پنج‌شنبه 26 مهر 1403 - 16:47

کد خبر 666484

پنج‌شنبه 26 مهر 1403 - 14:15:00


وضعیت نامطلوب اشتغال در خوزستان به‌عنوان شاهرگ اقتصادی کشور


صدا و سیما/ نماینده مردم شادگان و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: خوزستان شاهرگ اقتصادی کشور است، ولی از نظر نرخ بیکاری در رتبه دوم کشوری قرار دارد.

هاشم خنفری، نماینده مردم شادگان و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در نشست با دستگاه‌های تابعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در استان با بیان اینکه خوزستان شاهرگ اقتصاد کشور است، اما وضعیت آن در بسیاری از امور از جمله مسئله اشتغال مطلوب نیست، اظهار کرد: نرخ بیکاری در خوزستان بر خلاف همه نقاط کشور صعودی است و این موضوع جای نگرانی دارد، امروز باید بخاطر رتبه دوم استان در نرخ بیکاری عزای عمومی اعلام کرد.

وی با انتقاد از عملکرد بانک‌های استان در پرداخت تسهیلات اشتغالزایی، افزود: بانک‌های خوزستان کمترین میزان پرداختی را دارند که این موضوع شایسته استان نیست. با وجود اینکه سال گذشته بیش از ۲۴ هزار میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی به خوزستان اختصاص یافت، اما نیمی از این اعتبار از سوی بانک‌ها جذب نشد.  یکی از عوامل بیکاری در استان عدم ارائه تسهیلات از سوی بانک‌ها و بی توجهی دستگاه‌ها به وظایف محوله خود است و با وجود اینکه خوزستان قطب اقتصاد، صنعت و کشاورزی ایران است، اما وضعیت بیکاری در آن نگران‌کننده است.

خنفری با بیان اینکه امروز شاهد آن هستیم که افراد غیربومی در نهاد‌ها و شرکت‌های استان جذب می‌شوند که این موضوع نشان دهنده بی اعتمادی به استعداد‌های خوزستانی است، ادامه داد: باید عملکرد بانک‌های استان در ارائه تسهیلات بررسی شود، نباید به گونه‌ای باشد که عملکرد برخی از مدیران استان به ظلم و محرومیت استان اضافه کند. در قانون کار، نیروی حجمی معنایی ندارد، بنابراین همه نهاد‌ها و شرکت‌های استان باید امنیت شغلی را برای نیروی کار ایجاد کرده و به اشتغال پایدار کمک کنند.

نماینده مردم شادگان و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اضافه کرد: شفاف‌سازی در کار‌ها باید انجام شود همچنین سنگ‌اندازی وتعلل دستگاه‌ها و به ویژه بانک‌ها در ارائه تسهیلات باید رسانه‌ای شود تا مردم از این موضوع آگاه شوند.

فرهنگ کار در استان اشتباه است

سیدمحسن موسوی زاده، نماینده مردم اهواز، باوی، کارون و حمیدیه گفت: فرهنگ کار در استان اشتباه است و افراد جویای کار، تنها میل به استخدام در ادارات و شرکت‌ها را دارند.  ما یار دوازدهم مسئولان دلسوز و پرکار استان هستیم و انتظار داریم که دستگاه‌های اجرایی اطلاعات لازم را در اختیار ما قرار دهند تا قدرت چانه‌زنی ما در مرکز بیشتر شود.

وی افزود: درست نیست تسهیلات اختصاص یافته برای خوزستان با دیگر استان‌ها همسان باشد، زیرا جمعیت و شرایط خوزستان با بسیاری از استان‌ها متفاوت است. انتظار داریم که ارتباط مدیران با نمایندگان مجلس حفظ شود تا مشکلات استان به سرعت برطرف شود. بیشتر ادارات کل استان به صورت جزیره‌ای عمل کرده و فرهنگ اتحاد و تعاون در بین ما وجود ندارد، بنابراین این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد تا استان در مسیر توسعه قرار گیرد.

موسوی زاده ادامه داد: بدون شک اگر بانک‌های استان نسبت به گرداخت تسهیلات آن هم به صورت گروهی و تعاونی اقدام کنند اشتغال بیشتری ایجاد می‌شود، همچنین از بروز بازار سیاه فروش وام در شهر‌ها جلوگیری می‌شود. برای اینکه مسئله اشتغال در استان برطرف شود و نرخ بیکاری کاهش یابد، باید هسته‌های تعاونی را در سطح استان ایجاد کرد همچنین مهارت آموزی را سرلوحه کارمان قرار دهیم.

اشتغال مطالبه جدی مردم خوزستان

مجید داغری، نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه در مجلس گفت: ۷۰ درصد اقتصاد و امنیت کشور مرهون زحمات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است، بنابراین انتظار داریم که مسئولان استان و به ویژه بانک‌ها در حد توان نسبت به رفع مشکلات استان تلاش کنند.  یکی از مطالبات جدی مردم استان خوزستان و به ویژه دشت آزادگان و هویزه مسئله اشتغال است به طوری که روزانه بطور میانگین ۲۰۰ نفر با این درخواست به ما مراجعه می‌کنند.

وی افزود: ارائه تسهیلات به متقاضیان جویای کار تا حدی به اشتغال استان کمک کرده و جوانان می‌توانند طرح‌های خوداشتغالی ارائه دهند.



 


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط