پنج‌شنبه 26 مهر 1403 - 00:58

کد خبر 665755

چهارشنبه 25 مهر 1403 - 19:48:45


گوناگون/ هدیه بزرگ مصر به مردم جهان


ایسنا/ موزه بزرگ‌باستان‌شناسی مصر که پروژه‌ای عظیم در نزدیکی اهرام معروف جیزه است و هزینه آن تاکنون بالغ بر یک میلیارد دلار آمریکا بوده، از امروز (چهارشنبه) درهای ۱۲ بخش خود را به روی علاقه‌مندان باز می‌کند.

 موزه بزرگ باستان‌شناسی مصر، که پروژه‌ای عظیم در نزدیکی اهرام معروف جیزه است از امروز (چهارشنبه ۱۶ اکتبر) درهای ۱۲ سالن اصلی خود را که جنبه‌هایی از مصر باستان را نمایش می‌دهند به روی چهار هزار بازدیدکننده به‌عنوان آزمایش اولیه باز خواهد کرد. تاریخ رسمی افتتاح این موزه هنوز اعلام نشده است.

افتتاح این موزه که به مدت بیش از یک دهه در حال ساخت بوده، به دلایل مختلفی از جمله پاندمی کرونا بارها به تأخیر افتاده است.

بر اساس اطلاعات وب‌سایت دولتی مصر، بیش از ۱۰۰هزار اثر از گنجینه‌های باستانی مصر در بزرگ‌ترین موزه باستان‌شناسی جهان به نمایش گذاشته خواهد شد. الطیب عباس، دستیار وزیر آثار باستانی مصر اظهار کرد که این آزمایش اولیه کمک می‌کند تا برای افتتاح کامل آماده شویم و درک عمیق‌تری از مسایل مرتبط با عملیات، از جمله شناسایی مناطقی که در موزه شلوغ هستند، حاصل شود.

۱۲ سالنی که به روی بازدیدکنندگان گشوده می‌شود به جامعه، مذهب و دکترین در مصر باستان می‌پردازند. تمامی سالن‌ها به‌صورت باز و بر اساس سلسله و ترتیب تاریخی دسته‌بندی شده‌اند و هر یک حداقل ۱۵ هزار اثر را به نمایش خواهند گذاشت.

هدیه بزرگ مصر به مردم جهان

عصرهایی که در گالری‌های اصلی این نماشگاه عظیم به نمایش گذاشته خواهند شد شامل دوره سوم میان مصر باستان (حدود ۱۰۷۰-۶۶۴ قبل از میلاد)، دوره آخر (۶۶۴-۳۳۲ قبل از میلاد)، دوره یونانی-رومی (۳۳۲ قبل از میلاد تا ۳۹۵ بعد از میلاد)، دوره پادشاهی نوین (۱۵۵۰-۱۰۷۰ قبل از میلاد)، دوره پادشاهی میانه (۲۰۳۰-۱۶۵۰ قبل از میلاد) و دوره پادشاهی کهن (۲۶۴۹-۲۱۳۰ قبل از میلاد) است.

یکی از سالن‌ها مجسمه‌های «نخبگان پادشاه» را نشان می‌دهد؛ اعضای خانواده سلطنتی و مقامات عالی‌رتبه که در ارتش، به عنوان کشیش و دولت کار می‌کردند.

بخش‌هایی از این مکان از اواخر ۲۰۲۲ به‌طور محدود برای تورها باز شده‌ بود تا تجربه بازدیدکنندگان و آمادگی عملیاتی موزه آزمایش شود.

آود پورکد، یک توریست کانادایی که از چندین بخش بازدید کرده است، گفت که از دیدن موزه شگفت‌زده شده است. تمدن مصر برای او و جهان اهمیت زیادی دارد و باید بیشتر درباره آن دانسته شود.

خورخه لیکانو، یک توریست کاستاریکایی نیز اظهار کرد: تاریخ بسیار زیاد و چیزهای زیادی وجود دارد که از آن‌ها آگاه نیستیم، به‌ویژه از سوی دیگر جهان و دیدن همه‌چیز در اینجا و یادگیری از افراد محلی‌ فوق‌العاده بوده است.

منطقه تجاری این موزه نیز به روی عموم باز است که نشان‌دهنده بناها و آثار شامل تابوت‌ها و مجسمه‌هاست. سایر بخش‌های موزه، از جمله مجموعه گنجینه توت عنخ آمون در تاریخ‌های بعدی افتتاح خواهند شد.

تمام سالن‌ها مجهز به فناوری پیشرفته و امکانات چندرسانه‌ای هستند که زندگی مصریان باستان از جمله پادشاهان را توضیح می‌دهند. عیسی زیدان، مدیرکل بازسازی مقدماتی و انتقال آثار باستانی در موزه، گفت که یکی از سالن‌ها از واقعیت مجازی برای توضیح تاریخ دفن و تغییرات آن در طول تاریخ مصر باستان استفاده خواهد کرد.

زیدان گفت: این موزه فقط یک مکان برای نمایش آثار باستانی نیست، بلکه هدف آن جذب کودکان برای یادگیری درباره تاریخ باستان مصر است. این موزه یک هدیه به تمام جهان است.

هدیه بزرگ مصر به مردم جهان

هدیه بزرگ مصر به مردم جهان


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط