پنج‌شنبه 26 مهر 1403 - 21:11

کد خبر 666798

پنج‌شنبه 26 مهر 1403 - 18:58:00


هرآنچه باید درباره مودم 5G اپل بدانید


سخت افزار/ در چند سال گذشته، اپل با هدف نهایی حذف نیاز به استفاده از فناوری مودم‌های شرکت‌های ثالث در حال کار بر روی ایجاد مودم 5G اختصاصی خود بوده است. مودم 5G اپل به مراحل پایانی نزدیک می‌شود و ممکن است اولین آیفون با مودم اپل را در سال 2025 ببینیم. این مطلب همه چیزهایی که درباره توسعه مودم 5G اپل می‌دانیم را پوشش می‌دهد.

اولین محصولات با مودم 5G اپل
تعویض یک چیپ مودم ممکن است چندان مهم به نظر نرسد، اما تغییر در فناوری ارتباطات سلولی می‌تواند تأثیرات بزرگی داشته باشد. اپل باید مطمئن شود که مودم 5G آن به خوبی یا بهتر از چیپ‌های 5G تأمین‌کننده فعلی‌اش یعنی کوالکام است، پیش از آنکه به فناوری خود تغییر کند.

به همین دلیل، انتظار داریم که آیفون SE 4 که در سال 2025 عرضه می‌شود، اولین دستگاه اپل با مودم طراحی‌شده توسط اپل باشد. این دستگاه، حجم کمتری نسبت به یک گوشی هوشمند پرچمدار دارد و به اپل امکان می‌دهد عملکرد مودم را در مقیاس گسترده در دست مصرف‌کنندگان ببیند، پیش از آنکه مودم خود را به خط اصلی آیفون بیاورد.

براساس شایعات کنونی، آیفون SE 4 در اوایل 2025 عرضه می‌شود. پس از عرضه آیفون SE 4 با مودم اپل، ممکن است این مودم را در دستگاه دیگری در سپتامبر 2025 ببینیم. تحلیل‌گر اپل، «مینگ-چی کو» پیشنهاد کرده که آیفون 17 فوق باریک با نام‌های احتمالی «Air» یا «Slim» که در حال توسعه است نیز از مودم اپل استفاده خواهد کرد. اپل تخمین می‌زند که در سال 2025 بین 35 تا 40 میلیون واحد آیفون با مودم اپل عرضه کند و اگر همه چیز به خوبی پیش رود، تعداد بیشتری از آیفون‌ها در سال‌های 2026 و 2027 این فناوری را به کار خواهند گرفت.

عدم پشتیبانی از 5G mmWave؟
در سپتامبر، DigiTimes اعلام کرد که چیپ مودم 5G اپل از فناوری سریع‌تر mmWave پشتیبانی نمی‌کند و محدود به 5G زیر 6 گیگاهرتز خواهد بود. mmWave 5G سریع‌ترین نوع 5G است، اما برد کوتاهی دارد و محدود به مکان‌ها و شهرهای بزرگ است. در مناطق حومه و روستایی از 5G زیر 6 گیگاهرتز استفاده می‌شود.

5G زیر 6 گیگاهرتز به اندازه mmWave سریع نیست، اما برد بسیار طولانی‌تری دارد که آن را برای استفاده گسترده‌تر مناسب‌تر می‌کند. DigiTimes بر این باور است که اپل همچنان به مودم‌های کوالکام برای مدل‌هایی از آیفون که از mmWave پشتیبانی می‌کنند، متکی خواهد بود؛ که در واقع همان آیفون‌های آمریکا هستند. mmWave هنوز در بسیاری از کشورها محدود است، بنابراین اپل فقط در آیفون‌هایی که در ایالات متحده فروخته می‌شوند، مودم‌های سازگار با mmWave دارد.

مارک گورمن از بلومبرگ نیز اعلام کرده که یکی از چیپ‌های مودمی که اپل در حال توسعه آن است، از mmWave 5G پشتیبانی نمی‌کند و این باعث تقویت گزارش DigiTimes می‌شود.

احتمال وجود چیپ همه‌کاره
گزارشی اخیر از 9to5Mac حاکی از آن است که اولین چیپ مودم اپل در واقع فقط یک مودم نخواهد بود و اتصال 5G، وای‌فای، بلوتوث و GPS را در یک چیپ واحد ترکیب خواهد کرد. اما این خبر با آنچه از گورمن شنیده‌ایم، همخوانی ندارد. اگرچه گفته می‌شود اپل درحال کار بر روی یک چیپ همه‌کاره است، انتظار نمی‌رود به این زودی‌ها به نتیجه برسد.

گورمن باور دارد که نسخه اول مودم 5G اپل با فناوری کوالکام برابری نخواهد کرد و طراحی اولیه مزایای قابل‌توجهی برای کاربران به ارمغان نخواهد آورد. اپل امیدوار است که مودم در نهایت به یک قطعه پیشرفته‌تر تبدیل شود و نیاز به چیپ‌های متعدد را کاهش دهد تا هزینه‌ها و فضای داخلی دستگاه‌ها را صرفه‌جویی کند.

با وجود این دو گزارش متفاوت، مشخص نیست که آیا چیپ اپل یک مودم مستقل خواهد بود یا یک چیپ که اجزای متعددی را در خود ترکیب می‌کند. اما با توجه به گزارش‌های مربوط به مشکلات توسعه، ممکن است اپل هنوز به مرحله چیپ همه‌کاره نرسیده باشد.

اختلاف با کوالکام
 
در حال حاضر، تمام آیفون‌ها از مودم‌های 5G کوالکام استفاده می‌کنند و اپل باید چیپ‌های مودم را بخرد و برای استفاده از فناوری کوالکام، هزینه مجوز پتنت پرداخت کند. در سال 2017، اپل از کوالکام به دلیل روش‌های ضد رقابتی در صدور مجوز پتنت شکایت کرد و همچنین مدعی شد که کوالکام بیش از یک میلیارد دلار در پرداخت تخفیف‌های حق امتیاز کوتاهی کرده است.

پس از طرح دعوی، اپل تلاش کرد تا روابط خود را با کوالکام قطع کند و تصمیم گرفت فقط از چیپ‌های مودم اینتل در مدل‌های آیفون XS/XR در سال 2018 و آیفون 11 در سال 2019 استفاده کند. اپل در گذشته نیز از چیپ‌های اینتل برای برخی آیفون‌ها استفاده کرده بود و در مناطق مختلف از ترکیبی از مودم‌های کوالکام و اینتل استفاده می‌کرد، اما اپل قصد داشت وابستگی خود به کوالکام را به‌طور کامل قطع کند.

چیپ‌های اینتل برای آیفون‌های 2018 و 2019 خوب بودند، اما برای آیفون 12 سال 2020، اپل می‌خواست به فناوری 5G منتقل شود. برنامه شرکت این بود که از چیپ‌های 5G اینتل استفاده کند، اما اینتل در توسعه با مشکل مواجه شد. اینتل نتوانست به مهلت‌های توسعه برسد و مشخص شد که چیپ‌های 5G اینتل به نتیجه نخواهند رسید.

اپل نیاز داشت که چیپ‌های 5G اینتل در تابستان 2019 آماده آزمایش باشند و چیپ‌های تکمیل‌شده باید در اوایل 2020 به اپل تحویل داده می‌شدند که این اتفاق نمی‌افتاد. اپل با سامسونگ و مدیاتک در مورد احتمال تامین مودم‌های 5G صحبت کرد تا از سازش با کوالکام جلوگیری کند، اما مشخص شد که مودم‌های کوالکام تنها گزینه ممکن هستند.

در اپریل 2019، اپل با کوالکام توافق کرد و دو شرکت تمام دعاوی حقوقی را کنار گذاشتند. اپل مبلغی بین 5 تا 6 میلیارد دلار به کوالکام به عنوان هزینه‌های حق امتیاز پرداخت کرده و موافقت کرد که همچنان حق امتیاز پتنت‌های کوالکام را برای هر آیفونی که تولید می‌کند، پرداخت کند. همچنین این شرکت یک قرارداد صدور مجوز شش ساله با کوالکام امضا کرد.

آیفون‌های 2020 از چیپ‌های 5G کوالکام استفاده کردند و هر آیفونی که بعد از آن عرضه شد نیز از فناوری کوالکام بهره برد. اپل اخیراً قرارداد صدور مجوز مودم خود با کوالکام را تا مارچ 2027 تمدید کرده است، بنابراین احتمالاً شاهد مودم‌های کوالکام در برخی دستگاه‌ها تا آن زمان خواهیم بود، در حالی که اپل به تدریج به فناوری خود منتقل می‌شود.

خرید اینتل
بلافاصله پس از اینکه اپل با کوالکام به توافق رسید، اینتل اعلام کرد که قصد دارد از تجارت مودم‌های 5G خارج شود. اینتل نتوانست مودم 5G بسازد که بتواند با کوالکام رقابت کند و این پایان کسب‌وکار مودم‌های اینتل بود. اینتل به تعهدات خود در قبال مشتریان برای مودم‌های 4G موجود عمل کرد، اما «باب سوان» مدیرعامل وقت اینتل اعلام کرد که «هیچ مسیر روشنی برای سودآوری و بازده مثبت» در کسب‌وکار مودم‌های گوشی‌های هوشمند وجود ندارد.

 
اینتل تصمیم گرفت که کسب‌وکار مودم خود را بفروشد و در نهایت اپل انتخاب کرد که آن را خریداری کند. در جولای 2019، اپل و اینتل قراردادی امضا کردند که براساس آن اپل بیشتر کسب‌وکار مودم‌های گوشی‌های هوشمند اینتل را خرید. تقریباً 2200 نفر از کارکنان اینتل به اپل پیوستند و اپل همچنین مالکیت اموال معنوی مرتبط با اینتل، تجهیزات و اجاره‌ها را به دست آورد. ارزش این معامله 1 میلیارد دلار بود.

با خرید اینتل، اپل مالک بیش از 17,000 پتنت (حق امتیاز) فناوری بی‌سیم شد و کارکنان اینتل به گروه فناوری‌های سلولی اپل پیوستند. هدف از این خرید، کمک به اپل برای تسریع توسعه مودم 5G بود، اما اپل همچنان با تأخیرها و مشکلات طراحی مواجه شده است.

مشکلات توسعه
از سال 2023 شایعاتی در مورد استفاده آیفون‌ها از چیپ مودم طراحی‌شده توسط اپل وجود داشته است، زمانی که این فناوری قرار بود آماده باشد. «کو» در اواسط سال 2022 اعلام کرد که کار اپل بر روی مودم شکست خورده و منجر به توقف توسعه و تأخیر در عرضه شده است.

«گورمن» در اواخر 2023 گفت که اپل مجبور شده است به دلیل مشکلات توسعه، عرضه مودم خود را تا سال 2025 یا 2026 به تعویق بیاندازد و ادعا کرد که این فناوری ممکن است سال‌ها از رقبا عقب بماند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که اپل در استفاده از کدهای اینتل که روی آن کار می‌کرده، با مشکلاتی مواجه شده است. مهندسان مجبور به بازنویسی کدها بوده‌اند و اضافه‌کردن ویژگی‌های جدید باعث شده قابلیت‌های موجود دچار مشکل شوند. همچنین اپل باید از نقض پتنت‌های کوالکام در ساخت این چیپ جلوگیری کند که لایه‌ای دیگر از پیچیدگی را به کار اضافه کرده است.

گزارش سپتامبر 2023 از وال استریت ژورنال نشان داد که اپل به دلیل داشتن اهداف غیرواقعی، درک ضعیف از چالش های موجود در توسعه مودم و نمونه‌های اولیه کاملاً غیرقابل استفاده، با مشکلاتی مواجه شده است. تراشه‌های آزمایش‌شده در اواخر سال 2022 ظاهراً «سه سال از بهترین تراشه مودم کوالکام عقب‌تر بوده» و در خطر کاهش سرعت بی‌سیم آیفون نسبت به رقبا بودند.

تاریخ عرضه
به نظر می‌رسد اولین مودم اپل را در آیفون SE 4 ببینیم که انتظار می‌رود در اوایل سال 2025 عرضه شود. از آن زمان به بعد، احتمالاً اپل این فناوری را به دستگاه‌های دیگر گسترش خواهد داد و از ترکیبی از چیپ‌های کوالکام و تراشه‌ها طراحی‌شده توسط خود اپل استفاده خواهد کرد تا زمانی که کار اپل بر روی مودم‌های 5G به اندازه کافی پیشرفت کند تا کوالکام به‌طور کامل کنار گذاشته شود.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط