پنج‌شنبه 26 مهر 1403 - 22:03

کد خبر 666760

پنج‌شنبه 26 مهر 1403 - 19:50:00


بررسی انیمیشن «ربات وحشی»/ بهترین کارتون چند دهه اخیر


فرارو/  انیمیشن جدید «ربات وحشی» ساخته شرکت دریم ورکز تحسی منتقدان و بینندگان را دریافت کرده است.
 انیمیشن‌های اخیر از تمام تکنولوژیکی‌های خیره کننده استفاده می‌کنند، اما هیچ انیمیشی در سال‌ها اخیر به اندازه «ربات وحشی» هنرمندانه ساخته نشده است. 
 انیمیشن جدید و خارق‌العاده شرکت دریم ورکز در یک جزیره جنگلی اتفاق می‌افتد، جایی که یک ربات به نام راز در یک شب طوفانی به ساحل می‌رسد. این ربات روز بعد خود را در ساحلی خاکستری و سنگ‌ریزه می‌یابد، جایی که توسط ستون‌هایی از سنگ‌ها آتش فشانی محاصره شده است. با این حال این ستون‌ها تا چه حد محکم هستند؟ همانطور که دوربین به اطراف حرکت می‌کند، بیننده متوجه می‌شود که این ستون‌ها فضایی سه بعدی اشغال کرده‌اند، اما همانند رنگ‌های پخش شده بر روی یک صفحه به نظر می‌رسند.
به لطف پیشرفت‌های تکنولوژیکی که در دو انیمیشن اخیر اسپایدر ورس نیز استفاده شده‌اند، ربات وحشی توسط کامپیوتر و همچنین طراحی دستی ساخته شده است. این تکنولوژی پیشگامانه گذشته و آینده انیمیشن‌سازی را با یکدیگر ترکیب می‌کند و نتیجه‌ای فوق‌العاده تولید می‌کند. شرکت انیمیشن‌سازی دریم ورکز در ماه مهر ۳۰ سال پیش تأسیس شد و این اکران به موقع، غنی‌ترین و تکان‌دهنده‌ترین فیلم آنها از زمان شهرت‌آفرینی «شاهزاده مصر» در سال ۱۹۹۸ است. ربات وحشی نیز داستانی شیرین همانند شاهزاده مصر دارد. رفتار راز در این جزیره تحت تأثیر قرار می‌گیرد و او شروع به آسیب زدن به حیات وحش می‌کند تا اینکه یک جوجه غاز یتیم به نام برایت بیل را به فرزندی قبول می‌کند. راز عهد می‌بنند پیش از آغاز مهاجرت پرندگان به این جوجه غاز پرواز بیاموزد.
چه چیزی این انیمیشن را به یکی از بهترین انیمیشن‌های چند دهه اخیر تبدیل می‌کند؟ این انیمیشن داستان سرایی فوق‌العاده‌ای دارد. این انیمیشن در پرده نهایی خود مسائل عاطفی زیادی را مطرح می‌کند. روش‌هایی که سندرز و تیمش از رویکرد گرافیکی فیلم به عنوان استعاره‌ای زنده برای انتقال راز به نقش مادری جدیدش استفاده می‌کنند نیز خارق‌العده است. بدن او برای اولین بار کاملاً تمیز دیده می‌شود، اما کار پرورش برایت بیل او را به طور فزاینده‌ای دچار زنگ‌زدگی، خط و خراش می‌کند. با این حال، این فرسودگی حالتی زیبا و ارگانیک دارد. تغییرات راز به صورت آسیب دیده نمی‌شوند بلکه نشانگر تلاش‌های او برای این جوجه غاز هستند. شکل و جسم راز نیز او را در یک خانواده انیمیشنی بسیار خاص قرار می‌دهد. او از نوادگان ربات‌هایی مانند ربات باغبان هایائو میازاکی در قلعه در آسمان، غول آهنی براد برد و همچنین هیولا‌های مکانیکی که برادران فلیشر در سال ۱۹۴۱ مقابل سوپرمن قرار دادند، است.
در طول فیلم صحنه‌های بی‌صدا از این ربات در طبیعت با طراحی‌های خاص بسیار آرامش بخش هستند. طرفداران انیمیشن شاید در ابتدای فیلم یاد انیمشن‌های محبوب استودیو جیبلی بیافتند، اما این جلوه‌های بصری به تهیه کنندگان این فیلم اجازه داده است جلوه‌های اکسپرسیونیستی این فیلم را بیشتر کنند. از پیکسار تا منِ نفرت‌انگیز، انیمیشن‌ها در چند دهه گذشته از تکنولوژی‌های بسیار پیشرفته‌ای بهره بردند، اما هیچ انیمیشن مدرنی به اندازه انیمیشن جدید ربات وحشی هنری نیست!


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط