پنج‌شنبه 29 شهریور 1403 - 20:07

کد خبر 73556

دوشنبه 08 خرداد 1402 - 17:44:37


عجیب‌ترین صدماتی که همراهان بیمار به‌ماموران اورژانس می‌زنند


همشهری آنلاین/ اسماعیل فراهانی، معاون فنی و عملیات اورژانس استان تهران گفت: یکی از دلایل مهم آسیب دیدن پرسنل اورژانس را ناآگاهی مردم از وظایف تخصصی اورژانس پیش‌بیمارستانی عنوان می‌کند و می‌گوید: خیلی از مردم طبعا با وظایف اورژنس آگاهی ندارند و خیلی وقت‌ها درخواست‌هایی دارند که به لحاظ قانونی جزو تکالیف اورژانس محسوب نمی‌شود و همین یکی از دلایل ضرب و شتم ماموران ما می‌شود.
فراهانی بیان کرد: شدیدترین حوادثی که برای ماموران اورژانس اتفاق افتاده، استفاده از شوکر، ضربه زدن با چاقو و دیگر اجسام سخت بوده که منجر به شکستگی بینی، آسیب دیدن چشم، پاره شدن ابرو، آسیب دیدن کمر، آسیب به بازو و دیگر صدمات شده است. آسیب‌هایی که همکاران ما بعد از گذشت مدت‌ها همچنان درگیر آن هستند. این خیلی غم‌انگیز و تلخ است که مامور اورژانسی که قصد داشته خدمات فوریت‌های پزشکی را به صورت رایگان و بی‌منت به مصدوم ارائه بدهد، به شدت از همراهان بیمار آسیب ببیند. این در حالی است که اکثر مردم از خدمات اورژانس رضایت دارند و مردم قدردان نیروهای اورژانس هستند و وقتی رصد می‌کنیم، درصد رضایتمندی بالایی داریم. اما عده معدودی هم هستند که به دلیل ناآگاهی و دلایل دیگر با نیروهای اورژانس درگیر می‌شوند و شدیدترین آسیب‌ها را به آنها می‌رسانند.

آسیب‌های جسمی و روحی که ماموران اورژانس می‌بینند/ یک مامور اورژانس ماهانه ۲۴۰ ساعت کار می‌کند
معاون فنی و عملیات اورژانس استان تهران درباره وضعیت ماموران بعد از آسیب‌دیدگی گفت: ما از طرف ستاد مرکزی پیگیر امور درمانی ماموران اورژانس آسیب‌دیده هستیم. هم آنها را به مراکز درمانی انتقال می‌دهیم و مراقبت می‌کنیم تا تحت درمان قرار بگیرند و هم از طریق مراجع قضایی، شکایت از ضارب و تشکیل پرونده برای وی را پیگیری می‌کنیم. دستگاه قضایی هم تمام پرونده‌ها را به خوبی پیگیری و دستورات ویژه‌ای را برای برخورد قضایی صادر می‌کند. البته در اکثر موارد فرد ضارب از اقدام خود احساس ندامت می‌کند اما درنهایت برخوردهای قضایی لازم با فرد ضارب انجام می‌شود و امیدوارم این برخوردها بازدارندگی لازم را داشته باشد.

به گفته فراهانی، خوشبختانه با اطلاع‌رسانی و نیز با برخوردهای قضایی، میزان تنش‌ها بین مردم و ماموران اورژانس استان و میزان آسیب‌های ماموران رو به کاهش است. ولی متاسفانه همچنان مواردی از این دست وجود دارد.

این مقام مسئول در اورژانس تهران گفت: غیر از صدمات جسمی که ماموران ما از خانواده‌های بیماران می‌بینند، دلیل بخش بزرگی از آسیب‌ها حجم بالای کار، سختی کار و شرایط حاکم در ماموریت‌ها است. آسیب‌هایی مثل کمردرد، حوادث ترافیکی، سوختگی، آسیب‌های چشمی و ... . چون نیروهای عملیاتی اورژانس اغلب در صحنه‌ها و محیط‌های تعریف‌نشده حضور پیدا می‌کنند و به همین دلیل آسیب‌های متعددی می‌بینند.

به گفته معاون فنی و عملیات اورژانس استان تهران،‌ آسیب‌های روانی هم برای ماموران اورژانس کم نیست. آنها حین انجام ماموریت صحنه فوت می‌بینند، صحنه‌های دلخراش تصادف را به چشم می‌بینند، ضرب و جرح می‌بینند. همین موارد، آسیب‌های روانی خاصی برای آنها به دنبال دارد. ما در اورژانس پیش‌بیمارستانی پیش‌بینی روانشناس و تیم روان‌درمانی را انجام داده‌ایم و واحد سلامت کارکنان داریم و به منظور کاهش فشارهای روحی و روانی و برای آمادگی برای ماموریت‌های بعدی، این تیم در واحد حضور پیدا می‌کنند و اقدامات حمایتی را انجام می‌دهند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط