شنبه 28 مهر 1403 - 17:06

کد خبر 668366

شنبه 28 مهر 1403 - 14:31:29


مدیر جدید حوزه‌های علمیه یزد معرفی شد


ایسنا/ مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: نقصی که همه مراکز آموزشی با آن مواجه شدند به دلیل جدایی از گفتمان کلام دین و ارزش‌های الهی در قلمروزهای مختلف علمی و دانشی و فناوری است و این فاصله خسارت‌های بزرگی برای بشریت به وجود آورد. 

آیت الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور در مراسم تودیع و معارفه مدیر حوزه‌های علمیه استان یزد با بیان اینکه ذکر درون آدمی را می سازد و جهان درونی را جهان دیگری می سازد، اظهار کرد: حوزه منادی این مهم به جهان است.

وی با بیان اینکه نباید حوزه را دست کم بگیریم زیرا ریشه در تاریخ بیش از هزار ساله داریم، عنوان کرد: اگر به گذشته بزرگ حوزه ها نگاه کنیم، می بینیم که حوزه گنج بزرگ الهی است که ما میراث دار این گنج بزرگ هستیم.

آیت الله اعرافی ادامه داد: ذکر انسان را از سطح طبیعت به یک افق فراتر سوق می دهد و خداوند در همه زمان ها پرچمداران ذکر را بر می انگیزد.

رئیس حوزه های علمیه کشور عنوان کرد: تلاش ما این است که با خدا مناجات کنیم اما اینکه کسی اوج بگیرد و به مقامی برسد که خدا با او نجوا می کند، قابل فهم برای افراد متعارف نیست.

وی ادامه داد: حوزه سابقه کهن بیش از هزار ساله دارد و در گذر زمان خدمات گسترده ای به جهان ارائه کرده و زمانی که دانشگاه نبود، حوزه پایگاه همه علوم بود و نقصی که همه مراکز آموزشی با آن مواجه شدند به دلیل جدایی از گفتمان کلام دین و ارزش های الهی در قلمروزهای مختلف علمی و دانشی و فناوری است و این فاصله خسارت های بزرگی برای بشریت به وجود آورد.

آیت الله اعرافی عنوان کرد: ما که سخن از تمدن غرب به میان می آوریم، هرگز نگاه تند و افراطی نداریم و حتما تحولاتی که علم و دانش امروز رقم زد را حتما می پذیریم اما سخن ما آن است ضمن آنکه تحولات و دستاوردهای تمدن جدید بشر را می پذیریم، نقدهای اساسی و بنیادین هم داریم و یکی از نقدهای اساسی، جدایی گفتمان های علمی و فناوری و در نتیجه، سبک های زندگی از یک گفتمان آسمانی و قدسی است.

وی ادامه داد: حوزه های علمیه باید هم میراث بزرگ فلسفی، فقهی، قرآنی و حدیثی را صیانت کند و هم بر آن بیفزاید و هم اینکه این ذخائر را در دنیای معاصر و در مواجهه با این همه پرسش ها فعال کند که کار بسیار دشواری است.

آیت الله اعرافی بیان کرد: ذخیره فقه ما بسیار ارزشمند است و در برابر مکاتب حقوقی بزرگ دنیا حرف برتر دارد، فلسفه ما سخنان بلندی دارد اما اینها باید امتداد پیدا کند، بازسازی و بازآفرینی شود و محققانه سخن جدید تولید کند.

آیت الله اعرافی: جدایی گفتمان‌های علمی از گفتمان قدسی نقیصه اصلی مراکز آموزشی بزرگ است

حجت الاسلام «سید حسین حسینی» مدیر جدید حوزه علمیه استان نیز گفت: از حضور و همفکری همه افرادی که می توانند ما را در تبدیل حوزه علمیه به حوزه تراز انقلاب اسلامی همراهی کنند، استقبال می کنیم.

وی با اشاره به سابقه مدیریت حجت الاسلام شمس، مدیر سابق حوزه علمیه یزد بیان کرد: اخلاص حجت الاسلام شمس در دوران مدیریت ایشان بسیار محسوس بود.

وی عنوان کرد: امروز ما حوزه علمیه تثبیت شده و به دور از چالش ها را در استان یزد از حجت الاسلام شمس تحویل گرفتیم و امیدواریم بتوانیم آن را ارتقا دهیم.

حسینی از تمامی طلاب و روحانیون و همه افرادی که می توانند به حوزه کمک کنند تا بتوانیم حوزه را به یک حوزه تراز انقلاب اسلامی تبدیل کنیم، دعوت به همکاری کرد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط