پنج‌شنبه 26 مهر 1403 - 21:03

کد خبر 666716

پنج‌شنبه 26 مهر 1403 - 16:35:42


بهره‌برداری بخشی از پروژه‌های بندری هرمزگان در دهه فجر امسال


ایسنا/ استاندار هرمزگان از بهره‌برداری بخشی از پروژه‌های بندری استان تا دهه فجر خبرداد و تکمیل این طرح‌ها را زمینه‌ساز توسعه اقتصاد محلی و مردمی هرمزگان دانست.

مهدی دوستی، استاندار هرمزگان امروز پنجشنبه ۲۶ مهرماه، در بازدید از طرح‌های شاخص در بندر شهید رجایی، از روند اجرای طرح‌های دریایی و بندری در بزرگترین بندر تجاری ایران ابراز رضایت کرد و از اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی کشور و اداره‌کل هرمزگان قدردانی کرد.

وی گفت: تکمیل طرح‌های دریایی و بندری کشور که بخش اعظم آن در هرمزگان بویژه جزایر ابوموسی، لارک، هرمز قرار دارد نقش و اثرگذاری بسیاری در توسعه اقتصاد محلی و مردمی خواهند داشت.

استاندار هرمزگان توسعه اقتصاد دریا محور بر اساس مدل مساله محوری که همواره مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است را مورد اشاره و افزود: در همین راستا برای تمامی چالش‌ها، مسائل و فعالیت‌های گردآوری شده در مجتمع بندری شهید رجایی طرح‌های خوبی تعریف و به بخش‌های خصوصی واگذار شده که به صورت مستمر میزان پیشرفت کار در نشست‌های دوره‌ای و کارگروه‌های دریا محور بررسی می‌شود.

مهدی دوستی در خصوص چند چالش مهم بندر شهید رجایی در سال‌های اخیر توضیح داد: ترانزیت غلات و مواد معدنی، حمل ریلی، فقدان پس‌کرانه و مسائل عمرانی مانند روکش‌ها و کریدورهای نفتی مواردی بود که با آن روبرو بودیم که برنامه رفع آن‌ها آغاز شد و در بازدید امروز شاهد پویایی و سرعت کار در بحث احداث پایانه مواد معدنی هم در بخش خشکی و هم دریایی آن هستیم.

نماینده دولت در هرمزگان، از این طرح به عنوان شبکه ترانزیت و انتقال کالا نام برد و اضافه کرد: با اتمام این طرح اثرات خوبی در حوزه صادرات مواد معدنی کشور ایجاد خواهد شد و در حوزه غلات نیز دو سیلو به ظرفیت ۲۵۰ هزار تن طراحی شده که در اجرا جلوتر از برنامه زمان‌بندی است.

وی پیشرفت ساماندهی خطوط لوله‌های نفتی را مثبت دانست و بیان داشت: یکی از مطالبات سرزمین مانده فعالان حوزه بندری، طرح ۲ هزار و ۴۰۰ هکتاری بندر شهید رجایی بود که به همت سازمان بنادر و دریانوردی و وزارت راه و شهرسازی این کار مهم نیز شروع شده و ساخت پل اتصال به اراضی ۲۴۰۰ هکتاری پس‌کرانه بندر شهید رجایی و احداث تأسیسات زیربنایی این اراضی دو اقدام مهم در راستای توسعه اقتصاد ملی و محلی است.

استاندار هرمزگان افزود: سرعت پیشرفت کار در اراضی ۱۴۰ هکتاری به عنوان پشتیبانی تأمین نیازهای آب و برق هم رضایت‌بخش است و در بحث ریلی نیز با توجه به کارهای خوبی که در حوزه سخت‌افزاری انجام شده قرار است کارهای نرم افزاری آن نیز با جدیت دنبال شود.

دوستی هدف از ایجاد پایانه مکانیزه ریلی مواد فله معدنی در بندر شهید رجایی را سهولت و کاهش هزینه‌های حمل و نقل مواد فله برشمرد و گفت: بخشی از این طرح‌های بندری که مورد بازدید قرار گرفت دهه فجر و بخشی نیز تا پایان سال ۱۴۰۴ قابل بهره‌برداری خواهد بود.

وی در بخش دیگری با بیان اینکه مردم یکی از سرفصل‌های اصلی سیاست‌های رهبری در حوزه اقتصاد دریا محور هستند، به اهمیت اقتصاد ساحل‌نشینان و طرح‌های مردم‌محور پرداخت و بیان کرد: با حمایت سازمان بنادر و دریانوردی از مهرماه سال گذشته راه‌اندازی هنرستان‌های جوار و مهارتی مرتبط با دریا در جهت تأمین نیروهای جوان حوزه‌های دریایی و بندری آغاز شده که یک کار بزرگ در استان هرمزگان محسوب می‌شود.

استاندار هرمزگان، یکی دیگر از برنامه‌های مثبت سازمان بنادر را تأمین و فراهم کردن بستر دسترسی مردم ساحل‌نشین به دریا عنوان کرد و بیان داشت: با راه‌اندازی زیرساخت‌های دریایی از جمله بندر تخصصی خمیر صادرات مواد معدنی به کشورهای همسایه شرقی ما رونق گرفته و این جای خوشحالی دارد.

دوستی گفت: با راه‌اندازی بندرگاه سیریک در ذیل سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب نیز علاوه بر رونق و کاهش مسیر ترانزیت خودرو زمینه معیشت مردم بومی و حوزه شرق استان هرمزگان رونق خواهد گرفت.

مهدی دوستی امروز پنج‌شنبه ضمن بازدید از طرح توسعه پیرامونی بندر شهید رجایی و اقدامات انجام شده در این راستا از مسائل امنیتی آن نیز ابراز رضایت کرد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط