تبعیت از رهبری خط مشی اسلام و آنچه به نفع کشور و محور مقاومت است، انجام می‌دهند.

عراقچی وقتی وارد فرودگاه بیروت شد، اسرائیل چپ و راست فرودگاه را می‌زد
*با توجه به تهدیدهای اسرائیل که اشاره کردید، لزوم هماهنگی دیپلماسی میان دو قوه تا چه اندازه ضرورت دارد؟ آیا همکاری میان قوه مجریه و مقننه را در زمینه دیپلماسی مشاهده می‌کنید؟

حتماً این نکته را مشاهده می‌کنم. کما اینکه هواپیمای عراقچی در شرایطی در فرودگاه بیروت فرود می‌آید که این طرف و آن طرف و سمت چپ و راست فرودگاه را اسرائیل می‌زند و یا اینکه رهبری با همه تهدیدها وارد صحنه می‌شود و نماز جمعه را می‌خواند، آقای وزیر امور خارجه هم با وجود همه تهدیدهایی که اسرائیل انجام می‌دهد به لبنان می‌رود و می‌گوید ما در کنار شما هستیم که در نتیجه همین نقطه قوتی برای مردم می‌شود و علاوه بر این حمایت و پشتیبانی خوبی برای جبهه و محور مقاومت می‌شود، یعنی همه این موارد با یکدیگر معنی دارند و بنده همه این موارد در یک مسیر مشاهده می‌کنم.

سفر قالیباف و عراقچی به بیروت یعنی دیپلماسی در میدان
سفر عراقچی به لبنان که بعد از نماز جمعه صورت گرفت، واقعا قابل تحسین بود، در راستای همان مسیری است که رهبری در حمایت از جبهه مقاومت انجام دادند، در این مسیر که ما از اسرائیل ترسی و باکی نداریم و اسرائیل هم نمی‌تواند غلطی کند، امکان دارد تهدیدی انجام دهد اما نمی‌تواند غلطی انجام دهد.
در همین راستا قوه مقننه هم وارد میدان می‌شود و دیپلماسی در عمل را انجام می‌دهد و این معنای دیپلماسی و میدان است. وقتی عراقچی وارد لبنان می‌شود و این طرف و آن طرف او را منفجر می‌کنند، این یعنی دیپلماسی در میدان. از طرف دیگر وقتی قالیباف با هواپیمایی که خودش خلبانی آن را برعهده دارد، وارد لبنان می‌شود و به شهر ضاحیه می‌رود و مردم که ناامید بودند و می‌خواستند برگردند اما با دیدن او از تصمیم خود منصرف می‌شوند، این یعنی ترکیب دیپلماسی و میدان و این موردی است که باعث می‌شود محور مقاومت قطع به یقین انجام شود.

رهبری بارها تکرار کردند که به دلیل ملاحظات ارزشی و دینی بمب اتم نمی‌سازیم
*همزمان با سفر مسئولین به کشورهای منطقه از مجلس زمزمه‌هایی درباره ساخت بمب اتم شنیده می‌شود، این اظهارات تا چه اندازه می‌توانند فضا را در خارج از کشور، بر علیه ایران کنند؟

رهبری در این زمینه تعیین تکلیف کردند کما اینکه ایشان فرمودند ساخت بمب اتمی از این نظر که در چارچوب مسائل شرعی نمی‌گنجد، انجام نمی‌دهیم، بنابراین تعیین تکلیف نهایی در این زمینه با خود رهبری است، به این ترتیب که تشخیص بدهند این کار انجام شود یا نشود. 
ایشان از ابتدا این نکته را گفتند و بعدا هم گفتند و تکرار کردند که ساخت چنین بمبی با ملاحظات ارزشی و اسلامی ما، مغایرت دارد و این کار انجام نمی‌شود. حالا یکسری می‌گویند و صحبت‌های مختلف مطرح می‌کنند اماتعیین تکلیف نهایی توسط رهبری انجام می‌شود و من تا این لحظه صحبتی برخلاف این نشنیدم.  

*با توجه به اینکه تصمیم درباره موضوعات کلان از جمله مسائل هسته‌ای برعهده حاکمیت است، طرح مواردی نظیر ساخت بمب هسته‌ای آن هم از طرف نمایندگان مجلس تا چه اندازه  سیگنال منفی به خارج از کشور محسوب می‌شود؟

این موارد در حدی نیستند که چنین اثرات بزرگی داشته باشند، چراکه همه می‌دانند تعیین تکلیف درباره این مسائل با فرماندهی کل قوا است و ایشان درباره چنین مواردی تعیین تکلیف می‌کند، ضمن اینکه نظر فرماندهی کل قوا مشخص است، در نتیجه من فکر می‌کنم این اظهار نظرها درباره بمب اتم اثر قابل ملاحظه‌ای نداشته باشد، حالا در مجلس یک موردی را می‌گویند.

اینکه بگوییم می خواهیم بمب اتم بسازیم، آتو دادن دست این و آن است
*درباره تاکید طیف تندرو به ساخت بمب هسته‌ای، این گمانه مطرح می‌شود که اقداماتی نظیر درخواست تغییر دکترین هسته‌ای در راستای تحت الشعاع قرار دادن، همکاری دو قوه مطرح می‌شود.

بنده هنوز چنین برداشتی نکردم. آنچه که بنده مشاهده می‌کنم همراهی، همدلی و همگامی است که در یک جهت حرکت می‌کنند. اینکه در این شرایط حساس بگوییم می‌خواهیم بمب اتم بسازیم، آتویی دست این و آن داده می‌شود.
ما قدرتی که جنبه بازدارندگی داشته باشد را داریم و در منطقه هم اثبات شده است. ما به قدرتی رسیدیم که جنبه بازدارندگی ایجاد شده است. هم اینکه اسرائیل یک غلطی می‌کند و بلافاصله با جواب سنگین مواجه می‌شود و به فکر فرو می‌رود که چگونه جواب ما را بدهد، همین نشان دهنده جنبه بازدارندگی است.
ما با همین تسلیحات و تجهیزاتی که داریم توانستیم در منطقه جنبه بازدارندگی را ایجاد و حفظ کنیم، حتما باید خود را قوی‌تر کنیم اما اینکه بخواهیم کاری کنیم که به خاطر یکسری مسائل دنیا بر علیه ما شود، کار درستی نیست.

*آیا از شما خواسته شده که نامه تغییر دکترین هسته‌ای را امضاء کنید؟

خیر، نزد من نیاوردند.


پربیننده ترین

آخرین اخبار


سایر اخبار مرتبط